Interpretación de la “La Danza” de Stschoukine (1909-1910) realizada por Henri Matisse, obra que representa el momento álgido de su perseverante investigación artística sobre la danza
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 2340-8510, 2340-9134
Année de publication: 2015
Titre de la publication: Investigación en danza
Volumen: 3
Número: 1
Pages: 130-151
Type: Article
D'autres publications dans: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte
Résumé
An approach to the figurative and plastic analysis of the work "The Dance " for Stschoukine (1909-1910) of 260 x 391 cm done in oil on canvas by the French artist Henri Matisse (1869-1954). The interpretation of the work will be based on an articulation model that synthesizes in one, the Gestalt and structural perspective, following the theoretical assumptions of the French semiologist Algirdas Julien Greimas. "The Dance " for Stschoukine is Henri Matisse's greatest work of persevering pictorial research, centered on the pictorial articulation of expression and content. This work supposes a turning point within the radical period of his production (1905-1916), laying the foundations of the unpublished and reflexive artistic work of the genius.
Références bibliographiques
- Arnheim, Rudolf. 1979. Arte y percepción visual: Psicología del ojo creador: nueva versión. Madrid: Alianza
- Arnheim, Rudolf. 1984. El poder del centro: Estudio sobre la composición en las artes visuales. Madrid: Alianza
- Cirlot, Lourdes, ed. 1993.” Henri Matisse: ‘Notas de un pintor (1908)’”. Pp. 15-26 en Primeras vanguardias artísticas: textos y documentos. Barcelona: Labor
- Debray, Cécile. 2012.”La dualité en peinture”. Pp. 14-18 en Matisse, paires et séries : ouvrage réalisé à l'occasion de l'exposition… Cécile Debray, dir. París: Centre Pompidou
- Greimas, Algirdas Julien. 1991. “Semiótica figurativa y semiótica plástica”. ERA Revista Internacional de Semiótica 1(1-2): 7-38
- Moliner, Maria. 1991. Diccionario del uso del español. 2 vols. Madrid: Gredos
- Nueva Enciclopedia Larousse: En veinte volúmenes. 1982. Barcelona: Planeta
- Percheron, René y Christian Brouder. 2002. Matisse. De la couleur à l´architecture. Paris: Citadelles & Mazenod