Assessment of positive parenting programmes in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain)

  1. Enrique B. Arranz 1
  2. Fernando Olabarrieta 1
  3. Ainhoa Manzano 2
  4. Juan L. Martín 2
  5. Natalia Cruz 1
  6. Alaitz Etxaniz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Centro Univ. Psicología de la Familia Etxadi
Revista:
Psychosocial Intervention

ISSN: 1132-0559

Año de publicación: 2016

Volumen: 25

Número: 2

Páginas: 127-134

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/J.PSI.2016.03.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Psychosocial Intervention

Resumen

This paper presents the results of a study aimed at identifying and assessing positive parenting programmes and activities carried out in the Autonomous Region of the Basque Country (ARBC), Spain. The study is a development of the III Inter-institutional Family Support Plan (2011), drafted by the Basque Government's Department of Family Policy and Community Development, and its aim is to offer a series of sound criteria for improving existing programmes and ensuring the correct design and implementation of new ones in the future. It analyses 129 programmes and gathers data relative to institutional management and coordination, format, quality of the established aims, adaptation to the theoretical proposal for an Optimal Positive Parenting Curriculum, scientific base, use of the framework of reference for competences, working method, assessment techniques, budgets and publicity, among others. The results highlight the good quality of the programmes' aims and content, and the poor systematic assessment of these same aspects. The study concludes with a series of recommendations for improving the initiatives, integrated into a proposal for a system of indicators to assess and implement positive parenting programmes.

Información de financiación

This study was funded by the Basque Government Department of Family Policy and Community Development, within the Regional Ministry for Employment and Social Affairs, in 2012.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Arranz, E., Oliva, A., Sánchez, M., Olabarrieta, F., Richards, M., Quality of family context and cognitive development: A cross sectional and longitudinal study (2010) Journal of Family Studies, 16, pp. 130-142
  • Asmussen, K., (2011) The Evidence-based Parenting Practitioner's Handbook, , Routledge London
  • Gardner, F., Montgomery, P., Knerr, W., Transporting evidence-based parenting programs for child problem behavior (age 3-10) between countries: Systematic review and meta-analysis (2015) Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, pp. 1-14. , (Epub ahead-of-print)
  • Gobierno Vasco, 2010a, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales. Observatorio de Asuntos Sociales, Ikuspegiak (2010) Sistema de Indicadores para El Seguimiento de la Realidad de la Infancia y la Adolescencia en la CAPV, , http://www.gizartelan.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/publicaciones_observ_infancia/es_publica/adjuntos/Sistema_indicadores_cast.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗De Asuntos Sociales Ikuspegiak A.Sociales.O. Downloaded from
  • Gobierno Vasco, 2010b, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales. Observatorio de Asuntos Sociales, Ikuspegiak (2010) Aproximación A Las Necesidades y Demandas de la Infancia y la Adolescencia en la CAPV, , http://www.gizartelan.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/publicaciones_observ_infancia/es_publica/adjuntos/Informe_cualitativo_infancia_cast.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗De Asuntos Sociales Ikuspegiak A.Sociales.O. Recovered from
  • Gobierno Vasco, 2011a, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales (2011) III Plan Interinstitucional de Apoyo A Las Familias en la Comunidad Autónoma Del País Vasco (2011-2015), , http://www.euskadi.eus/contenidos/noticia/tercer_plan_familia/es_planfami/adjuntos/III_plan_familia_def.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗Sociales A. Downloaded from
  • Gobierno Vasco, 2011b, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales (2011) Diagnóstico para El III Plan Interinstitucional de Apoyo A la Familias, , http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/indice_politica_familiar/es_indice/adjuntos/diagnostico_plan_fam.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗Sociales A. Downloaded from
  • Gobierno Vasco, 2011c, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales. Observatorio de Asuntos Sociales, Ikuspegiak (2011) Diagnóstico Sobre la Infancia y la Adolescencia en la CAPV, , http://www.gizartelan.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/publicaciones_observ_infancia/es_publica/adjuntos/DIAGNOSTICO%20INFANCIA%20Y%20ADOLESCENCIA.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗De Asuntos Sociales Ikuspegiak A.Sociales.O. Downloaded from
  • Gobierno Vasco, 2012, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales. Observatorio de Asuntos Sociales, Ikuspegiak (2012) Estudio de Campo de Los Programas y Actividades de Parentalidad Positiva Existentes en la Comunidad Autónoma Del País Vasco, , http://www.gizartelan.ejgv.euskadi.eus/r45-obpubfam/es/contenidos/informacion/publicaciones_observatorios/es_publica/adjuntos/programas_actividades_parentalidad_positiva.pdf, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗De Asuntos Sociales Ikuspegiak A.Sociales.O. Downloaded from
  • Gobierno Vasco, 2013, Gobierno Vasco. Departamento de Empleo y Asuntos Sociales (2013) Página Web Gurasotasuna, , http://www.gizartelan.ejgv.euskadi.eus/r45-gurahome/es/, Gobierno Vasco. Departamento De Empleo Y.∗Sociales A. Downloaded from
  • Kaminski, J.W., Valle, L.A., Filene, J.H., Boyle, C.L., A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness (2008) Journal of Abnormal Child Psychology, 36, pp. 567-589
  • Layzer, J.I., Goodson, B.D., Bernstein, L., Price, C., (2001) National Evaluation of Family Support Programs. Final Report Volume A: The Meta-Analysis
  • Lundahl, B., Risser, H.J., Lovejoy, M.C., A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects (2006) Clinical Psychology Review, 26, pp. 86-104
  • Morrison, J., Pikhart, H., Ruiz, M., Goldblatt, P., Systematic review of early childhood interventions in European countries (1990-2013) that aimed to address health and development (2014) European Journal of Public Health, 24, pp. cku161-cku250
  • Oliva, A., Arranz, E., Parra, A., Olabarrieta, F., Family structure and child adjustment in Spain (2014) Journal of Child and Family Studies, 23, pp. 10-19
  • Ponzetti, J.J., (2016) Evidence Based Parent Education. A Global Perspective, , Routledge London
  • Pourtois, J.-P., Desmet, H., Lahaye, W., (2013) Parents Partenaires de l'Éducation. Experience Pilote À l'École Maternelle, Rapport Finale de Recherche, , (Avec la contribution de Della Piana, V.
  • Roncallo, C.P., Sánchez De Miguel, M., Arranz, E., VÍnculo materno-fetal: Implicaciones en el desarrollo psicológico y propuesta de intervención en atención temprana (2015) Escritos de Psicología, 8, pp. 14-23
  • Scott, S., National dissemination of effective parenting programmes to improve child outcomes (2010) British Journal of Psychiatry, 196, pp. 1-3
  • Sheridan, S.M., Moorman Kim, E., (2016) Family-school Partnership in Context. Research on Family-school Partnership 3, , Springer International Publishing Switzerland
  • Stormshak, E.A., Brown, K.L., Moore, K.J., Dishion, T., Seeley, J., Smolkowski, K., Going to scale with family-centered, school-based interventions: Challenges and future directions (2016) Family-school Partnerships in Context, pp. 25-44. , Springer International Publishing New York
  • Van Loon, L.M., Van De Ven, M.O., Van Doesum, K.T., Witteman, C.L., Hosman, C.M., The relation between parental mental illness and adolescent mental health: The role of family factors (2014) Journal of Child and Family Studies, 23, pp. 1201-1214