La participación del alumnado en proyectos educativos vinculados al territoriopropuestas inclusivas en un centro escolar de secundaria

  1. Amiama Ibarguren, José F. 1
  2. Ledesma Marín, Nieves 2
  3. Monzón González, Javier 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universidad Pública de Navarra
    info

    Universidad Pública de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02z0cah89

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2017

Issue Title: Educación inclusiva: avances desde la reflexión, la práctica y la investigación

Volume: 46

Issue: 2

Pages: 91-96

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.46.2017.91-96 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

The case study presented here is part of the R + D + I project: “School included: planning and implementation of curricular educational practices linked to the territory” financed by the Ministry of Economy, Industry and Competitiveness. It analyzes an interdisciplinary project carried out in 3º ESO of conditioning of a school space realized by the students gathering the support of diverse entities of its municipality. From the perspective of inclusion, this paper deals with the effect of the ordinary measures of attention to diversity adopted in this project linked to the territory and it is based on the hypothesis that the participation and the decision making of students in works Linked to the context facilitates the inclusion of all students. After collecting data through a focus group with the teachers involved in the project and an ad-hoc questionnaire applied to the students, it is concluded that the regrouping of students, expanding their reference group, and the realization of an interdisciplinary project linked to the territory has facilitated the inclusion of all students by increasing their participation in decision-making, by committing themselves to a practical functional task, by linking with the territory and by improving their self-concept and their presentation in the group of peers as well as their feelings of belonging to a collectivity.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2012). “Haciendo que las escuela sean más inclusivas: Lecciones desde la investigación internacional”. Conferencia Marco en el IX Congreso Internacional y XXIX Jornadas de Universidades y Educación Especial Prácticas en Educación inclusiva. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Ainscow, M. (2001). Desarrollo de Escuelas Inclusiva. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
  • Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for inclusion). Disponible en http://www. hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/RecursosParaLaInclusion/ hezkuntza_inklusiboa_c.pdf
  • Amado, A.N. (2001). “Why Bother? How persons with disabilities benefit as volunteers”. Impact, 14 (2), 4-5.
  • Bartolomé, M. y Acosta, A.R. (1992). “Articulación de la educación popular con la educación formal. Investigación participativa”. Revista de Investigación Educativa, 20, 151-178.
  • Bolívar, A. (2008). Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura. Barcelona: Graó.
  • Echeita, G., Simón, C. Sandoval, M., y Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Sevilla: Editorial MAD.
  • Essomba, M.A. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Barcelona: Graó.
  • Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • García, J. (2012). “Transformación del entorno”. Comunidades de Aprendizaje. Monográficos Escuela, 8, 1-8.
  • García, J. y Villar, C. (2011). “La aportación del proyecto de comunidades de aprendizaje a la transformación social y educativa de un barrio. La experiencia de La Estrella y La Milagrosa en Albacete” Tendencias Pedagógicas, 18, 207-232.
  • Gimeno Sacristán, J. (2002). “Hacerse cargo de la heterogeneidad”. Cuadernos de Pedagogía, 311, 52–55.
  • Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
  • González, F. (2007). Investigación Cualitativa y Subjetividad. Los procesos de construcción de la información. Mexico. Mc Graw Hill Interamericana.
  • Hargreaves, A. (2003), Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.
  • Kemmis, S. y McTaggart, R. (2013) “La investigación acción participativa. La acción comunitaria y la esfera pública” (págs. 361-439). En Denzin y Lincoln (coord.) Manual de Investigación Cualitativa. Vol. III Las estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
  • Kincheloe, J. L. y Steinberg, S. R. (1999). Repensar el multiculturalismo. Barcelona: Octaedro.
  • Krueger, R. A., y Casey, M. A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied researchers. Thousand Oaks, CA, EE.UU: Sage.
  • Lozano, J. (2007). Educar en la diversidad. Barcelona: Davinci.
  • Mendia, R. (1999). Gradación de medidas de tratamiento a la diversidad. Organización y Gestión Educativa, 2, 1
  • O’Connor, M.; Sanson, A. y Frydenberg, E. (2012). “The relationship between positive development during the transition to adulthood and temperament, personality, and educational outcomes”. En Frydenberg y Reevy (eds.). Personality, stress, and coping: Implications for education. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Popkewitz, T. (1997), Sociología política de las reformas educativas. El poder/saber en la enseñanza, la formación del profesorado y la investigación. Madrid: Morata.
  • Powell, R. A., Single, H. M., y Lloyd, K. R. (1996). “Focus groups in mental health research: enhancing the validity of user and provider questionnaires”. Int J Soc Psychiatry, 42(3), 193-206.
  • Rekalde, I., Vizcarra, M.T. y Makazaga A.M. (2011). “La aventura de investigar. Una experiencia de investigación-acción participativa”. Aula abierta, 39 (1), 93-104.
  • Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Madrid: Morata.
  • Stake, R.E. (1998). Investigación con estudios de casos. Madrid: Morata.
  • Subirats, J. (2013). “Una visión desde las políticas públicas en pleno cambio de época y con riesgos significativos de exclusión social”. ATPS. Revista Internacional Animación, territorios y prácticas socioculturales, 5, 13-26.