Perfiles de consumo televisivoun estudio transcultural

  1. Concepción Medrano
  2. Juan Ignacio Martínez de Morentín
  3. Pedro Apodaca
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
  1. González Sanmamed, Mercedes
  2. Anderson, Terry

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2015

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 305-321

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.14606 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The basic hypothesis of this research project is that television is a force for socialization during adolescence. The general aim was to explore some of the indicators of the television viewing profile in a cross-cultural sample of adolescents. The total sample group comprised 1,238 subjects from eight regions in different countries. The measurement instrument used was the television viewing habits questionnaire (CH-TV.02). The data was collected both by means of an on-line platform and in person. The results revealed significant cross-cultural differences in all the indicators studied: alternative activities, reasons for choosing their favorite character, identification with their favorite character and perceived realism. Of special interest were the results regarding alternative activities to watching television, in which reading was one of the activities that subjects said they spent least time engaged in. Their favorite characters were mostly chosen for their friendliness and humor, and they identify with them because they try to see things from their point of view. They see television as being very realistic in how it presents the consequences of drugs and alcohol and very unrealistic in how it presents school situations. From an educational perspective, media narratives should be studied in the classroom in order to avoid mere passive reception and foster adolescents’ ability to decode the messages conveyed.

Bibliographic References

  • Bisquerra, R., Pérez, N., Las competencias emocionales (2007) Educación XX1, 10, pp. 61-82
  • Butcher, E., An audience reception analysis field study: Exploring second and later generation Latino viewers' perceived realism appraisals of Latino fictional television characters in English language television programs (2010) Dissertation Abstracts International Section A, 70, pp. 32-45
  • Calvert, S.L., Murray, K.J., Conger, E.E., Heroic DVD portrayals: What US and Taiwanese adolescents admire and understand (2004) Applied Developmental Psychology, 25, pp. 699-716
  • Cánovas, P., Sahuquillo, P., Educación familiar y mediación televisiva (2010) Teoría de la educación, 22 (1), pp. 117-140
  • Castillejo, J.L., Colom, A.J., Alonso, P.M., Rodriguez, T., Sarramona, J., Touriñán, J.M., Vázquez, G., Educación para el consumo (2011) Educación XX1, 14 (1), pp. 35-58
  • Cohen, J., Audience identification with media characters (2006) Psychology of Entertainment, pp. 183-197. , J. Bryant y P. Vorderer (Eds.) Mahwah, NJ: Lawerence Erlbaum Associates
  • Colom, A.J., El desarrollo sostenible y la educación para el consumo (1998) Revista Pedagogía Social, 2, pp. 31-49
  • Cortina, A., (2004) La ética de los medios, , Barcelona: Gedisa
  • Cuervo, S., Medrano, C., Alfabetizar en los medios de comunicación: Más allá del desarrollo de competencias (2013) Teoría de la Educación, 25 (2), pp. 111-131
  • Elzo, J., (2006) Los jóvenes y la felicidad ¿dónde la buscan? ¿dónde la encuentran?, , Madrid: PPC
  • Guarinos, V., Gordillo, I., Ramírez, M. M., Jiménez-Varea, J. y Hermida, A. (2010). másculinidades de ficción televisiva y retroalimentación online. Jóvenes y adolescentes en-red-ados fuera y dentro de Física o Química y El Internado. Recuperado de: http://www.aeic2010malaga.org/upload/ok/39.pdf
  • Hoffner, C., Children's wishful identification and parasocial interaction with favourite televisión characters (1996) Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40 (4), pp. 25-37
  • (2009) La transmisión de valores a menores, , http://www.ararteko.net/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1_1703_3.pdf
  • (2008) Informe Juventud en España 2008. Observatorio de la Juventud, , Madrid: Instituto Nacional de Juventud
  • Martín, J., (1987) De los medios a las mediaciones, , Barcelona: Gustavo Gili
  • Martín, M., (1998) Juventud y Consumo, , Madrid: Instituto Nacional de Consumo
  • Mattelart, A., Mattelart, M., (1997) Historia de las teorías de la comunicación, , Barcelona: Paidós
  • Medrano, C., Televisión y Educación (2008) Teoría de la educación, 20, pp. 205-224
  • Medrano, C., Aierbe, A., Martínez de Morentin, J.I., Valores percibidos en el medio televisivo por adolescentes en contextos transculturales (2011) Comunicar, 37, pp. 117-124
  • Medrano, C., Cortés, A., Aierbe, A., Orejudo, S., Los programas y características de los personajes preferidos en el visionado de televisión (2010) Cultura y Educación, 22, pp. 3-20
  • Medrano, C., Cortés, A., Palacios, S., La televisión y el desarrollo de valores (2007) Revista de Educación, 342, pp. 307-328
  • Negroponte, N., (1996) Ser Digital, , http://www.Monografias.com/trabajos/influmcm/influmcm.shtml, México: Oceáno
  • Orozco, G., Navarro, E., García Matilla, A., Desafíos educativos en tiempos de auto-comunicaciónmásiva (2012) Comunicar, 38, pp. 67-74
  • Pérez, P.M., (2003) El impacto socializador de la TV en los niños y adolescentes de la Comunidad de Valencia, , Valencia: Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas
  • Pérez, P.M., (2010) Estudio sobre el comportamiento de los consumidores de juegos y juguetes (5-7años). Valores, perfiles y preferencias, , Valencia: INICIE
  • Pérez, R., Torres, D., Representación de personajes, accesibilidad cognitiva y visionado televisivo en niños, niñas y adolescentes (2012) Global Media Journal México, 9 (17), pp. 18-29
  • Pindado, J., Los medios de comunicación y la construcción de la identidad adolescente (2006) ZER, 21, pp. 11-22
  • Quick, B.L., The effects of viewing Grey's Anatomy on perceptions of doctors and patient satisfaction (2009) Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53, pp. 38-55
  • Sartori, G., (1998) Homo videns, , Madrid: Taurus
  • Rodríguez, A., Medrano, C., Aierbe, A., Martínez de Morentin, J.I., Perfil de consumo televisivo y valores percibidos por los adolescentes: Un estudio transcultural (2013) Revista de Educación, 361, pp. 513-538
  • Sahuquillo, P., Algunas aportaciones teóricas a la influencia de la televisión en el proceso de socialización de la infancia (2007) Teoría de la Educación, 19, pp. 191-224
  • Vera, J., Influencia educativa de los medios de comunicación social en la sociedad neoliberal (2001) Teoría de la Educación, 13, pp. 187-208