Valores y emociones en narraciones audiovisuales de ficción infantil

  1. Ana Aierbe Barandiaran 1
  2. Eider Oregui González 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2016

Issue Title: Comunicación, sociedad civil y cambio social

Issue: 47

Pages: 69-77

Type: Article

DOI: 10.3916/C47-2016-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

The aim of this study is to identify which values and emotions are transmitted in the favorite fictional TV programs of children aged between 8 and 12, according to their particular type of structure. Based on the analysis of media consumption reported by participants and their parents, as well as the ratings of children's fictional programs, two fictional programs were selected for this age group (Doraemon and Code Lyoko, with a narrative and non-narrative structure, respectively), and a content analysis of 86 episodes was conducted and validated by inter-rater agreement. The results show that a wide range of ethical and competence-based values are conveyed by both programs, although greater emphasis is placed on life-skill values, with aesthetic and transcendental values hardly being represented at all. While more complex emotions and some basic emotions (surprise, anger, happiness and fear) were found to be present in Code Lyoko, sadness was present to a greater extent in Doraemon. The results reveal that the level of empathy represented by the characters in both series is low, although it is slightly higher in Code Lyoko. The relevance of the study lies in the fact that it provides a useful method for measuring the appropriateness of media content in relation to the psychological characteristics of children, and contributes to establishing a solid basis for media literacy programs from early childhood.

Funding information

Estudio desarrollado por la Universidad del País Vasco en el Proyecto EHU 13/65: «Consumo mediático infantil, nivel atencional y valores percibidos» y el proyecto UFI 11/04: «Psicología y Sociedad en el siglo XXI». Además, una de las autoras dispone de un Contrato Predoctoral (Formación de Doctores 2015, BES-2015-071923) del Subprograma Estatal de Formación (Programa Estatal de Promoción del Talento y su Empleabilidad en I+D+i), en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016, de la Secretaría de Estado de Investigación, Desarrollo e Innovación, del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España, cofinanciado por el Fondo Social Europeo.

