A la luz de la propia sombraIncorporaciones de la fotografía a la Sociología
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 2172-0150
Year of publication: 2015
Issue Title: Miradas convergentes: la fotografía y sus interpretaciones en Humanidades y Ciencias Sociales.
Issue: 10
Pages: 285-326
Type: Article
More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Abstract
Working sociologically with fotographies and about fotographies invites us to approach the representations, practices and social discourses, but asuming the sociological discourses, practices and representations on the issue. In this article a short review is raised through the fickle relation maintained during almost two centuries between sociology and fotography, tracing not only the vestiges but also it's characteristical blanks. Throughout these pages we aim to put into perspective the addition of the photographical production, as object and as practice, by the sociologically oriented qualitative social research; set aside the additions of sociology by photography in this case
Bibliographic References
- Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis.
- Agee, J. & Evans, W. (1993) Elogiemos ahora a hombres famosos. Barcelona: Seix Barral,
- Appadurai, A. (1999) Mondialisation, Recherche, Imagination. RISS/ISSJ 160, 257-268.
- Baudrillard, J. (2004) “No somos responsables de nuestra vida”Entrevista con Ima Sanchís en la contra de La Vanguardia, el 30/04/2004. Consultado el 19/07/2014 en: http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2004/04/30/pagina76/33662831/pdf.html
- Becker, H. S. (1995) Visual sociology, documentary photography, and photojournalism: It's (almost) all a matter of context. Visual Sociology 10 (1-2), 5-14.
- Becker, H. S. [ed.] (1981) Exploring Society Photographically. EvanstonIllinois: Mary and Leigh Block Gallery/Northwestern University.
- Becker, H. S. (1974) Photography and Sociology. Studies in the Anthropology of Visual Communication, 1, 3-26.
- Berger, J. (2000) Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili (Edición original 1972).
- Benjamin, W. (2007) Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.
- Benjamin, W. (1982) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En: Discursos interrumpidos-I. Filosofía del arte y de la historia (pp. 15-60). Madrid: Taurus (Edición original 1936).
- Blair, S. (2007) Harlem Crossroads: Black Writers and the Photograph in the Twentieth Century. New Jersey: Princeton University Press. Princenton.
- Bourdieu, P. (2003) Images d’Algérie. Une affinité élective. Paris: Actes sud/ Sindbad/ Camera Austria/Institut du Monde Arabe.
- Bourdieu, P. [Dir.] (1965a) Un art moyen, Essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit.
- Bourdieu, P. & Bourdieu, M.-C. (1965b) Le paysan et la photographie. Revue franc�aise de sociologie, 6, 164-174.
- Buck-Morss, S. (2005) Estudios visuales e imaginación global. En José Luis Brea (ed.): Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización (pp. 145-159). Madrid: Akal.
- Cazarin, R. & Davila, A. (2014) Religiosidad y (re)producción audiovisual. Represen-taciones sociales en sonidos e imágenes de un culto pentecostal africano. Gazeta de Antropología, 30 (1), artículo 06. Accesible en: http://hdl.handle.net/10481/30312
- Collier, J. (2006) Antropología visual. La fotografía como método de investigación. En J. Naranjo (ed.): Fotografía, antropología y colonialismo (1845-2006) (pp. 179-180). Barcelona: Gustavo Gili.
- Davila, A. (2015) Observación y documentos personales: Una etnografía del archivo fotográfico. En M. Ispizua y A. Iraola (eds.): Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales (en prensa). Valencia: Tirant lo Blanch.
- Davila, A. (2011) Retrato de mirada sociológica con cámara fotográfica (considerando los textos verbovisuales de Lewis W. Hine). Quadernse, 16 (1-2), 60-88, ICA-Institut Català d'Antropologia, Barcelona. Consultado el 14/06/14 en la siguiente URL: http://www.raco.cat/index.php/QuadernseICA/article/view/247111/3 31561
- Doane, M. A. (2013) La emergencia del tiempo cinemático. La modernidad, la contingencia y el archivo. Murcia: CENDEAC. (Edición original EEUU: 2002).
- Dubois, Ph. (1986) El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós. (Edición original francesa: 1983).
- Entin, J. B. (2007) Sensational Modernism: Experimental Fiction and Photography in Thirties America. Chapel Hill: The University of North Carolina (UCN Press).
- Faccioli, P. & Losacco, G. (2003) Manuale di sociologia visuale. Milano: Franco Angeli.
- Ferrarotti, F. (1974) Dal documento alla testimonianza. La fotografia nelle scienze sociali. Napoli: Liguori editori.
- Fontcuberta, J. (2010) La cámara de Pandora: La fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
- Freitag, M. (2002) L'oubli de la société: pour une théorie critique de la postmodernité. Rennes/Québec: PUR (Les Presses Universitaires de Rennes) / PUL (Les Presses de l’Universite de Laval.
- Freund, G. (2011) La photographie en france au XIXe siècle. Essai de sociologie et d’esthétique. Paris: Christian Bourgois éditeur/IMEC. (Edición facsimil de la primera edición, publicada en 1936 por La Maison des amis du livre).
- Freund, G. (1974) Photographie et société. Paris: Éditions du Seuil.
- Freund, G. (1938) La photographie à l’exposition. Arts et Métiers graphiques, 62, 37-41
- Garrigues, E. (2000) L'écriture photographique. Essai de sociologie visuelle. Paris: L'Harmattan.
