Una Mirada a Prácticas Docentes desde un Marco de Justicia Social

  1. Imanol Santamaría-Goicuria 1
  2. Miguel Stuardo-Concha 2
  1. 1 Universidad de Mondragón, España
  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid, España
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2018

Issue Title: Educación para la Justicia Social y Ambiental

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 177-196

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2018.7.1.009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

This study aims to answer the following question: how does the school reproduce, and deepen educational practices that contribute to social injustice? Within this approach, we inquire the highlighted elements that make up the teaching identity, tensions and dilemmas in practice and issues related to Social (In)Justice from the teachers' point of view. The main objective of this research, carried out during the academic year 2015-2016, has been to analyze identity and some teaching practices from a perspective of social justice applied to education. The method used has been a case study with a narrative approach, based on in-depth interviews using photo elicitation strategies. The conclusions raise the relevance of the relationship built with referent teacher in the formation of the professional identity of the participants, the problem of personal coherence and choral coherence in committed teaching practice, the tensions and dilemmas generated by social justice proposals in school micropolitical spaces where multiple visions of good teaching and good practice dwell. It is proposed to advance towards professional teacher training based on contemporary problems of social (in)justice.

Bibliographic References

  • Achili, E. (1996). Práctica docente y diversidad sociocultural. Rosario: Homo Sapiens.
  • Arribas, H. (2008). El pensamiento y la biografía del profesorado de actividad física en el medio natural: Un estudio multicaso en la formación universitaria orientado a la comprensión de modelos formativos. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid, Valladolid.
  • Ayers, W. (2001). To teach: The journey of a teacher. Nueva York, NY: Teachers College Press.
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Bell, L. A. (1997). Teaching for diversity and social justice: A sourcebook. Nueva York, NY: Routledge.
  • Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Burbules, N. C. y Berk, R. (1999). Critical thinking and critical pedagogy: Relations, differences, and limits. En T. Popkewitz (Ed.), Critical theories in education: Changing terrains of knowledge and politics (pp. 45-66). Nueva York, NY: Routledge.
  • Campos, J. J., Barrett, K. C., Lamb, M. E., Goldsmith, H. H. y Stemberg, C. (1983). Socioemotional development. Handbook of Child Psychology and Developmental Science, 2(4) 435-571.
  • Cochran-Smith, M., Shakman, K., Jong, C., Terrell, D. G., Barnatt, J. y McQuillan, P. (2009). Good and just teaching: The case for social justice in teacher education. American Journal of Education, 115(3), 347-377. https://doi.org/10.1086/597493
  • Cole, M. (2000). Education, equality and human rights: Issues of gender, 'race,' sexuality, special needs and social class. Londres: Routledge.
  • Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (1990). Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, 19(5), 2-14. https://doi.org/10.3102/0013189X019005002
  • Charmaz, K. (2008). Constructionism and the grounded theory method. En J. F. Gubrium y J. Holstein (Eds.), Handbook of constructionist research (pp. 397-412). Nueva York, NY: Guilford Press.
  • Diez, E. (2016). Desmontando PISA (1): Giro neoliberal en la concepción de la educación. Recuperado de http://www.aikaeducacion.com/opinion/desmontando-pisa-1-giro-neoliberal-la-concepcion-la-educacion/
  • Enterline, S., Cochran-Smith, M., Ludlow, L. y Mitescu, E. (2008). Learning to teach for social justice: Measuring changes in the beliefs if teacher candidates. The New Educator, 4, 267-290. https://doi.org/10.1080/15476880802430361
  • Escudero, J. M. (2011). Dilemas éticos de la profesión docente. Participación Educativa, 16, 93-102.
  • Fraser, N. (1998). Social justice in the age of identity politics: Redistribution, recognition, participation. Recuperado de http://www.econstor.eu/handle/10419/44061
  • Fraser, N. (2000). Rethinking recognition. New Left Review, 3, 107-120.
  • Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Barcelona: Herder Editorial.
  • Fraser, N. y Honneth, A. (2003). Redistribution or recognition? A Political-philosophical exchange. Londres: Verso Press.
  • Freire, P. (1974). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Freire, P. (1978). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
  • Freire, P. (2002). Educación y cambio. Buenos Aires: Galerna.
  • Griffiths, M. (2003). Action for social justice in education: Fairly different. Maidenhead: Open University Press.
  • Habermas, J. (2015). Knowledge and human interests: A general perspective. En G. Gutting, Continental philosophy of science (pp. 310-321). Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Hargreaves, A. (1994). Changing teachers, changing times: Teachers' work and culture in the postmodern age. Nueva York, NY: Teachers College Press.
  • Hartnett, D. (2001, mayo). The history of justice. Comunicación presentada en el Social Justice Forum. Loyola University, Chicago, IL.
  • Holstein, J. A. y Gubrium, J. F. (2008). Handbook of constructionist research. Nueva York, NY: Guilford.
