Interpretación de la “La Danza” de Stschoukine (1909-1910) realizada por Henri Matisse, obra que representa el momento álgido de su perseverante investigación artística sobre la danza

  1. Ana María Sainz Gil 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: Investigación en danza

Alea: 3

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 130-151

Mota: Artikulua

DOI: 10.1387/AUSART.14448 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Laburpena

An approach to the figurative and plastic analysis of the work "The Dance " for Stschoukine (1909-1910) of 260 x 391 cm done in oil on canvas by the French artist Henri Matisse (1869-1954). The interpretation of the work will be based on an articulation model that synthesizes in one, the Gestalt and structural perspective, following the theoretical assumptions of the French semiologist Algirdas Julien Greimas. "The Dance " for Stschoukine is Henri Matisse's greatest work of persevering pictorial research, centered on the pictorial articulation of expression and content. This work supposes a turning point within the radical period of his production (1905-1916), laying the foundations of the unpublished and reflexive artistic work of the genius.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arnheim, Rudolf. 1979. Arte y percepción visual: Psicología del ojo creador: nueva versión. Madrid: Alianza
  • Arnheim, Rudolf. 1984. El poder del centro: Estudio sobre la composición en las artes visuales. Madrid: Alianza
  • Cirlot, Lourdes, ed. 1993.” Henri Matisse: ‘Notas de un pintor (1908)’”. Pp. 15-26 en Primeras vanguardias artísticas: textos y documentos. Barcelona: Labor
  • Debray, Cécile. 2012.”La dualité en peinture”. Pp. 14-18 en Matisse, paires et séries : ouvrage réalisé à l'occasion de l'exposition… Cécile Debray, dir. París: Centre Pompidou
  • Greimas, Algirdas Julien. 1991. “Semiótica figurativa y semiótica plástica”. ERA Revista Internacional de Semiótica 1(1-2): 7-38
  • Moliner, Maria. 1991. Diccionario del uso del español. 2 vols. Madrid: Gredos
  • Nueva Enciclopedia Larousse: En veinte volúmenes. 1982. Barcelona: Planeta
  • Percheron, René y Christian Brouder. 2002. Matisse. De la couleur à l´architecture. Paris: Citadelles & Mazenod