Las mujeres bertsolaris, agentes en su incorporación a la escena pública

  1. Lasarte Leonet, Gema 1
  2. Vizcarra Morales, María Teresa 1
  3. Perales Fernández de Gamboa, Andrea 1
  4. Fernández Rodríguez, Vanesa 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Boletín de Literatura Oral

ISSN: 2173-0695

Year of publication: 2020

Issue: 10

Pages: 249-264

Type: Article

DOI: 10.17561/BLO.V10.5102 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Boletín de Literatura Oral

Abstract

Bertsolarism is associated with the masculine and the public. More precisely with the square, a hegemonic place of Basque culture (González Abrisketa, 2013), where the ball is played, politicians speak and improvise and sing the Bertsolaris. Oral improvisation was for centuries natural practice of women and Basque men, but with the changes that took place in the nineteenth century, which prevailed public places - the square - instead of the interiors, women withdrew until they almost disappeared. Not quite, because they timidly made their way into that world of men. This work theorizes about subaltern voices; on the empowerment of Bertsolaris women, who went from invisible to notorious. Also of agency, indispensable in the empowerment of women (Murguialday, 2013; León, 2013). To find out the emergence of the Bertsolaris until the acquisition of the agency in recent decades, 200 questionnaires were passed to these women and interviews were also conducted with 36 of the people surveyed.

