Análisis estadístico para realizar acciones de mejora en los Trabajos Fin de Grado. Una propuesta para el Grado en Farmacia

  1. Berraondo Juaristi, M.R. 1
  2. Fernández de Aránguiz Guridi, M. Y. 1
  3. Fernández de Aránguiz Guridi, A. 1
  4. Ruiz Ortega, J.A. 1
  5. Ayerbe Diaz, M. 1
  6. Lecea Arana, B. 1
  7. Martínez de Marigorta Izaga, E. 1
  8. Hernández Martín, R. 1
  9. Igartua Olaechea, M. 1
  10. Salvador Martínez, A. 1
  11. Colom Aristondo, K. 1
  12. Santos Vizcaíno, E. 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2018

Volume: 16

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2018.9847 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

A statistical analysis of the most important characteristics of the Final Degree Projects (FDP) of the Degree in Pharmacy at the University of the Basque Country (UPV / EHU) has been carrying out. The sample analyzed was 264 FDP. The results of the analysis, a multivariate logistic regression, have confirmed, among other aspects, that a great majority of the FDP contain knowledge of a single module of the curriculum, and their content is usually not directly linked to any of job opportunities of the Degree. To reverse this trend, this paper proposes an intervention that resolves the observed deficiencies and improves the execution dynamics of the FDP. The proposal includes a working methodology of a teaching team that is involved and participates in the approach, elaboration, direction and evaluation of the FDP. In addition, an example of the methodology applied to job opportunity of the Community Pharmacy is presenting. The teaching team is multidisciplinary, formed by specialists in different subjects of all the courses of the Degree, of five areas of knowledge belonging to four of the six modules developed in the curriculum. The teaching team and the participating students work with a methodology of Problem Based Learning (PBL). This proposal strengthens the coordination of teaching teams, the originality and creativity of the FDP, the active role of students and teachers and a direct relationship with professional opportunities, which can be implementing in any degree. This work was financing by the UPV / EHU

Bibliographic References

  • Araujo, U.F., Vilarrasa, G.S. (2008). El aprendizaje basado en problemas. Una nueva perspectiva de la enseñanza en la universidad. Barcelona: Gedisa.
  • Bartolomé, A.R., Martínez, E., Tellado, F. (2014). La evaluación del aprendizaje en red mediante blogs y rúbricas: ¿complementos o suplementos?. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 159-176. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6430
  • Battaner, E., González, C., Sánchez J.L. (2016). El trabajo de fin de grado (TFG) en las universidades españolas. Análisis y discusión desde las defensorías universitarias. Revista Universidad, ética y derechos, 1, 43-79. https://doi.org/10.25267/Rueda.2016.i1.08
  • Bermúdez, A., García-Varea, I., López, M.T., Montero, F., de la Ossa, L., Puerta, J.M., Rojo, T., Sánchez, J.L. (2012). Una experiencia de coordinación docente en Ingeniería Informática. ReVisión, 5(2). Recuperado de http://aenui.net/ojs/index.php?journal=revision&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=104&path%5B%5D=175
  • Bolarín, M.J., Moreno, M.A., Porto, M. (2013). Coordinación docente e interdisciplinariedad: análisis de su contribución a la adquisición de competencias docentes y discentes. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 443-462. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5584
  • Branda, L.A. (2009). El aprendizaje basado en problemas. De herejía artificial a res popularis. Educación Médica, 12(1), 11-23. https://doi.org/10.4321/S1575-18132009000100004
  • Camacho, F.J., Pérez, A.M., Coll, H., Alcalá, J., Romero, I., Garrido, M.E. (2015). Desarrollo de un Trabajo de Fin de Grado Multidisciplinar en Ingeniería Civil como preparación
  • del alumno para la vida profesional. Comunicación presentada en el Congreso In-Red, Valencia. https://doi.org/10.4995/INRED2015.2015.1635
  • Estapé-Dubreuil, G., Rullan, M., Torres, O.P., Espuny, M.J., Pons, J., Monforte, C., Montes, J. (2012) Trabajos de Fin de Grado: la coordinación como clave del éxito. CIDUI, Barcelona.
  • Ferrer, C. (2015). La evaluación de los TFG: criterios, formas y experiencias en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria 9, 1-15. http://hdl.handle.net/10396/13623
  • Jacques, S., Bissey, S., Martin, A. (2016). Multidisciplinary Project Based Learning Within a Collaborative Framework A Case Study on Urban Drone Conception. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(12), 36-44. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i12.5996
  • Larrañaga, P., Inza, I. y Moujahid, A. (s.f.) Tema 7: Regresión Logística. Material no publicado. Recuperado el 15 de febrero de 2018, de http://www.sc.ehu.es/ccwbayes/docencia/mmcc/docs/t7logistica
  • López-Borrul, A., Cobarsi-Morales, J. (2014). Trabajo Final de Grado Información y Documentación de la UOC: experiencias para una mejor inserción laboral. I. Congreso Interuniversitario del Trabajo Fin de Grado (TFG): Retos y Oportunidades de TFG para la sociedad del conocimiento, Bilbao
  • Lu, J., Zhang, Z. (2013). Assessing and supporting argumentation with online rubrics. International Education Studies, 6(7), 66-77. https://doi.org/10.5539/ies.v6n7p66
  • Moreira, M. A. (2012). ¿Al final, qué es el aprendizaje significativo? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa 25, 29-56.
  • Navarro, I., González, C., López, B., Botella, P. (2015). Aprendizaje de contenidos académicos y desarrollo de competencias profesionales a través de prácticas pedagógicas multidisciplinares y trabajo cooperativo. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 99-117. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.183971
  • Normativa de gestión, elaboración y defensa del Trabajo Fin de Grado en la Facultad de Farmacia de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, de 12 de marzo de 2015. Disponible en: https://www.ehu.eus/documents/1910592/2153912/Normativa_TFG_farmacia+2015+logo+nuevo.pdf/717a1ea2-3307-1a85-9315-b963f00de12f.
  • Reddy, Y.M., Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(4), 435–448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859
  • Rekalde, I., Martínez, B., Marko, J. (2012). Los Proyectos Interdisciplinares de Módulo: Una experiencia innovadora en el Grado de Educación Social de la UPV/EHU. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 209-237. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6021
  • Rojo, J.M. (2007). Regresión con variable dependiente cualitativa. Laboratorio de Estadística. Instituto de Economía y Geografía. Recuperado el el 5 de noviembre de 2018, de: http://humanidades.cchs.csic.es/cchs/web_UAE/tutoriales/PDF/Regresion_variable_dependiente_dicotomica_3.pdf
  • Sanz-Lázaro, C., Martínez-García, E., Santa María, J., Valle, C., Serrano, E., Zubcoff-Vallejo, J.J., Sánchez-Jerez, P. (2016). Innovación docente en trabajos de fin de grado en Ciencias del Mar y grados afines. In J. D. Álvarez, S. Grau, M. T. Tortosa (Eds.), Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación (pp. 2063–2074). Alicante: Universidad de Alicante.
  • Salas, M. (1996). La regresión logística. Una aplicación a la demanda de estudios universitarios. Estadística Española, 38(141), 193-217.
  • Uema, S., Correa, V., Vega, E., Fontana, D., Solá, N. (2000). Evaluación de un programa de práctica profesional en la carrera de Farmacia. Ars Pharmaceutica, 41(4), 415-420.
  • Vera, J., Briones, E. (2015). Perspectiva del alumnado de los procesos de tutorización y evaluación de los trabajos de fin de grado. Cultura y Educación, 27(4), 742-765. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1089391