La Integración Curricular De Las Enseñanzas Clínicas: Una Experiencia Transfronteriza
- Itziar Alkorta Idiakez
- Marie Lamarche
- Marie Deramat
ISSN: 2079-5971
Año de publicación: 2018
Título del ejemplar: La Transformación De Las Enseñanzas Jurídicas Y Criminológicas Desde Las Clínicas Por La Justicia Social
Volumen: 8
Número: 4
Páginas: 521-539
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Oñati socio-legal series
Resumen
Continental law faculties currently face the challenge of integrating the clinical teaching in the curricula. With this horizon as a goal, the legal clinic Forum Montesquieu of the University of Bordeaux (UB) and the newly created legal clinic for Social Justice/Justizia Sozialaren Aldeko Klinika Juridikoa, of the University of the Basque Country (UPV/EHU), in order to propose the appropriate integration of the clinical legal education in both undergraduate and graduate learning, developed a joint project that identified areas of cooperation based on complementary experiences on three key aspects of the curricula: the management of the legal clinic, pedagogical innovation in terms of learning skills, and legal clinic as a social organization that works together with the social partners. The project has counted with the support of the call EBIS (UB/UPV-EHU) which promotes training experiences in the framework of the Euroregion Euskadi-Aquitaine-Navarre.
Referencias bibliográficas
- Davis, S.N., y Jacobsen, S.K., 2014. Curricular Integration as Innovation: Faculty Insights on Barriers to Institutionalizing Change. Innovative Higher Education [en línea], 39 (1). Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10755-013-9254-3 [Con acceso el 17 de mayo de 2018], pp. 17-31.
- Gibbons, M., 2000. Mode 2 society and the emergence of context-sensitive science. Science and public policy [en línea], 27 (3). Disponible en: https://doi.org/10.3152/147154300781782011 [Con acceso el 17 de mayo de 2018], pp. 159-163.
- Jacobs, B.L., 2015. Cultivating Purposeful Curiosity in a Clinical Setting: Extrapolating from Case to Social Justice. Clinical Law Review [en línea], vol. 21 / University of Tennessee Legal Studies Research Paper No. 273. Disponible en: https://ssrn.com/abstract=2628745 [Con acceso el 17 de mayo de 2018].
- Organización de las Naciones Unidas, 2015. Objetivos de desarrollo sostenible. 17 objetivos para transformar nuestro mundo [en línea]. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollosostenible/ [Con acceso el 17 de mayo de 2018].