  • Hurworth, R., Clark, E., Martin, J. y Thomsen, S. (2005). The use of photo-interviewing: Three examples from health evaluation and research. Evaluation Journal of Australasia, 4(2), 52-62. https://doi.org/10.1177/1035719X05004001-208
  • Imbernon, F. (2006). La profesión docente en la globalización y la sociedad del conocimiento. En J. M. Escudero y A. L. Gómez (Eds.), La formación del profesorado y la mejora de la educación: Políticas y prácticas (pp. 231-244). Madrid: Octaedro.
  • Irvine, J. J. (2003). Educating teachers for diversity: Seeing with a cultural eye. Nueva York, NY: Teachers College Press.
  • Jordan, A., Schwartz, E. y McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25(4), 535-542. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.02.010
  • Jost, J. T. y Kay, A. C. (2010). Social justice: History, theory, and research. En S. T. Fiske, D. T. Gilbert y G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology (pp. 1122-1165). Londres: Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470561119.socpsy002030
  • Karsz, S. (2004). La exclusión: Concepto falso, problema verdadero. Barcelona: Gedisa.
  • Krichesky, G. J., Martínez-Garrido, C., Martínez, A. M., García, A., Castro, A., y González, A. (2011). Hacia un programa de educación docente para la justicia social. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 63-77.
  • Kumagai, A. K. y Lypson, M. L. (2009). Beyond cultural competence: Critical consciousness, social justice, and multicultural education. Academic Medicine, 84(6), 782-787. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181a42398
  • Lee, C. C. e Hipólito-Delgado, C. (2007). Counselors as agents of social justice. En C. L. Courtland (Ed.), Counseling for social justice (pp. 13-28). Alexandria, VA: American Counseling Association.
  • Miller, D. (1999). Principles of social justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Monereo, C. y Pozo, J. I. (2011). La identidad en psicología de la educación. Madrid: Narcea.
  • Montaño, T., López-Torres, L., DeLissovoy, N., Pacheco, M. y Stillman, J. (2002). Teachers as activists: Teacher development and alternate sites of learning. Equity & Excellence in Education, 35(3), 265-275. https://doi.org/10.1080/713845315
  • Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011a). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 8-23.
  • Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011b). Educación para la justicia social. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 11-32.
  • Murillo, F. J., Román, M. y Hernández-Castilla, R. (2011). Evaluación educativa para la justicia social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 7-23.
  • North, C. E. (2006). More than words? Delving into the substantive meaning(s) of “social justice” in education. Review of Educational Research, 76(4), 507-535. https://doi.org/10.3102/00346543076004507
  • Olabuénaga, J. I. R. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Olsen, B. (2008). How reasons for entry into the profession illuminate teacher identity development. Teacher Education Quarterly, 35(3), 23-40.
  • Pacheco, N. N. E. y Fernández-Berrocal, P. (2013). Inteligencia emocional en adolescentes. Padres y Maestros, 352, 34-39.
  • Picower, B. (2012). Practice what you teach: Social justice education in the classroom and the streets. Nueva York, NY: Routledge.
  • Polkinghorne, D. E. (2005). Language and meaning: Data collection in qualitative research. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 137-145. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.137
  • Rawls, J. A. (1971). A theory of justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Rivas, J. (2010). Descolonizar la educación. Transformar la práctica docente desde una perspectiva crítica. En P. Aparicio (Ed.), El poder de educar y de educarnos. Transformar la práctica docente desde una perspectiva crítica, (pp. 57-72). Xátiva: Ediciones del Crec.
  • Rivas, J. y Herrera, D. (2009). Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad. Barcelona: Editorial Octaedro.
  • Saldaña, J. (2013). The coding manual for qualitative researchers. Londres: Sage.
  • Sancho, J. M. y Correa, J. M. (2013). Aprender a ser maestra: Perplejidades y paradojas. Cuadernos de Pedagogía, 436, 18-21.
  • Sancho, J. M., Correa, J. M., Giró, X. y Fraga, L. (2014). Aprender a ser docente en un mundo en cambio. Barcelona: Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona.
  • Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.
  • Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Madrid: Taurus.
  • Simons, H. (2009). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Stake, R. (2005). Qualitative case studies. N. K. Dencin (Ed.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 443-466). Nueva York, NY: SAGE.
  • Stuardo-Concha, M. (2017). Asesoramiento a centros educativos para la justicia social. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
  • Troman, G. (2000). Teacher stress in the law-trust society. British Journal of Society of Education, 3, 331-353. https://doi.org/10.1080/713655357
  • UNESCO. (2015). La educación para todos 2000-2015: Logros y desafíos. París: Ediciones UNESCO.
  • Weissberg, R. P. y Greenberg, M. T. (1998). School and community competence-enhancement and prevention programs. En W. Damon, I. E. Sigel y K. A. Renninger (Eds.), Handbook of child psychology: Child psychology in practice (pp. 877-954). Hoboken, NJ: John Wiley.
  • Wells, G. (2001). Indagación dialógica. Hacia una teoría y práctica socioculturales de la educación. Madrid: Paidós.
  • Young, I. M. (2000). La justicia y la política de la diferencia. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de pedagogía, 220, 44-49.