Bibliographic References

  • AIERDI, Xabier (2007): Bertsolaritza tradizio modernoa, Bilbao, UPV/EHU.
  • ALBERDI, Uxue (2014): «Bertsolaritza isilduaz», Gorputza eta Generoa: teoria, didaktika eta esperientziak, Autoras (coor.), UEU, pp. 21-33.
  • ALBERDI, Uxue (2015), «Bertsolaritza eta gorputza», Pikara Magazine, 20/02/2015.
  • ARTETXE, Miren (2016): Sentitu, pentsatu, esan. Bertso-eskolak, gazteak eta portaerak, Conferencia inédita, Donostia, Capital Europea de la Cultura, Cursos de Verano.
  • AUBERT, Adriana, GARCIA, Carme, RACIONERO, Sandra (2009): «El aprendizaje dialógico», Cultura y educación, 21, 2, pp. 129-139. DOI: https://doi.org/10.1174/113564009788345826
  • BOURDIEU, Pierre (2000), La dominación masculina, Barcelona, Anagrama.
  • ESTEBAN, Mari Luz (2004): Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio, Barcelona, Bellaterra.
  • ESTEBAN, Mari Luz (2014): «Generoa, gorputza eta kultur identitate bizituaren analisia, Euskaltasuna berrirakurtzeko ahaleginean», Gorputza eta Generoa: teoria, didaktika eta esperientziak, UEU, pp. 21-33.
  • FREIRE, Pablo (1986): La pedagogía de los oprimidos, Méjico, Siglo XXI.
  • FOUCAULT, Michel (1972), The Archaeology of Knowledge, New York, Pantheon Books.
  • GARZIA, Joxerra, SARASUA, Jon, EGAÑA, Andoni (2001): El arte del bertsolarismo. Realidad y claves de la improvisación oral vasca, Donostia, Euskal Herriko Bertsozale Elkartea.
  • GARZIA, Joxerra (2012): Bertsolaritza, Donostia, Etxepare Institutua.
  • GONZÁLEZ ABRISKETA, Olatz (2013): «Cuerpos desplazados. Género, deporte, y protagonismo cultural en la plaza vasca», AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 8, 1, pp. 83-110. DOI: https://doi.org/10.11156/aibr.080104
  • GRAMSCI, Antonio (1971), Selections from the Prison Notebooks, Londres, Lawrence & Wishart.
  • HABERMAS, Jürgen (1994): Teoría de la acción comunicativa, Madrid, Cátedra.
  • HARAWAY, Donna (1995): «Manifiesto para cyborgs. Ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX», Simios, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid, Cátedra, pp. 251-311.
  • HERNÁNDEZ, Jone Miren (2006): «Emakume bertsolariak: ahozkatu gabeko identitatea», Kobie: antropología cultural, 12, pp. 61-70.
  • HERNÁNDEZ, Jone Miren (2014): «Emakume bertsolariak: bertsotik bertsora, hanka puntetan», Gorputza eta Generoa: teoria, didaktika eta esperientziak, UEU, pp. 37-48.
  • KABEER, Naila (1999): «Resources, agency, achievements: Reflections on the measurement of women's empowerment», Development and Change, 30, 3, pp. 435-464. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-7660.00125
  • LABORDE, Denis (1998): «Une archéologie du bertsularisme», Antoine d’Abbadie 1897-1997. Congrès International, (Hendaye, 1997), Donostia, Eusko Ikaskuntza, Bilbao, Euskaltzaindia, pp. 601-620.
  • LARRAÑAGA, Carmen (1995): «El Bertsolarismo: una tradición oral transitada por el género-sexo», Cuadernos de Sección. Historia y Geografía, 23, pp. 405-425.
  • LARRAÑAGA, Carmen (2000): «Teatralidad y poética alternativas: El bersolarismo y las mujeres», Breve historia feminista de la literatura española (en lengua catalana, gallega y vasca) Iris M. Zavala (ed.), Barcelona, Anthropos, 6, pp. 399-424.
  • LARRAÑAGA ARRIOLA, Jexux (2013): Jolas sakona: Txapelketaren prozesu errituala eta bertsolariaren arrazoi sortzailea XXI mendeko Agoran, Tesis doctoral, Bilbo, EHU/UPV. Accesible en: http://www.euskara.euskadi.net/appcont/tesisDoctoral/PDFak/Jexux_Larranaga_TESIA.pdf
  • LASARTE, Gema (2012): Feminist agenda euskal narratiba garaikidean, Bilbao, EHU/UPV.
  • LASARTE, Gema et al. (2016): Emakume bertsolariak: Ahanzturatik diskurtso propiora, Gasteiz, Emakunde.
  • LEKUONA, Manuel (1978), «Idaz-lan guztiak. Aozko literatura», Kardaberaz bilduma, 22: pp. 43-73.
  • LEKUONA, Juan Mari (1982): Ahozko euskal literatura, Donostia, Erein.
  • LEÓN, Magdalena (1999): «Poder y empoderamiento de las mujeres», Religión y sociedad, 11(18): pp. 189-197.
  • LUKES, Steven (1974): Power: A radikal Wiew, Londres, Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-02248-9
  • MARTÍNEZ CARAZO, Piedad Cristina (2006), «El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica», Pensamiento & Gestión, 20, pp. 165-193.
  • MOSEDALE, Sarah (2005): «Assessing women's empowerment: towards a conceptual framework», Journal of international development, 17, 2, pp. 243-257. DOI: https://doi.org/10.1002/jid.1212
  • MURGUIALDAY, Clara (2006): Empoderamiento de las mujeres: conceptualización y estrategias, Recuperado en marzo de 2017 en: http://www.vitoria-gasteiz.org/wb021/http/contenidosEstaticos/adjuntos/es/16/23/51623.pdf
  • MURGUIALDAY, Clara (2013): Reflexiones feministas sobre el empoderamiento de las mujeres, Colección Cooperacció, Agencia Catalana de Cooperació al Desenvolupament.
  • OAKLEY, Peter (ed.) (2001): Evaluating Empowerment: Reviewing the Concept and Practice, Oxford, INTRAC.
  • ORTNER, Sherry (2006): Anthropology and Social Theory: Culture, Power, and the Acting Subject, Durham, Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822388456
  • PAYA, Xabier (2013): Antología de la Literatura Oral Vasca, Donostia, Instituto Vasco Etxepare.
  • SPIVACK, Gayatri Chakravorty (1993): «Can the Subaltern Speak? Reflections on the History of an Idea», Colonial Discourse and Post-colonial Theory: A Reader, Patrick Williams y Laura Chrisman (ed.), Hertfordshire, Harvester Wheatsheaf, pp. 66-111.
  • UGALDE, Anaisabel et al. (2020): «Mujeres vascas improvisadoras: las bertsolaris del mundo tradicional (siglos XV-XIX)», Arenal, 27, 1, pp. 141-172. DOI: http://dx.doi.org/10.30827/arenal.v27i1.5990.