Los acuerdos atributivos de jurisdicción a favor de un tribunal extranjero incluidos en un conocimiento de embarque: los usos y la libertad contractual en el sector maritimo. Comentario al auto de 5 de julio de 2019 de La AAP de Madrid (Sección 28)

  1. Nerea Magallón Elósegui
Journal:
Cuadernos de derecho transnacional

ISSN: 1989-4570

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 619-626

Type: Article

DOI: 10.20318/CDT.2020.5208 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de derecho transnacional

Sustainable development goals

Abstract

Jurisdiction agreements in favour of a foreign court included in a bill of lading have traditionally been used in the maritime sector as a mechanism that streamlines commercial practice while seeking a balance between the parties that will resolve their disputes in a neutral and specialized forum. However, the presence of these clauses in standardized contracts encourages discussion about the existence of a weak party in the relationship and the imposition of the clause without its consent and to the detriment of its interests. In this decision both positions are glimpsed reflecting a dichotomy that has resurfaced as a result of the new Law of Maritime Navigation which, with the aim of avoiding the abuses inherent in the submission clauses suffered by third parties possessing bills of lading, incorporates strict requirements that alter the line followed by the European regulations.

Bibliographic References

  • J.J. Álvarez rubio, “Entre La Haya, Hamburgo y Rotterdam: la compleja opción legislativa interna ante las cuestiones de jurisdicción y arbitraje en el Derecho marítimo”, AEDIPr. nº 17, 2017
  • J.J. Álvarez Rubio, “Una acertada orientación jurisprudencial en relación a la validez y alcance de la cláusula sumioria a favor de tribunal extranjero contenido en un conocimiento de embarque. Comentario al Auto de 13 de febrero de 2019 de la AAP de Barcelona (Sección 15)”, CDT, Vol. 11, nº 2, 2019
  • M. Gómez Jene, “Las cláusulas de jurisdicción y arbitraje en la nueva Ley de Navegación Marítima”, CDT, 2014, Vol. 6 nº 2, 2014
  • J. M. Gonzalez Pellicier, “Sobre el artículo 468 del Proyecto de Ley de Navegación Marítima y nulidad de las cláusulas de elección del foro en los conocimientos de embarque”, Diario La Ley, núm. 8354, 15.7.2014.
  • J. C. Fernández Rozas, “Alternativas e incertidumbres de las cláusulas de solución de controversias en la contratación marítima internacional”, CDT, 2018, Vol. 10, Nº 2
  • F. Garau Sobrino, “Los acuerdos atributivos de jurisdicción en Derecho procesal civil internacional español”, CDT, Vol. 2, 2010
  • M. Virgos Soriano/F.J. Garci Martin Alferez, Derecho procesal civil internacional. Litigación inter-nacional. 2ª ed. Madrid, Thomson 2017, pp. 275-304
  • R. Arenas García, “Consecuencias del Brexit para el Derecho Internacional privado europeo”, Retos para la acción exterior de la Unión europea, Tiran lo Blanch, Valencia, 2017,
  • J.J. Álvarez Rubio, “La dimensión procesal internacional en la Ley de Navegación marítima”, AEDIPr, 2014-2015, pp. 177-178;
  • A. Recal De Castells, “Los contratos de utilización del buque”, en a. Emparanza Y J.M. Martin, Estudio sistemático de la Propuesta de Anteproyecto de Ley General de la Navegación Marítima, Gobierno Vasco, Dpto. De transporte y Obras públicas, 2006
  • E. Torralba Mendiola, “Las especialidades procesales de la Ley de Navegación Marítima: cláusulas de jurisdicción y arbitraje”, RDT, Nº 16, 2015, p