Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco

  1. Isabel Bartau Rojas 1
  2. Verónica Azpillaga Larrea 1
  3. Luis María Joaristi Olariaga 1
  1. 1 Universidad del País Vasco, España
Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 1

Pages: 93-112

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.35.1.225141 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The aim of this paper is to analyze teaching methodologies and teaching resources for schools of high level efficiency in the Basque Country. Following a quantitative methodology, 32 schools that met the criteria to be considered “high value” were selected. After 90 interviews with faculty management teams, educational inspectors and advisors from the Training and Innovation Support were made, the identification of good school practices proceeded. These centers use methodologies and resources of great diversity, though results are not attached to any particular methodology. Methodological innovations in different areas (languages, mathematics and transversal) and methodologies that take time perfecting and adjusting to the needs of the students and of the educational center (group work, cooperative learning, competency-based methodology or through projects among students) were highlighted; however, some centers still use traditional methods and half utilize ICT as a teaching resource.

Bibliographic References

  • Area, M., & Sanabria, A.L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante. Educar, 50 (1), 15-39.
  • Azpillaga, V., Intxausti, N., & Joaristi, L. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Bordón. Revista de Pedagogía 66 (3), 27-37. doi: 10.13042/Bordon.2014.66302
  • Boza A., Toscano, M.O. , & Méndez, J.M. (2009). El impacto de los proyectos TICS en la organización y los procesos de enseñanza-aprendizaje en los centros educativos. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 263-289.
  • Cortina-Pérez, B., Gallardo-Vigil, M.A., Jiménez-Jiménez, M.A., & Trujillo-Torres, J.M. (2014). El analfabetismo digital: un reto de los docentes del siglo XXI. Cultura y Educación, 26 (2), 231–264.
  • Caldwell, B., & Harris, J. (2008). Why not the best schools? Camberwell Victoria: Hacer Press.
  • Elmore, R.F. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
  • Gutiérrez, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: Anatomía de un desencuentro. Revista de Educación, 352, 215–231.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Rouledge.
  • Hargreaves, A., & Fullan, M. (2014). Capital Profesional. Ed. Morata.
  • Hargreaves, S. & Shirley, D. (2012). La cuarta vía. El prometedor futuro del cambio educativo. Barcelona: Octaedro.
  • Hopkins, D., Stringfield, S., Harris, A., Stoll, L. & McKay, T. (2014). School and system improvement: a narrative state of de art-review. School Effectiveness and School Improvement, 25 (2), 275-281.
  • Intxausti, N., Etxeberría, F. & Bartau, I. (2016). Effective and inclusive schools? Attention to diversity in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Country. International Journal of Inclusive education, (in press). doi.org/10.1080/1360 3116.2016.1184324
  • Kyriakides, L., Creemers, B., Antoniou, P., & Demetriou, D. (2010). A synthesis of studies searching for school factors: Implications for theory and research. British Educational Research Journal, 36, 807–830.
  • Intxausti, N, Juaristi, L, & Lizasoain, L. (2016). Educational leadership as best practice in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque County (Spain). Educational Management Administration & Leadership, 44(3) 397–419. doi: 10.1177/1741143214558570
  • Joaristi, L., Lizasoain, L., & Azpillaga, V. (2014). Detección y caracterización de los centros escolares de alta eficacia de la Comunidad Autónoma del País Vasco mediante Modelos Transversales Contextualizados y Modelos Jerárquicos Lineales. Estudios Sobre Educación, 27, 37-61. doi:10.15581/004.27
  • Lizasoain, L., Bereziartua, J., & Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón. Revista de Pedagogía, 68 (2), 2016, 199-218. doi: 10.13042
  • Murillo, F. J. (2001). Mejora de la eficacia escolar, Cuadernos de Pedagogía, 300, 47-74.
  • Murillo, F. J. (2004). Un marco comprensivo de la mejora de la eficacia escolar. Revista Mexicana.de Investigación Educativa (RMIE), 9 (21), 319-359.
  • Murillo, F.J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Barcelona: Octaedro.
  • Murillo, F.J. (2007). School Effectiveness Research in Latin America. En T. Townsend (Ed.), International Handbook of School Effectiveness and Improvement (pp. 75–92). Nueva York: Springer.
  • Murillo, F.J., Martínez, C.A., & Hernández, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), 9 (1), 1-22.
  • Muijs, D., Kyriakides, L.,Van der Werf, G., Creemers, B., Timperley, H., & Earl, L. (2014). State of de art-teacher effectiveness and professional learning. School Effectiveness and School Improvement, 25 (2), 231-256.
  • Reynolds, D. Sammons, P., De Fraine, B. Damme, J.V., Townsend, T. Teddlie, C., & Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): a state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25 (2), 197-230.
  • Santiago, K., Etxeberria, J., & Lukas, J.F. (2014). Aprendizaje de las matemáticas mediante el ordenador en educación primaria. Revista de Investigación Educativa RIE, 32 (1), 91-109.
  • Scheerens, J., & Bosker, R. J. (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon.
  • Slavin, R.E. (2013): Effective programmes in reading and mathematics: lessons from the Best Evidence Encyclopaedia. School Effectiveness and School Improvement, 24 (4), 383–391.
  • Spillane, J.P. (2014): The Practice of School Improvement: Improvement, (Infra)-structure, & Instruction. International Council for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Monograph Series: Issue 1.( www.icsei.net)
  • Trujillo, J. M., López, J. A., & Pérez, E. (2011). Caracterización de la alfabetización digital desde la perspectiva del profesorado: La competencia docente digital. Revista Iberoamericana de Educación, 55 (4), 1–16.