Desarrollo gradual de las competencias transversales en el grado de farmacia. Metodologías y herramientas de evaluación para el “profesional en formación”
- Fernández de Aránguiz, MY.
- Berraondo, MR.
- Fernández de Aránguiz, A.
- Lecea, B.
- Ayerbe, M.
- Ruiz, JA.
- Zárate, J.
- Salvador, A.
- Esquisabel, A.
- Igartua, M.
- Hernández, RM.
ISSN: 2340-9894, 0004-2927
Año de publicación: 2014
Volumen: 55
Número: 4
Páginas: 14-21
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ars pharmaceutica
Resumen
Aim: To set different levels of acquisition of some cross-curricular competencies in the Pharmacy Degree and to design and implement methodologies and tools to allow their development and evaluation along the whole curriculum. Matherial and Method: Different active methodologies have been used, and tasks and evaluation rubrics have been prepared to be applied in the different levels defined for the cross-curricular competencies selected: written communication skills, information seeking, and teamwork. Similarly, a student satisfaction survey has been designed in order to evaluate the implementation of the experience. Results: The results obtained in the core subjects of the 1st and 2nd year of the Pharmacy Degree (Physical Chemistry, Immunology and General Microbiology and Parasitology) for the competences of written communication skills, teamwork and information seeking, in levels 1 and 2, have been very successful in terms of the acquisition of competences and in the suitability of the different tasks and evaluation tools proposed. Conclusions: The tools designed to evaluate these cross-curricular competencies can be adapted to any subject and knowledge field, in addition, they allow the student to be aware of the criteria used for his evaluation. The present work has strengthened the formation and development of teaching groups and has eased the coordination among the different subjects of the Pharmacy Degree
Referencias bibliográficas
- Hernanz ML, Rosselló G, Canela E et al. Marc general per a la integració europea. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. 2004.
- Ayala-Valenzuela R, Torres-Andrade MC. Didáctica de la enseñanza: Prácticas ejemplares en el sector de salud. Educ Med Super. 2007; 21 (2).
- Arráez-Aybar LA, Millán Núñez-Cortés J, Carabantes-Alarcón D et al. Adquisición de competencias transversales en alumnos de pregrado de Ciencias de la Salud en la Universidad Complutense: una experiencia positiva. Educ Med. 2008; 11 (3): 169-177.
- Allen, D. La evaluación de los aprendizajes de los estudiantes. Una herramienta para el desarrollo profesional de los docentes. Barcelona: Paidós; 2000
- McDonald R, Boud D, Francis J, Gonczi A. Nuevas perspectivas sobre la evaluación. Boletín Cinterfor. 2000; 149: 41-72.
- Stephen R, Smith R, et al. Assessing Students’ Performances in a Competency based Curriculum. Academic Medicine. 2003; 78(1): 97-107.
- Scallon G. L´évaluation des apprentissages dans une approche par compétences. Québec: Ed. Du Renouveau Pédagogique; 2004.
- Gerard FM. L’évaluation des compétences à travers des situations complexes. Actes du Colloque de l’Admee-Europe IUFM Champagne-Ardenne. Reims, 24-26 octobre 2005.
- Segers M, Dochy F. New assessment forms in problem-based learning: the value-added of the students’ perspective. Studies in higher education. 2001; 26: 327-339.
- Gerard FM, Bief. Évaluer des compétences. Guide pratique. Bruxelles: De Boeck. 2008.
- De Miguel M et. al. Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Alianza. Editorial. Madrid. 2006.
- Cano García ME. La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado [edición online] 2008;12(3). Accesible en URL: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev123COL1.pdf. Consultada el 9 de junio de 2014
- Boekaerts M, Pintrich P, Zeidner M. (Eds.). Handbook of self –regulation. Nueva York: Academic Press; 2000.
- Gatica-Lara F, Uribarren-Berrueta T. ¿Cómo elaborar una rúbrica? Investigación en Educación Médica 2013; 2(1):61-65.
- Gil Flores J, Padilla Carmona MT. La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje. Facultad de Educación UNED. Educación XXI 2009; 12: 43-65.
- Raposo M, Martínez E. La Rúbrica en la Enseñanza Universitaria: Un Recurso Para la Tutoría de Grupos de Estudiantes. Formación Universitaria 2011; 4(4):19-28.