Bibliographic References

  • Aierbe, A., Oregui, E., & Bartau, I. (2014). ¿Es posible fomentar la atención y el desarrollo socio-personal a través de las narraciones audiovisuales de ficción infantil? Conference Proceedings CIMIE14 by AMIE. (http://goo.gl/0l16VP) (22-10-2014).
  • AIMC (2012). EGM: Niños en Internet. (http://goo.gl/sGHBMb) (02-01-2015).
  • Aritzeta, A., Pizarro, M., & Soroa, G. (2008). Emociones y educación. Donostia: Erein
  • Bartsch, A., Vorderer, P., Mangold, R., & Viehoff, R. (2008). Appraisal of Emotions in Media Use: Toward a Process Model of Meta-Emotion and Emotion Regulation. Media Psychology, 11(1), 7-27. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15213260701813447
  • Bermejo, J. (2005). Narrativa audiovisual: investigación y aplicaciones. Madrid: Pirámide.
  • Bermejo, J. (2011). Consumo de los contenidos para la infancia en el nuevo escenario de la TDT. Telos, 87, 1-13. (https://goo.gl/8RMWcv) (25-09-2013).
  • Bond, E. (2013). Mobile Phones, Risk and Responsibility. Understanding Children’s Perceptions. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(1). doi: http://dx.doi.org/10.5817/CP2013-1-3
  • Boone, R.T., & Cunningham, J.G. (1998). Children's Decoding of Emotion in Expressive Body Movement: the Development of Cue Attunement. Developmental Psychology, 34(5), 1.007-1.016. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.34.5.1007
  • Bringué, X., & Sádaba, C. (2011). La generación interactiva en España: Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Foro Generaciones Interactivas y Fundación Telefónica. (http://goo.gl/3meACo) (23-11-2015).
  • Bringué, X. (2012). Publicidad infantil y estrategia persuasiva: un análisis de contenido. Zer, 6(10). (http://goo.gl/bkhKCt) (23-11-2015).
  • Cánovas, P., & Sahuquillo, P.M. (2010). Educación familiar y mediación televisiva. Teoría de la Educación, 22(1), 117-140. (http://goo.gl/YwFaiE) (30-09-2012).
  • Chicharro, M. (2014). Jóvenes, ficción televisiva y videojuegos: espectáculo, tensión y entretenimiento. Tendencias generales de consumo. Revista de Estudios de Juventud, 106, 77-91.
  • CIDE/Instituto de la Mujer (2004). La diferencia sexual en el análisis de videojuegos. Madrid: Pardedós.
  • Conde, E. (1999). La experiencia de ver televisión: respuesta emocional a secuencias audiovisuales de miedo (Tesis Doctoral). Tenerife: Universidad de la Laguna.
  • Del-Río, P. & Del-Río, M. (2008). La construcción de la realidad por la infancia a través de su dieta televisiva. [Reality Construction by Spanish Infancy across TV Consumption]. Comunicar, 31(16), 99-108. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-012
  • Del-Río, P., Álvarez, A. & Del-Río, M. (2004). Pigmalión: Informe sobre el impacto de la televisión en la infancia. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
  • Donoso, T. (1992). Análisis de valores en niños de 8 a 10 años. Barcelona: Universidad de Barcelona. (http://goo.gl/s07RzS) (19-11-2013).
  • Elzo, J. (2009). La transmisión de valores a menores. Informe extraordinario de la Institución del Ararteko al Parlamento Vasco. (http://goo.gl/rkuGn2) (17-02-2014).
  • Ferrés, J. (1996). Televisión subliminal: Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona: Paidós.
  • Fuenzalida, V. (2005). Expectativas educativas de las audiencias televisivas. Bogotá: Norma.
  • Gabelas, J.A., & Lazo, C.M, (2008). Modos de intervención de los padres en el conflicto que supone el consumo de pantallas. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 238-252.
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., & Casado, M.A. (2011). Riesgos y seguridad en Internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Universidad del País Vasco, EU-Kids Online. (http://goo.gl/RnDbmp) (20-10-2015).
  • Mong-Shan-Yang, M.A. (2006). Understanding the Effectiveness of Moral Mediation through Theories of Moral Reasoning. Ohio: The Ohio State University. (https://goo.gl/WhZwaa) (26-08-2013).
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Rajadell, N., Pujol, M.A., & Violant, V. (2005). Los dibujos animados como recurso de transmisión de valores educativos y culturales. Comunicar, 25. (http://goo.gl/tb3Uqa) (24-09-2013).
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.
  • Rokeach, M. (1979). Understanding Human Values: Individual and Societal. New York: Free Press.
  • Ros, N. (2007). El film ‘Shrek’: una posibilidad desde la educación artística para trabajar en la formación docente la lectura de la identidad y los valores. Revista Iberoamericana de Educación, 44(6), 1-12.
  • Sarabia, F.J., & Muñoz, J. (2009). Actitud y mediación de la familia hacia la exposición a Internet de los niños y adolescentes: Un enfoque de marketing. ESIC Market, 133(9), 161-189.
  • Sedeño, A.M. (2005). Emoción y hábitos de los niños frente a la televisión. Comunicar, 25(2).
  • Soto, M.T., & Vorderer, P. (2011). About Entertainment=Emotion. Journal of Media Psychology, 23(1), 1-5. doi: http://dx.doi.org/10.1027/1864-1105/a000035
  • Torrecillas-Lacave, T. (2013). Los padres ante el consumo televisivo de los hijos: Estilos de mediación. Revista Latina de Comunicación Social, 68, 27-54. doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2013-968
  • Tur, V., & Grande, I. (2009). Violencia y prosocialidad en los contenidos televisivos infantiles visionados por menores en Alicante. Zer, 14(27), 33-59. (http://goo.gl/6qzA2B) (07-11-2012).