Idazlan klasikoak eta eskola

  1. Paloma Rodríguez-Minambres
  2. Itziar Otegi
  3. Xabier Etxaniz
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2019

Volumen: 31

Número: 1

Páginas: 9-25

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/TANTAK.20115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In this article, the authors reflect on the classic works of children’s and youth literature, on their components and defining features, as well as on their origin, both in the case of those considered universal, and those that belong to the Basque literary tradition. Likewise, they weigh the losses and gains that come with some adaptations that have been made of these classics, sometimes with didactic purposes. On the other hand, the authors defend the need to continue teaching these classics in the current school context, on the basis that these works provide, on the one hand, common literary references whose intergenerational transmission is fundamental for the continuity of a community, and, on the other, tools and footholds that allow children and young people to advance in their personal development throughout their lives and in their understanding of the human condition.

Referencias bibliográficas

  • Azkue, R. M. (1942). Euskalerriaren Yakintza. Bigarren-liburua: Ipuin eta irakurgaiak. Madril: Espasa-Calpe, S. A.
  • Baum, F. (2017). Oz-eko aztia. Bilbo: Ibaizabal.
  • Ballester, J. eta Ibarra, N. (2013). La tentación diabólica de instruirse. Reflexiones a propósito de la educación lectora y literaria. Ocnos, 10, 7-16. Honako webgune honetatik berreskuratua: http://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/238
  • Bettelheim, B. (1980). Los cuentos de Perrault. Bartzelona: Crítica.
  • Borges, J. L. (1952). «Sobre los clásicos» in Obras completas. Volumen II (1952-1972). Emecé editores, Barcelona, 1989. 151 or. Honako webgune honetatik berreskuratua: https://elcanonliterario.wordpress.com/2009/04/28/los-clasicos-segun-borges/
  • Bucay, J. (2017). Mis libros no contienen ninguna respuesta, están llenos de preguntas. El Correo, 2017-11-13, 6.
  • Calvino, I. (1993). ¿Por qué leer los clásicos? Bartzelona: Tusquets.
  • Carr, N. (2010). Superficiales, ¿Qué está haciendo Internet con nuestra mente?. Madril: Taurus.
  • Cerrillo, P. (2010). Lectura escolar, enseñanza de la literatura y clásicos literarios. In Lluch, G. (ed.) Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo (85-104). Bartzelona: Anthropos.
  • Cerrillo, P. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. Quaderns de Filología. Estudis literaris, 18 (17-31).
  • Cerrillo, P. (2016). El lector literario. Mexiko: Fondo de Cultura Económica.
  • Colomer, T. (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.
  • Colomer, T. (2005). La biblioteca de la humanidad. Cuadernos de Pedagogía, 352. monografikoa, (25-28).
  • Collodi, C. (1993). Pinotxo. Donostia: Ttarttalo.
  • Collodi, C. (2011). Pinotxo. Donostia: Erein.
  • Díaz-Plaja, A. (2016). Motivos de la narrativa universal. In J. Palou eta M. Fons (ed), Didáctica de la lengua y la literatura en educación primaria. 281-292. Madril: Síntesis.
  • Donaldson, J. (2017). Grufaloa. Madril: Bruño.
  • Eusko Jaurlaritza (2010). Euskadi Literatura saria 2010. Honako webgune honetatik berreskuratua:http://www.euskadi.eus/web01a2kulsus/eu/contenidos/informacion/euskadi_litera_2010/eu_literatu/infantile.html
  • Eusko Jaurlaritza. (2015). Oinarrizko Hezkuntzaren Curriculuma. Honako webgune honetatik berreskuratua: http://www.euskadi.eus/eusko-jaurlaritza/-/dekretua/2362015-dekretua-abenduaren-22koa-oinarrizko-hezkuntzaren-curriculuma-zehaztu-eta-euskal-autonomia-erkidegoan-ezartzen-duena/
