Uso de TIC en la Universidad del País Vasco – Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)Experiencia de un grupo especializado en innovación educativa

  1. Maria Arritokieta Ortuzar Iragorri 1
  2. Amaia Menéndez Ruiz 1
  3. Aitziber Iriondo Hernáez 1
  4. Ana de Luis Álvarez 1
  5. Maite de Blas Martín 1
  6. Blanca María Caballero Iglesias 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
Aldizkaria:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 2019

Orrialdeak: 61-70

Mota: Artikulua

DOI: 10.17345/UTE.2019.2.2650 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Laburpena

The education system must provide citizens with training in using information and communication technologies (ICT) for their personal and professional development. For so, the training of the teachers themselves is also necessary and such) is provided by the Educational Advisory Service (SAE-HELAZ), at the University of the Basque Country (UPV/ EHU). Through the analysis of the available annual reports by the SAE-HELAZ, it was concluded that since 2013 have been held, on average, approximately 60 training courses per year. Of those, 18% were related to ICT on average. Thus, some 967 annual accreditations were granted, of which a quarter corresponded to ICT related courses.The authors of the article conform a group specialized in educational innovation and have participated in different activities related to ICT. They have attended different courses and collaborated in 5 educational innovation projects. The work carried out by the group reckons that ICT can be applied to any course and teaching modality and that students positively value the usefulness of the interactive activities developed, mainly for their self-assessment process. Therefore, the prospects are to continue working in the development and implementation of new dynamic tools that support the teaching-learning process in the stages of assimilation of concepts, review and evaluation.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Buil, I., Hernández Ortega, B., Sesé, F.J. (2014) Fomentando la adquisición de competencias a través de TIC: el uso de los sistemas de mandos de respuesta como herramienta docente. Innovación Educativa, 24, 229-239. Doi: 10.15304/ie.24.1516
  • Caballero, B.M., Bilbao, E., de Blas, M., de Luis, A., Eguia, I., Etxeberria, P., Iriondo, A., Menéndez , A., Ortuzar, M. A., García, M.J., Aranguiz, I.(2017) Integración de TIC en el área de ingeniería. Diseño e implementación de actividades interactivas, Innovación Educativa, 27, 265-283. Doi: 10.15304/ie.27.4273.
  • Conocity (2012). Campamento Moodle. Recuperado de: http://conocity.eu/campamento-base/.
  • Crue (2017). Informe UNIVERSITIC. 2017: Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: Crue Universidades Españolas.
  • de Luis, A., Etxeberria, P., Ortuzar, M. A., Iriondo, A., Caballero, B.M., Bilbao, E., Menéndez, A., Eguia, I., Aranguiz, I., de Blas, M., García, M.J. (2016). Análisis previos al diseño e implementación de actividades interactivas en diversas asignaturas y modalidades docentes del ámbito de la ingeniería. En Herrada R., Cutanda R.T. ,Torres A. (Eds.). Abtracts Book Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria. Renovación Pedagógica en Educación Superior (pp. 274-278). Murcia: Universidad de Murcia.
  • de Luis, A., Iriondo, A., Caballero, B. M., de Blas, M., Etxeberria, P., Aranguiz, I., Bilbao, E., Eguia, I., García, M.J., Menéndez, A., Ortuzar, M.A. (2017) Desarrollo de actividades interactivas en la asignatura "Refino del Petróleo y Petroquímica". En López-Meneses E., Cobos Sanchiz D., Padilla M., Hilario A., Molina Garcia L., Jaén Martínez, A (Eds.). III Congreso Internacional sobre Innovación Educativa y Praxis Educativa. Libro de Actas (pp. 863-872). Sevilla: AFOE Formacion.
  • Fernández, R. (2009). Factores antecedentes en el uso de entornos virtuales de formación y su efecto sobre el desempeño docente. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, Facultad de Informática, Departamento de Organización de Empresas.
  • Gabarda, V. (2015). Equipamiento y uso de las TIC en los centros educativos europeos y latinoamericanos. Valencia: Investigación VIU.
  • Gobierno Vasco. (2015). Currículum Educación Básica País Vasco. Recuperado de: http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/inn_heziberri_dec_curriculares/es_def/adjuntos/EB_curriculo_completo.pdf
  • Gras-Velázquez, A. (2017). ICT in STEM Education - Impacts and Challenges: On Teachers. A STEM Alliance Literature Review: Belgium: European Schoolnet.
  • Jiménez Aleixandre, M. P., Díaz de Bustamante, J. (2003) Discurso de aula y argumentación en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas, Enseñanza de las Ciencias, 21(3), 359-370.
  • Korte, W. B., Hüsing, T. (2007). Benchmarking Access and Use of ICT in European Schools 2006: Results from Head Teacher and A Classroom Teacher Surveys in 27 European Countries. eLearning Papers, 2 (1), 1-5. Recuperado de: http://www.ictliteracy.info/rf.pdf/Use%20of%20ICT%20in%20Europe.pdf
  • López, V., Couso, D., Simarro, C., Garrido, A., Grimalt-Álvaro, C., Hernández, M.I., Pintó, R. (2017) El papel de las TIC en la enseñanza de las ciencias en secundaria desde la perspectiva de la práctica científica. Enseñanza de las Ciencias, número extraordinario, 691-697. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/17._el_papel_de_las_tic_en_la_ensenanza_de_las_ciencias_en_secundaria.pdf
  • Mirete, A.B., García-Sánchez, F.A., Hernández, F. (2015). Cuestionario para el estudio de la actitud, el conocimiento y el uso de TIC (ACUTIC) en Educación Superior. Estudio de fiabilidad y validez. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 83 (29.2), 75-89. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443659006.
  • Mirete, A.B. (2016). El profesorado universitario y las TIC. Análisis de su competencia digital. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 133-147. Doi: 10.18239/ensayos.v31i1.1033.
  • Naval, C., Pérez Sancho, C., Sobrino, A. (2005). El Espacio Europeo de la Educación Superior (EEES) como reto docente: metodologías activas. Recuperado de: http://redsite.es/docu/24site/ad204.pdf
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards. A -Guide for Teaching and Learning. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • SAE-HELAZ (2014). Memoria anual 2013. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/memoria
  • SAE-HELAZ (2015). Memoria anual 2014. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/memoria
  • SAE-HELAZ (2018) Memoria anual 2016. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/memoria
  • SAE-HELAZ (2019). Memoria anual 2017. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/memoria
  • Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Schön, D. (1998). El profesional reflexivo: como piensan los profesionales cuando actuan. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • UNESCO, (2009). Guide to measuring information and communication technologies. Recuperado el de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186547
  • UPV/EHU (2017). Grupo especializado en Innovación Educativa INMEBA Trayectoria en Innovación Educativa. Recuperado de: https://www.ehu.eus/es/web/inmeba/hbt
  • UPV/EHU (2018). Plan Estratégico de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Recuperado de: https://www.ehu.eus/documents/1769324/0/Plan+estrategico+cas+18-21/46a4a9e6-ad8a-8cb9-c701-2269fdd2179f