- Goffman, E. (1991) La ritualización de la femineidad. En Erving Goffman: Los momentos y sus hombres. Textos seleccionados y presentados por Yves Winkin (pp.135-168). Barcelona: Paidós. (Edición original norte-americana: 1976).
- Goujard, L. (2009) Photographie pittoresque. L’influence des modèles esthétiques traditionnels sur les photographies de la pauvreté. Apparence(s), 3. Consultado el 18/07/2014 en la URL : http://apparences.revues.org/1052
- Gould, S. J. (1996) Escalas y conos: La evolución limitada por el uso de iconos canónicos. En R. B. Silvers (ed.): Historias de la ciencia y del olvido (pp. 123-154). Madrid: Siruela. (Edición original norteamericana: 1995).
- Harper, D. (2012) Visual Sociology. New York: Routledge.
- Harper, D. (2002) Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies 17(1), 13-26.
- Harper, D. & Faccioli, P. (2010) The Italian Way. Food and social life. Chicago: University of Chicago Press.
- Jonas, I. (2010) Mort de la photo de famille? De l’argentique au numérique. Paris: L’Harmattan
- Kaufmann, J.-C. & Scaglia, R. (2007) Familles à table. Paris: Armand Colin.
- Kaufmann, J.-C. (2002) Secrets d'albums. Introducción a Un Siècle de photos de famille. Paris. Textuel.
- La Rocca, F. (2007) Introduction à la sociologie visuelle. Sociétés, 95, 33-40.
- Lachance, J. (2013) Photos d’ados. À l’ère du numerique. Québec: Presses de l’Université de Laval (PUL)/Hermann.
- Latour, B., Mauguin, Ph. & Teil, G. (1991) Une méthode nouvelle de suivi socio-technique des innovations: le graphe socio-technique. En Vinck Dominique (coord..) Gestion de la recherche. Nouveaux problèmes, nouveaux outils (pp. 419-478). Paris: Armand Colin.
- Lazarsfeld, P., Jahonda, M. & Zeisel, H. (1996) Los parados de Marienthal. Sociografía de una comunidad golpeada por el desempleo. Madrid: La Piqueta. (edición origanl alemana: 1933).
- Lugon, O. (2001) Le style documentaire: D'August Sander à Walker Evans, 1920-1945. Paris: Éditions Macula.
- Maresca, S. (2014) Nouvelles relations de travail en régime numérique. Le cas de la photographie professionnelle. Réseaux 186, 199-220.
- Maresca, S. & Meyer, M. (2013) Précis de photographie à l’usage des sociologues. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
- Martins, J. de S. (2011) Sociologia da fotografia e da imagen. São Paulo: Editora Contexto (2ª edición).
- Mattioli, F. (2007) La sociologia visuale. Che cosa è, come si fa. Roma: Bonanno.
- Musello, Ch. (1979) Family photography. En J. Wagner (ed.) Images of information. Still Photography in the Social Sciences (pp. 101-118). Beverly Hills-London: Sage.
- Plummer, K. (1989) Los documentos personales. Introducción a los problemas y la bibliografía del método humanista. Madrid: Siglo XXI (Edición original inglesa: 1983).
- Rennes, J. (2013) Femmes en métiers d’hommes. Cartes postales 1890-1930. Siant-Pourçain-sur-Sioule: Bleu autour.
- Ribalta, J. [ed.] (2011) El movimiento de la fotografía obrera [1926-1939]. Ensayos y documentos. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía/ Ministerio de Cultura/ TF editores.
- Ritchin, F. (2008) After Photography. New York: W.W. Norton & Co.
- Rosenblum, B. (1978) Photographers at work: a sociology of photographic styles. New York: Holmes & Meier.
- Rouillé, A. (1991) Le document photographique en question. L’Ethnographie, 109, 83-96.
- Silva, A. (1998) Álbum de familia. La imagen de nosotros mismos. Santafé de Bogotá: Norma.
- Sorlin, P. (2004) El ‘siglo’ de la imagen analógica. Los hijos de Nadar. Buenos Aires: La Marca editora. (Edición original francesa: 1997).
- Stange, M. (1989) Symbols of Ideal Life: Social Documentary Photography in America, 1890–1915. Cambridge: Cambridge University Press.
- Stasz, C. (1979) The early history of visual sociology. En J. Wagner (ed.) Images of information. Still Photography in the Social Sciences (pp. 119-136). Beverly Hills-London: Sage.
- Suárez, H. J. (2012) Ver y creer. Ensayo de sociología visual en la colonia El Ajusco. México D.F.: Ed. IIS-UNAM-Quinta Chilla.
- Suárez, H. J. (2008) La fotografía como fuente de sentidos. San José, Costa Rica: FLACSO (Cuaderno de Ciencias Sociales 150)
- Terrenoire, J.-P. (1985) Images et sciences sociales: l'objet et l'outil. Revue française de sociologie, 26-3, 509-527.
- Topalov, (2004) Raconter ou compter? L’enquête de Charles Booth sur l’East End de Londres (1886-1889). Mil neuf cent. Revue d’histoire intellectuelle, 22, 107-132.
- Vergara, C. J. (2013) Harlem: The Unmaking of a Ghetto. Chicago: University of Chicago Press.
- Visa, M. (2013) L’àlbum fotogràfic familiar. Un relat socialitzat de la pròpia vida. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
- Wacquant, L. (2002) Corps et âme. Carnets ethnographiques d’un apprenti boxeur. Marseille: Agone. (2ª edición revisada y aumentada).
- Wagner, J. [ed.] (1979) Images of information. Still Photography in the Social Sciences. Beverly Hills-London: Sage.