Trabajando competencias transversalesconservación de la Colección de arte UPV/EHU

  1. Alazne Porcel Ziarsolo 1
  2. Enara Artetxe Sánchez 1
  3. Itxaso Maguregui Olabarria 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2017

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 211-228

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2017.6942 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

The Degree in Conservation and Restoration of Cultural Heritage of the University of the Basque Country aims to train graduates to be able to examine Cultural Heritage and document it, to carry out conservation and restoration practice, preventive conservation, research and education-outreach. From the reality of the teaching practice we found it necessary to involve the students in the study of real art works to obtain the knowledge and skills needed in their training. To achieve this, we find that the contemporary art-works that are located in our closest environment, the University, are an important and interesting source of study and research. The artistic heritage collection of the University of the Basque Country is constituted of very different artworks that have become part of the collection in different acquisition ways and donations. In the current context we have designed a teaching innovation project financed by the Vice-Rectorate of Degree and Innovation Studies of the University and coordinated between the third grade subjects that aims to locate, identify and list all items and works that are exhibited or stored in the different spaces and buildings of the university ́s campuses in order to guarantee their correct cataloging and conservation. This article chronicles the results of the experience that intends to propose a different way of working the transversal skills within the degree.

Bibliographic References

  • Aneca. (2004). Libro Blanco de la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y acreditación para Títulos de Grado en Bellas Artes / Diseño / Restauración. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Disponible en http://www.aneca.es/var/media/150332/libroblanco_bellasartes_def.pdf. Último acceso: diciembre de 2017.
  • Blanco, A. (coord.) (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Bonsón Aventín, M. (2009). Desarrollo de Competencias en Educación Superior. En: Blanco, A (coord.) Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. (pp. 17-34.) Madrid: Narcea.
  • Calaf Masachs, R. y Fontal Merillas, O. (coords.). (2004). Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Gijón: Ediciones Trea, S.L
  • Fernández, A. (2008). Ondare Artistiko-Patrimonio Artístico. Leioa: Servicio editorial Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Fontal Merillas, O. (2004). La dimensión contemporánea de la cultura. Nuevos planteamientos para el patrimonio cultural y su educación. En: Calaf Masachs, Roser y Fontal Merillas, Olaia (coords.). Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. (pp.81-104). Gijón: Ediciones Trea, S.L. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321909014. Último acceso: diciembre de 2017.
  • Lavega, P., Sáez de Orcáriz, U., Lasierra, G. y Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e Interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 133-145. https://doi.org/10.6018/ reifop.16.1.179491
  • López Ruiz, J.I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias, Revista de Educación, 356 (septiembre-diciembre), 279-301. Disponible en http://www.revistaeducacion.mec.es/re356_12.html. Último acceso: diciembre de 2017.
  • Montero Vilar, P. y Muñoz Asensio, T. (2010). Refuerzo de la adquisición de competencias a través de la coordinación de asignaturas en los grados de arte y diseño: expresión lingüística y análisis de la imagen. Revista de Docencia Universitaria, 8(2), 13-27. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6193
  • Paricio Royo, J. y Allueva Pinilla, A.I. (Eds.) (2011). Prácticas y modelos innovadores para la mejora y la calidad de la docencia. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Vargas, F. (2000). De las virtudes laborales a las competencias clave: un nuevo concepto para antiguas demandas. Competencias laborales en formación profesional. Boletín Técnico Interamericano de Formación Profesional, nº 149, mayo-agosto, 2000. Disponible en http://www.oei.es/etp/virtudes_laborales_competencias_ clave_vargas.pdf. Último acceso: diciembre de 2017.
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.