Desarrollo de la competencia prosódica en la lectura en voz altaimportancia de las pausas

  1. Aintzane Etxebarria 1
  2. Iñaki Gaminde 1
  3. Asier Romero 1
  4. Aitor Iglesias 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2016

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 110-118

Type: Article

DOI: 10.18239/OCNOS_2016.15.2.1047 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Sustainable development goals

Abstract

During the last years, the interest towards the study of prosodic elements of the text (tone, pauses, etc.) has increased, and the necessity of working on these components of the oral communicative competence, in order to improve the comprehension of texts read aloud, is constantly stated. For the purpose of analyzing pauses as elements that structure the discourse, this research estimates the types of pause, identifies some aspects to pay attention to and, finally, specifies the influence of some variables, such as mother tongue, origin and gender, on pausing inside the indivisible structures. To study this, an experiment when 100 Basque bilingual students of University School of Teaching of the UPV/EHU, aged from 18 to 25 years old, were asked to read aloud a journalistic text, was held. The statistical data analysis proves that the most common type of pause used by the young readers is the silent pause, it also concludes that the pause position is incorrect on numerous occasions and that the mother tongue’s influence on it is rather significant.

Funding information

Este estudio se ha realizado dentro del proyecto con referencia GIU13/23 financiado por la UPV/EHU

