Mecánicas emocionales y proyectivas en las estrategias de activación patrimonial y museística

  1. Díaz Balerdi, Iñaki 1
  1. 1 Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea Facultad de Letras. Dto. Historia del Arte Av. Universidad, 5 01006 Vitoria-Gasteiz
Journal:
Complutum

ISSN: 1131-6993 1988-2327

Year of publication: 2015

Issue Title: La museología entre la tradición y la posmodernidad

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 165-173

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_CMPL.2015.V26.N2.50427 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Complutum

Abstract

The patrimonial mechanics has been based traditionally on rational factors, isolating those of more emotive or relational character. In addition, in the last times, The economic bias has forced them to seek for the profitability and to take part in the game of the offer and the demand, with poor results. To change this state of things means to change radically the strategies, to be based on the dialogue, to know the relations between the heritage and the social groups and, especially, to change our way of thinking about the heritage.

Bibliographic References

  • Arrieta Urtizberea, I. (2012): La interrelación entre los sistemas turístico y patrimonial: más allá de los discursos apologéticos y las prácticas reduccionistas. Museo y turismo: expectativas y realidades (I. Arrieta, ed.), UPV/EHU, Bilbao: 11-24.
  • Arrieta Urtizberea, I. (2014): Museos en la posmodernidad: retos y desafíos. Reinventando los museos, UPV/EHU, Bilbao: 11-26.
  • Bourdieu, P. (1988): La distinción. Criterios y bases sociales del gusto, Taurus, Madrid.
  • Clifford, J. (1985): Objects and Selves - An Afterword. Objects and Others: Essays on Museums and Material Culture (G.W. Stocking Jr., ed.), History of Anthropology, vol. 3, University of Wisconsin Press. Madison: 236-246.
  • Clifford, J. (1991): Four Northwest Coast Museums: Travel Reflections. Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display (I. Karp, S. D. Lavine, eds.), Smithsonian Institution Press, Washington and London: 212-254.
  • Csikszentmihalyi, M.; Rochberg-Halton, E. (1981): The Meaning of Things, Cambridge University Press, London.
  • Duncan, C. (1995): Civilizing Rituals: Inside Public Art Museums, Routledge, London and New York.
  • Donaire, J.A. (2012): Turistas y museos. Apocalípticos e integrados. Museos y turismo: expectativas y realidades (I. Arrieta, ed.), UPV/EHU, Bilbao: 25-38.
  • Hudson, K. (1989): Un museo innecesario. Museum, 162: 114-116.
  • Karo, I. (1991): Culture and Representation. Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display (I. Karp, S.D. Lavine, eds.), Smithsonian Institution Press. Washington and London: 11-24.
  • McLuhan, M. & Q. Fiore (1992): El medio es el masaje, Paidós Ibérica, Barcelona.
  • McManus, P. (1987): Communication With and Between Visitors to a Science Museum, London University, London.
  • Middleton, V. T.C. (1985): Museums Are for People, Scottish Museums Council, Edinburgh.
  • Perniola, M. (1989): Museos y colecciones. Revista de Occidente, nº 100: 142-152.
  • Prats, Ll. (2003): Patrimonio + turismo = ¿desarrollo? Pasos, vol. 1, nº 2: 127-136.
  • Sánchez Ferlosio, R. (2002): La hija de la guerra y la madre de la patria, Destino, Barcelona.
  • Sánchez Santa-Bárbara, E.; García Martínez, M. A. (2001): Análisis de las motivaciones para la participación en la comunidad. Papers, 63/64: 171-189.
  • Schouten, F. (1998): Profesionales y público: un acercamiento necesario. Museum, nº 200: 27-30.
  • Verdú, D. (2014): Catedrales de una religión industrial. El País, 30 de marzo: 48.