A first approach to a pay-as-you-go model for a social benefit in Spain

  1. Peña Miguel, Noemí 1
  2. De la Peña Esteban, Joseba Iñaki 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Management Letters / Cuadernos de Gestión

ISSN: 1131-6837

Año de publicación: 2017

Volumen: 17

Número: 2

Páginas: 175-192

Tipo: Artículo

DOI: 10.5295/CDG.140506ID DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openADDI editor

Otras publicaciones en: Management Letters / Cuadernos de Gestión

Resumen

In recent years various domestic and international organisations have proposed financial coverage for the population as a whole. This does not mean that there is currently no coverage: aid in different countries extends to different levels. In this context a universal basic social benefit could be one way of responding to those international proposals. However, such a scheme might be too expensive to be viable, which might lead instead to partial benefits payable to non-workers being considered, as the group in most need of coverage. This paper seeks to analyse whether a model of financing can be found under which a basic minimum social benefit can be implemented in a way that is socially and financially viable and sustainable and can be maintained over time. Following the usual system for the distribution of budget allocations by public administrations, this model uses a multi-year period – in this case 12 financial years. Spain is presented as a case study, based on a number of forward-looking demographic and economic assumptions in which the various aid systems used in the country’s autonomous regions are brought together to provide a minimum coverage. The main conclusion drawn is that the current level of contributions is sufficient to provide a viable, sustainable partial social benefit. However, a universal benefit would require a considerable increase in extraordinary contributions to meet its cost, though those contributions could be replaced in part by extraordinary state contributions or funding from other sources.

Referencias bibliográficas

  • Alcón, EM; Quiñones, PG and Bermejo, L.R., 2002. Household Services in Spain: Some Key Explanatory Factors. The Service Industries Journal, 22 (1), 92-121.
  • Aldás, J.; Goerlich, F.J. and Ivars, M. Mas, 2006. Gasto de las familias en las Comunidades Autónomas españolas (1998-2002): Pautas de consumo, desigualdad y convergencia. CIEF Centro de Investigación Económica y Financiera. Santiago de Compostela: Fundación Caixa Galicia, 259.
  • Beetsma, R. and Oksanen, H., 2007. Pension Systems, Ageing and the Stability and Growth Pact. European Economy Economic Paper, 289. (Visited, May, 21, 2015) in http:// ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication9491_en.pdf
  • Cadarso, M.A. and Febrero, E., 2003. Sistemas de reparto versus sistemas de capitalización: Algunas reflexiones críticas. Madrid: X Jornadas de Economía Crítica. 25-27 Marzo (visited on May, 20, 2015).
  • Camacho, J. and M. Hernández, 2008. Detección e influencia de los principales factores explicativos del consumo familiar de servicios en España y sus regiones. Revista de Estudios Regionales, 82, 185-209.
  • Casassas, D. and Raventós, D., (Eds.) 2011. La Renta Básica en la era de las grandes desigualdades. Barcelona: Editorial Montesinos.
  • Cichon, M.; Scholz, W.; Van der Meerendonk, A.; Hagemerjer, K. Bertranou, F. and Plamondon, P. 1999. Financing Social protection. Géneva: International Labour Office.
  • Cichon, M. and Hagemejer, K., 2004. Cambios en el paradigma de las políticas de desarrollo: inversión en una seguridad social mínima para todos. Revista Internacional de la Seguridad Social, 57.1.
  • Clark, D., 2005. Sen´s Capability Approach and the Many Spaces of Human Well-being. The Journal of Development Studies, 41, 8, 1139-1368.
  • De La Peña Esteban, J.I., 2000. Planes de Previsión Social. Madrid: Editorial Pirámide.
  • Doménech, R., 2014. Pensiones, bienestar y crecimiento económico. Documentos de Trabajo BBVA Research 14/03.
  • Encuesta de Estructura Salarial –EES-, 2010. Instituto Nacional de Estadística –INE-.
  • Encuesta de Población Activa -EPA-, 2010. Instituto Nacional de Estadística –INE-.
  • Encuesta de Presupuestos familiares -EPF-, 2010. Instituto Nacional de Estadística –INE-.
  • European Parliament, 2010. Role of minimum income in combating poverty and promoting an inclusive society in Europe. European Parliament resolution 2010/2039 (INI).
  • European Economy, 2012. The 2012 Ageing Report. Economy and budgetary projections for the 27 EU MEMBER States (2010-2060).
  • García-Núñez, F., 2002. Los complementos autonómicos:¿Seguridad Social o Asistencia Social?. Revista Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 34, 129-167.
  • Guio, A., 2005. Material deprivation in the EU. In: EUROSTAT Statistics in Focus. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas..
  • Holzmann, R. and Hinz, R., 2005. Old-Age Income Support in the 21st Century. An International Perspective on Pension Systems and Reform. Washington: World Bank.
  • ILO, 2012. Social protection floors for social justice and a fair globalization. International Labour Conference, 101st Session.
  • ILO, 2002. Seguridad Social: un nuevo consenso. Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo.
  • INE, Instituto Nacional de Estadística-, 2010. Población española. http://www.ine.es (visited on January, 18, 2015).
  • Jørgensen, S. and Holzmann, R., 2003. Manejo social del riesgo: un nuevo marco conceptual para la protección social y más allá. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 21 (1), 73-106.
  • Kulke, U., 2007. Cometido presente y futuro de las normas de la OIT en la materialización del derecho a la Seguridad Social, Revista Internacional de la Seguridad Social, 60.
  • Mañas, E.; Cuadrado, JR. and Galbadon, P., 2002. El consumo de los servicios en los hogares españoles. Instituto de Estudios Económicos, 325-332.
  • Ministry of Health, Social Services and Equality, 2014. Social Services Public System. http://www.msssi.gob.es/ (visited on February, 20, 2015)
  • Ministry of the Treasury and Public Administration, 2010. General Intervention Board of the State Administration (IGAE) http://www.igae.pap.minhap.gob.es/sitios/igae/es-ES/ Paginas/inicio.aspx (visited on February, 15, 2015)
  • Noguera, J., 2002. ¿Renta Básica o Trabajo Básico? Algunos argumentos desde la teoría social. Sistema: Revista de ciencias sociales, 166, 61-86.
  • Peña Miguel, N.; De la Peña, J.I. and Fernández Sainz, A., 2015. Main Factors for a Proposal for a Social Protection Floor. Social Indicators Research, 123, 59-76.
  • Pinilla, R., 2004. La Renta Básica de ciudadanía. Una propuesta clave para la renovación del estado del bienestar. Barcelona: Icaria Editorial.
  • Pinilla, R., 2006. Más allá del bienestar. La renta básica de la ciudadanía como innovación social basada en la evidencia. Barcelona: Icaria Editorial.
  • Plamondon, P.; Drouin, A.; Binet, G.; Cichon, M; Mcgillivray, W.R.; Begard, M. and Perez-Montas, H., 2000. Actuarial practice in social security. Géneva: ILO/ISSA.
  • Sanzo L, 2011. Renta Básica y Protección Social en España, en La Renta Básica en la era de las grandes desigualdades. Casassas y Raventós. Barcelona: Editorial Montesinos.
  • Thullen, P., 1977. Mathematische Methoden der Socialen Sicherheit: Systeme der Invaliden Alters-und. Karlsruhe-Werl: Ed. Buch. Versicherungswirtschaf.
  • Vallejo, B. y Solórzano, M., (Coord.), 2013. Gestión Patrimonial y Banca privada. Madrid: Ed. McGraw-Hill.