  • Etxaniz, X. (1995). Herri ipuinen nazioartekotasuna. Egan 1995-2, 5-28.
  • Etxaniz, X. (2011). La transmisión de valores en la literatura, desde la tradición oral hasta la LIJ actual. OCNOS, 7, 73-83. Honako webgune honetatik berreskuratua: DOI: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.06
  • Fanjul, S. (2011, ekainaren 12a). Atentos a todo… y a nada. El País. Honako webgune honetatik berreskuratua: https://elpais.com/sociedad/2011/05/12/actualidad/1305151203_850215.html
  • Galtzagorri elkartea (d.g.). Galtzaberri: Klis-klasikoak bilduma. Honako webgune honetatik berreskuratua: http://www.galtzagorri.eus/euskara/galtzaberri/klisklasikoak-bilduma
  • García Gual, C. (1998, urriaren 27a) El viaje sobre el tiempo o la lectura de los clásicos. El País. Honako webgune honetatik berreskuratua: http://elpais. com/diario/1998/10/27/sociedad/909442818_850215.html
  • García Gual, C. (2016, urriaren 20a). Los clásicos nos hacen críticos. El País. Honako webgune honetatik berreskuratua: https://elpais.com/cultura/2016/10/20/ actualidad/1476978146_824729.html
  • Genette, G. (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madril: Taurus.
  • Jiang Hong, Ch. (2006). Han Gan-en zaldi magikoa. Donostia: Ttarttalo.
  • Jiménez-Pérez, E. (2015). La comprensión y la competencia lectoras. Madril: Síntesis.
  • Jung, C. J. (1968). Man and his symbols. New York: Dell Publishing Co. Ltd.
  • Lagerlöf, S. (2016). Nils Holgerssonen bidaia miresgarria. Bilbo: Ibaizabal.
  • Literatur Terminoen Hiztegia: https://www.euskaltzaindia.eus/index.php?option=- com_xslt&view=frontpage&layout=lth_detail&Itemid=474&search=klasiko.
  • Lopez Gaseni, M. (2000). Euskaratutako Haur eta Gazte Literaturaren azterketa: funtzioak, eraginak eta itzulpen-estrategiak. Senez, 22. Hemendik hartua: http://www.eizie.eus/es/Argitalpenak/Senez/20001001/gaseni
  • Lluch, G. (2003). Análisis de narrativa infantiles y juveniles. Cuenca: UCLM.
  • Lur hiztegi entziklopedikoa: http://www.euskara.euskadi.eus/r59-lursresd/eu?r01k Qry=tC:euskadi;tF:diccionario_enciclopedia;tT:termino;m:documentLanguage.EQ.eu;m:documentName.BEGINNING.klasiko
  • Machado, A. M. (2002). Lectura, escuela y creación literaria. Madril: Anaya.
  • Martín Valdunciel, M. E. (2013). La lectura como herramienta epistémica en la enseñanza superior, Álabe, 8 (abendua), 1-20.
  • Martos García, A. E. (2009). Tecnologías de la palabra en la era digital: de la cultura letrada a la cibercultura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 8 (2), 15-37.
  • McKee, D. (2012). Elmer elefantea. Donostia: Erein.
  • Meek, M. (2004). En torno a la cultura escrita. Mexiko: Fondo de Cultura Económica.
  • Mogel, B. (1991). Ipuin onac. Donostia: Elkar - Euskal Editoreen Elkartea.
  • Molina García, M.ª J. (2015). La lectura de los clásicos en la etapa preuniversitaria: una propuesta de intervención. Enunciación, 20 (1), 26-38.
  • Moreno, V. (2011). Cómo hacer lectores competentes: Guía práctica. Reflexiones y propuestas. Iruñea: Pamiela.
  • Navarro, R. (2006). ¿Por qué adaptar los clásicos?, TK 18, 17-26.
  • Palou, J. eta Fons, M. (2016). Didáctica de la lengua y la literatura en educación primaria. Madril: Síntesis.
  • Sendak, M. (2009). Piztiak bizi diren lekuan. Iruñea: Pamiela.
  • Suarez, C. (2018). Mainamikirri. Altsasu: Fanietorri argitalpenak.
  • Zapata, J. D. (2017). ¿Qué es un clásico de la literatura? Honako webgune honetatik berreskuratua: https://www.elmundo.com/noticia/-Que-es-un-clasico-dela-literatura-/344900
  • Zubizarreta, P. (1992). Gutun harrigarri bat. Donostia: Elkar. X.X. (1983). Peru gezurtia. Donostia: Elkar.