Aprendizaje Basado en Problemas en Currículos TradicionalesBeneficios e Inconvenientes

  1. Itxaro Latasa
  2. Peio Lozano
  3. Nagore Ocerinjauregi
Journal:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Year of publication: 2012

Volume: 5

Issue: 5

Pages: 15-26

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50062012000500003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Formación Universitaria

Abstract

The paper sets out the objectives, the methodology and the results of a research project related to the effects in the learning process of students produced by the use of a module of Problem Based Learning (PBL). A teaching programme based in the theoretical foundations of PBL and adapted to the particular characteristics of students of the first year in Geography and Land Planning was designed. The recipients of the teaching programme are freshmen students hardly capable of self learning. The results show that the use of the PBL module in the class has produced significant improvements in fundamental aspects of the learning process such as motivation, capacity of information processing and the degree of collaboration among students. The experience has also shown that inconveniences and obstacles the threat the viability of the methodological strategy used do exist.

Bibliographic References

  • Albanese, M.A.. (2010). An Introduction to Medical Teaching. Springer.
  • Branda, L.A.. (2009). El aprendizaje basado en problemas: De herejía artificial a res popularis. Educación. Médica. 12. 11-23
  • Campo, J.. (2009). Aplicación de un sistema mixto de Enseñanza Tradicional/Aprendizaje Basado en Problemas en la asignatura de Urgencias en Odontología. Revista Complutense de Educación. 20. 135-150
  • Casado Ortiz, R.. (2006). Convergencia con Europa y cambio en la universidad. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 20. 1-24
  • Dochy, F., Mien Segers, M., Piet, Van den Bossche, P.. (2003). Effects of Problem-based learning: a meta-analysis. Learning and Instruction. 13. 533-568
  • Fernández Martínez, M.. (2006). El aprendizaje basado en problemas: revisión de estudios empíricos internacionales. Revista de Educación. 341. 397-418
  • Greening, T.. (1998). Scaffolding for Success in Problem-Based Learning. Medical Education.
  • Hmelo-Silver, C.E.. (2004). Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn?. Educational Psychology Review. 16. 235-266
  • Jonassen, D. H., Hung, W.. (2011). All Problems are not equal: Implications for Problem-Based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. 2. 4
  • Lee, Y., Mann, K.V., Frank, B.W.. (2010). What drives students’ self-directed learning in a hybrid PBL curriculum. Advances in Health Sciences Education. 15. 425-437
  • Levia, Del F., J.R., Quiring, S. M.. (2008). Assessment of student learning in a hybrid PBL capstone seminar. Journal of Geography in Higher Education. 32. 217-231
  • Lobato, C., Medinabeitia, A.. (2011). Perfiles Motivacionales del Profesorado ante la Formación en Metodologías Activas en la Universidad. Formación Universitaria. 4. 37-48
  • Martínez Román, M. A.. (2009). Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES. Universidad de Alicante. Alicante.
  • Maudsley, G.. (1999). Do we all mean the same thing by "problem-based learning"?: A review of the concepts and a formulation of the ground rules. Academic Medicine. 74. 178
  • Michavila, F.. (2009). La innovación educativa: oportunidades y barreras. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. 1. 3-8
  • Mitchell, J.E., Smith, J.. (2008). Case Study of the introduction of Problem Based Learning in Electronic Engineering. International Journal of Electrical Engineering Education. 45. 131-143
  • (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Secretaría de Estado de Universidades e InvestigaciónConsejo de Coordinación Universitaria. Madrid.
  • Morales Gil, F. J., Pardo Rojas, A., Álvarez Carpio, B.. (2010). El proceso de convergencia europea en la universidad española, un proyecto en la encrucijada: XXI. Revista de Educación. 12. 15-27
  • Nápoles, J.. (2005). Aventuras, venturas y desventuras de la resolución de problemas en la escuela.
  • Newman, M. J.. (2005). Problem-based learning: an introduction and overview of the key features of the approach. Journal of Veterinary Medical Education. 32. 12-20
  • Pease, M.A., Kuhn, A.. (2011). Experimental Analysis of the Effective Components of Problem-Based Learning. Science Education. 95. 57-86
  • Pozo, J. I.. (1994). La solución de problemas: Aula XXI. Santillana. Madrid.
  • Pozo, J. I., Postigo, Y., Gómez-Crespo, M. A.. (1995). Aprendizaje de estrategias para la solución de problemas de ciencias. Alambique. 5. 16-26
  • Restrepo, B.. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores. 8. 9-19
  • Sáez Pérez, L. A.. (2008). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Revista electrónica sobre la enseñanza de la Economía Pública. 4. 65-73
  • Tarazona, J. L.. (2005). Reflexiones acerca del aprendizaje basado en problemas (ABP): Una alternativa en la educación médica. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología. 56. 147-154
  • Zabit, M.M.. (2010). Problem-Based Learning On Students‟ Critical Thinking Skills In Teaching Business Education In Malaysia: A Literature Review. American Journal of Business Education. 3. 19-32