Batxilergoko ikasle eta irakasleen ingurumen inpaktu negatiboen hautematea eta jarrera

  1. Hidalgo Gereñu, Xanti 1
  2. Romaratezabala Aldasoro, Estibaliz 2
  3. Rodríguez-Negro, Josune 1
  4. Yanci Irigoyen, Javier 2
  1. 1 Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2019

Volumen: 31

Número: 2

Páginas: 133-148

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

The objectives of the present study were to know the perception and knowledge of students and teachers of a school of Vitoria-Gasteiz, about the environmental impact produced by their actions in an excursion carried out in the natural environment, to know the relationship between the importance of physical activities (PA) in the natural environment in their lives and the respect they have towards the environment. The sample of this study was composed of 29 students of 1st Bachelor who had completed Secondary Education and 3 teachers, all of them members of the same school. For the collection of data, 3 instruments were used: two questionnaires that had to be completed once the crossing was completed and a sample of photographs taken during the excursion. Through the results obtained in this investigation, we can conclude that the students have a perception of respect towards the environment, observing that the perception group is emphasized in those students who perceive that PA in the natural environment is important. In addition, a general lack of identification of the environmental impacts caused by crossings in the mountain among all participants has been noted. Therefore, we can conclude that there are significant gaps in environmental education received during school age in physical education, since there is a lack of knowledge about the measures to reduce the environmental impacts produced by PA carried out in the natural environment.

Referencias bibliográficas

  • Baena-Extremera, A., Gómez-López, M. eta Granero-Gallegos, A. (2008). La sostenibilidad del medio ambiente a través de las actividades físico-deportivas en el medio natural y su importancia en la educación ambiental. Investigación Educativa, 12(22), 173-193.
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Luque-Valle, P. eta Rebollo-Rico, S. (2012). Análisis de las medidas de impacto ambiental en los raids de aventura en España. Interciencia: Revista de Ciencia y Tecnología de América, 37(10), 729-735. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5497283 -tik berreskuratua.
  • Barker, A. eta Wood, C. (1999). An evaluation of EIA system performance in eight EU countries. Enviromental Impact Assessment Review, 19(4), 387-404.
  • Benayas, J., Onorbe, M. eta Horcajo, L. (2015). Propuesta de medidas de gestión ambiental para la sostenibilidad de las carreras por montaña. Departamento de Ecología. Universidad Autónoma de Madrid. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4131.5283
  • Clark, R. eta Richards, D. (1999). Environmental impact assessment in North America. En Petts J (Ed.). Handbook of Environmental Impact Assessment, 2, 203-222.
  • Espainia, Lege Organikoa, Hezkuntza Sistemaren Kalitatea Hobetzeko, 8/2013, Estatuko Aldizkari Ofiziala, abenduak 10, 295 zbka., 97858-97921.
  • Farías-Torbidoni, E. I. eta Sallent, O. (2009). El impacto ambiental de las actividades físico-deportivas en el medio natural. El caso de la práctica del Mountain Bike o bicicleta todo terreno. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 2041(16), 31-35.
  • Farías-Torbidoni, E. I., Seguí, J., Mena, X., eta Sabaté, A. (2017). Sport Events inprotected Natural Areas. A case of Catalonia National and Natural Parks -. STC’16. Sport Tourism Conferece - Red, Green and Blue Strategies, 56-72.
  • Farías-Torbidoni, E. I. (2015). Minimització dels impactes mediambientals en els esdeveniments esportius en el medi natural: les marxes de bicicleta tot terreny org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/4).122.08
  • García-Ferrando, M. (2006). Veinticinco años de análisis del comportamiento deportivo de la población española (1980-2005). Revista Internacional de Sociología (RIS), 64(44), 15-38. https://doi.org/http://revintsociologia.revistas.csic. es/index.php/revintsociologia/article/view/26/26
  • García-Ferrando, M. eta Llopis-Goig, R. (2010). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010 - Ideal democrático y bienestar personal. Consejo Superior de Deportes.
  • Kasapoǧlu, A. eta Turan, F. (2008). Attitude-behaviour relationship in environmental education: A case study from Turkey. International Journal of Environmental Studies, 65(2), 219-231. https://doi.org/10.1080/0020723070150231613
  • Kirol Kontseilu Gorena (2015). Encuesta de Hábitos deportivos en España 2015. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • López-Pastor, V. M. eta López-Pastor, E. M. (1997). Tratamiento de la Educación Ambiental desde el área de EF. Apunts. Educacion Física y Deportes, 50, 76-81.
  • Luque-Valle, P., Baena-Extremera, A. eta Granero-gallegos, A. (2011). Buenas prácticas para un desarrollo sostenible en los eventos deportivos en el medio natural. Interciencia, 36(7), 531-537.
  • Luque-Valle, P., Parra-Boyero, M. eta Rovira-Serna, C. (n.d.). Los Efectos Ambientales de las Actividades Físicas en el Medio Natural Existen. II Congreso de la asociación Española de Ciencias del Deporte.
  • Newsome, D. (2014). Appropriate policy development and research needs in response to adventure racing in protected areas. Biological Conservation, 171, 259-269.
  • Sanz-Azkue, I., Meñika, A., Ruiz-González, A., Díez, J. R. eta Ortuzar, A. (2018). Landareak. Aurrean ditugun arren ez ditugu ikusten. Semanario Argia, 2597, 23-27.
  • Pickering, C. M., Rossi, S. eta Barros, A. (2011). Assessing the impacts of mountain biking and hiking on subalpine grassland in Australia using an experimental protocol. Journal of Environmental Management, 92(12), 3049-3057.
  • Ramírez-Rico, E., del Campo-Vecino, J. eta Fernández-Quevedo Rubio, C. (2012). El impacto ambiental de las actividades físicas desarrolladas en el medio natural. Factores que determinan su mayor o menos incidencia. EFDeportes.Com, Revista Digital, 16(164).
  • Ramírez-Rico, E. eta Fernandez-Quevedo, C. (2009). Acciones educativas para reducir el impacto ambiental de las actividades físícas desarrolladas en el medio natural. EmásF Revista Digital de Educación Fisica, 3(15), 46-57.
  • Thurston, E. eta Reader, R. J. (2001). Impacts of experimentally applied mountain biking and hiking on vegetation and soil of a deciduous forest. Environmental Management, 27(3), 397-409. https://doi.org/10.1007/s002670010157
  • Wandersee, J. H. eta Schussler, E. E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, 47(1), 2-9.
  • Zaradic, P. A. eta Pergams, O. R. W. (2007). Videophilia: Implications for childhood development and conservation. Journal of Developmental Processes, 2, 130-144.