¿Pueden los centros de Formación Profesional tener un papel en el sistema de innovación? El caso de Navarra
- 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
ISSN: 2445-0367, 1578-2824
Year of publication: 2016
Issue Title: Formación profesional e innovación
Volume: 25
Issue: 3
Pages: 387-407
Type: Article
More publications in: RES. Revista Española de Sociología
Abstract
Recent research from the innovation system perspective has dedicated scant attention to the role of VET institutes and workers in innovation processes. This paper, based on a survey to 219 industrial SMEs, looks at the case of Navarre, an autonomous region from Northern Spain which has a long tradition of relationships between VET education and industry. First of all, attention is paid to the firms’ perception of the VET offer and to the different types of relationships between VET institutes and firms. Then an attempt is made to measure the contribution of VET personnel to SME’s innovation activities. Finally, we check whether the more developed forms of relationships between VET institutes and firms can have an effect upon the latter’s innovation activities. Using a logistic regression, it is shown that contracting continuous vocational training activities with the VET institutes has a multiplying effect upon workers’ participation in innovation.
Funding information
Este trabajo ha sido realizado dentro del proyecto “Formación profesional y sistema de innovación: El papel de los trabajadores intermedios en los procesos de innovación de las pymes industriales”, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación, Gobierno de España (CSO2011-29410-C03-01). Así mismo, en las fases preliminares y actividades complementarias, el equipo contó con la ayuda a grupos de investigación IT593-13 del Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vasco.Funders
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Spain
- CSO2011-29410-C03-01
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