Funders

Bibliographic References

  • Aguilar, L. (2000). La prosodia. En Alcoba, S. (coord.). La expresión oral. (pp. 89-146). Barcelona: Ariel.
  • Asuaje, R. A., Blondet, M. A., Mora, E. y Rojas, E. (2005). Codificación prosódica de la información incidental en el discurso espontáneo. Un estudio de caso. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 44, 449-460.
  • Baker, A.A. (2011). Discourse Prosody and Teachers' Stated Beliefs and Practices. TESOL Journal, 2, 263-292.
  • Benjamin, R. G. y Schwanenflugel, P. J. (2010). Text complexity and oral reading prosody in young readers. Reading Research Quarterly, 45, 388-404.
  • Boersma, P. eta Weenink, D. (2013). Praat: doing phonetics by computer, Version 5.1. [Computer program]. Recuperado de http://www.praat.org
  • Borg, Simon. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. London: Continuum.
  • Cortés Moreno, M. (2002). Percepción y adquisición de la entonación española en enunciados de habla espontánea: el caso de los estudiantes taiwaneses. Estudios de Fonética Experimental, XI, 89-120.
  • Cova, Y. (2004). La práctica de la lectura en voz alta en el hogar y en la escuela a favor de niños y niñas. Sapiens, 002, 53-66. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/410/41050205.pdf
  • Etxebarria, A., Garay, U., Gaminde, I. y Romero, A. (2013). El juego como herramienta para el desarrollo de la competencia prosódica. XIV Congreso de la SEDLL, Braga (Portugal) 3-5 de diciembre de 2013.
  • Etxebarria, A., Garay, U., Gaminde, I., Romero, A. y Larrea, K. (2011). Prosodiaren ebaluazioa irakurketa ozenean. En Aurrekoetxea, G. y Gaminde, I. (eds.) Prosodiaz eta Hezkuntzaz I. Jardunaldiak/I. Jornadas sobre Prosodia y Educación.
  • Fujisaki, H. (2004). Information, Prosody, and Modeling. Proceedings of Speech Prosody. Japón: Nara.
  • Gaminde, I. (2004). Tonuak eta etenak Gatikako intonazioan. Fontes linguae vasconum: Studia et documenta, 97, 519-536.
  • Gaminde, I. (2006). Intonazio kurben etenez. En J. Lakarra y J. I. Hualde (eds.), Studies in Basque and Historica Linguistics in Memory of R. L. Transk. R. L. Trasken oroitzapenetan ikerketak euskalaritza eta hizkuntzalaritza historikoaz (pp. 351-376). ASJU XL, 1-2.
  • Gaminde, I. (2007). Tonuak eta etenak Bilboko gaztelaniaz eta euskaraz. Fontes linguae vasconum: Studia et documenta, 106, 455-474.
  • Gaminde, I. (2010). Bizkaiko Gazteen Prosodiaz: Euskaraz eta Gaztelaniaz. Bilbao: Mendebalde Kultura Alkartea y Bizkaiko Foru Aldundia.
  • Gaminde, I., Romero, A. Garay, U. y Etxebarria, A. (2013). La competencia prosódica en la lectura en voz alta: análisis de los aspectos rítmicos. Onomazein, 27-1, 1 - 14.
  • Gaminde, I., Etxebarria, A., Garay, U. y Romero, A. (2012). Komunikazio gaitasunetik kultura arteko komunikazio gaitasunera: Baliabide didaktikoak. En Hizkuntzaz Jabetzen (pp. 209-251). Bilbao: Mendebalde Kultura Alkartea.
  • Gaminde, I., Etxebarria, A., Garay, U. y Romero, A. (2011). Bokatiboa eta gaitasun prosodikoa: lehen urratsak. Uztaro, 79, 5-23.
  • Garay, U. y Etxebarria, A. (2010). Irakasleen komunikazio-gaintasuna: hausnarketarako gaia. Uztaro, 73, 39-48.
  • Gil, J. (2007). Fonética para profesores de español: De la teoría a la práctica. Madrid: Arco/Libros.
  • Grau i Tarruell, M. y Vilà i Santasusana, M. (2009). La competencia prosódica y la comunicación no verbal. En Vilà i Santasusana, M. (coord.), El discurso oral formal. Contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas (pp. 89-100). Barcelona: Graó.
  • Hualde, J. I. (2003). El modelo métrico y autosegmental. En P. Prieto (eds.), Teorías de la Entonación (155-184). Barcelona: Ariel Lingüistica.
  • Hualde, J.I. (2011). Hitz-mailako prosodiaren azterketa eta tipologia: zenbait ondorio euskararen hezkuntzarako. En G. Aurrekoetxea y I. Gaminde (eds.), Prosodiaz eta Hezkuntzaz I. Jardunaldiak / I. Jornadas sobre Prosodia y Educación (pp. 11-27). Bilbao: UPV-EHU.
  • Klauda, S.L. y Guthrie, J.T. (2008). Relationships of three components of reading fluency to reading comprehension. Journal of Educational Psycholog y, 100 (2), 310-321.
  • Kuhn, M. R. y Stahl, S. A. (2003). A review of develo¬pmental and remedial practices. Journal of Educational Psychology 95, 3-21.
  • Llisterri, J. (2016). Los elementos suprasegmentales. Recuperado en http://liceu.uab.es/~joaquim/phonetics/fon_prosod/suprasegmentales.html
  • Miller, J. y Schwanenf lugel, P.J. (2006). Prosody of syntactically complex sentences in the oral reading of young children. Journal of Educational Psychology, 98 (4), 839-853. doi:10.1037/ 0022-0663.98.4.839
  • Miller, J. y Schwanenflugel, P.J. (2008). A longitudinal study of the development of reading prosody as a dimension of oral reading fluency in early elementary school children. Reading Research Quarterly, 43(4), 336–354. doi:10.1598/RRQ.43.4.2
  • Mozziconacci, S. (1998). Speech Variability and Emotion: Production and Perception. Eindhoven: Proefschrift.
  • Prieto, P. (2002). Entonació. Models, teoria, mètodes. Barcelona: Ariel Lingüística.
  • Rasinski, T.V. (2004). Assessing reading fluency. Honolulu: Pacific Resources for Education and Learning.
  • Rasinski, T.V., Rikli, A., & Johnston, S. (2009). Reading fluency: More than automaticity? More than a concern for the primary grades? Literacy Research and Instruction, 48 (4), 350-361.
  • Rodero, E. (2013). The Perception of a Broadcasting Voice. US-China Education Review, 4, 225-230.
  • Romero, A., Etxebarria, A., Gaminde, I. y Garay, U. (2015). El papel de la prosodia en la enseñanza de la L1. Un aporte didáctico para el aula de educación infantil y de educación primaria. Phonica, 11, 64-86.
  • Saá, N. (2001). Lenguaje y hemisferio derecho. Cuadernos de neurología, XXV. Recuperado en http://escuela.med.puc.cl/publ/cuadernos/2001/06.html
  • Schwanenflugel, P. J., A. M. Hamilton, M. R. Kuhn, J. M. Wisenbaker y S. A. Stahl, (2004). Becoming a fluent reader: Reading skill and prosodic features in the oral reading of young readers. Journal of Educa¬tional Psychology, 96, 119-129.
  • Schwanenflugel, P. J., Hamilton, A. M., Kuhn, M.R., Wisenbaker, J. M., y Stahl, S. A. (2004). Becoming a fluent reader: Reading skill and prosodic features in the oral reading of young readers. Journal of Educational Psychology, 96 (1), 119-129.
  • Veenendaal, N. J., Groen M. A. y Verhoeven, L. (2014). The role of speech prosody and text Reading prosody in children’s reading comprehension. British Journal of Educational Psychology , 84, 521-536.