La pertinencia integral en la evaluación de la calidad de la educación superior

  1. Antonio Cardona-Rodríguez
  2. Koldo Unceta-Satrustegui
  3. Marta Barandiaran-Galdós
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2016

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 351-358

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2016.1158446 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

This paper is based on the current debate concerning the criteria for quality assessment of higher education in a knowledge society, focusing attention on its pertinence. It is approached from dualities in the university task of producing and transmitting knowledge that intervenes in the analysis of the pertinence criteria for evaluating quality: knowledge use value versus exchange value, or market rules versus other social agents’ demands. The need for a comprehensive pertinence defined by two dimensions, internal and external, is justified.

Bibliographic References

  • Aznar, F.-J., Córdoba, A.-I., Fernández, M., Raduán, M.Á., Balbuena, J.-A., Blanco, C., Raga, J.-A., How students perceive the university's mission in a Spanish university: Liberal versus entrepreneurial education? (2013) Cultura y Educación, 25, pp. 17-33
  • Brunner, J., Uribe, D., (2007) Mercados Universitarios: El Nuevo Escenario de la Educación Superior, , Santiago de Chile: Universidad Diego Portales
  • Clark, B., (2004) Sustaining Change in Universities: Continuities in Case Studies and Concepts, , Maidenhead: Open University Press
  • Didriksson, A., Universidad, sociedad del conocimiento y nueva economía (2006) Conocimiento y Necesidades de las Sociedades Latinoamericanas, pp. 21-55. , H. Vessuri Ed., Altos de Pipe, Venezuela: Ediciones IVIC
  • Edwards, V., (1991) El Concepto de Calidad de la Educación, , Santiago de Chile: UNESCO/OREALC
  • Feinstein, O., Evaluación pragmática de políticas públicas (2007) Información Comercial Española, 836, pp. 19-31
  • Fernández, E., El sistema-mundo del capitalismo académico. Procesos de consolidación de la universidad emprendedora (2009) Archivos Analíticos de Políticas Educativas, p. 7
  • García-Guadilla, C., El valor de la pertinencia en las dinámicas de transformación de la educación superior en América Latina (1997) La Educación Superior en el Siglo XXI. Visión de América Latina y el Caribe, pp. 47-80. , UNESCO, Caracas: CRESALC/UNESCO
  • Hanushek, E.A., Wößmann, L., (2007) Education Quality and Economic Growth. World Bank. Retrieved From, , http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079934475/Edu_Quality_Economic_Growth.pdf
  • Harvey, L., Green, D., Defining quality (1993) Assessment & Evaluation in Higher Education, 18, pp. 9-34
  • Malagón Plata, L.A., (2004) Universidad y Sociedad. Pertinencia y Educación Superior, , Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio
  • Malagón Plata, L.A., La vinculación universidad-sociedad desde una perspectiva social (2006) Educación y Educadores, 9, pp. 79-93
  • Manzano-Arrondo, V., (2011) La Universidad Comprometida, , Barcelona: Hipatia
  • Naidorf, J., Criterios de relevancia y pertinencia de la investigación universitaria y su traducción en forma de prioridades (2011) Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 4, pp. 48-58
  • Naidorf, J., Giordana, P., Horn, M., La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca (2007) Nómadas, 27, pp. 22-33. , http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/1051/105116595003.pdf
  • Naishtat, F., Universidad y conocimiento: Por un ethos de la impertinencia epistémico (2003) Espacios de Crítica y Producción, , http://rapes.unsl.edu.ar/Congresos_realizados/Congresos/III%20Encuentro/Completos/NAISHTAT.pdf
  • Nussbaum, M., (1996) Los Límites de Patriotismo. Identidad, Pertenencia y Ciudadanía Mundial, , Trans. by C. Castells. Barcelona: Paidós. V. O.: For love of country. Boston, MA: Beacon Press
  • Nussbaum, M., (2000) Women and Human Development: The Capabilities Approach, , Cambridge: University of Cambridge
  • Rodríguez, R., El debate internacional sobre la reforma de la educación superior: Perspectivas nacionales (2002) Educación Superior Latinoamericana y Organismos Internacionales: Un Análisis Crítico, pp. 57-91. , F. López Segrera & A. Maldonado Maldonado Eds., Cali: UNESCO
  • Salmi, J., (2009) The Challenge of Establishing World-class Universities, , Washington: The World Bank
  • Schwartzman, S., Cox, C., Las demandas pendientes de la educación (2009) Políticas Educativas y la Cohesión Social en América Latina, pp. 9-29. , S. Schwartzman & C. Cox Eds., Santiago de Chile: Uqbar
  • Sen, A., (1999) Desarrollo y Libertad, , Trans. by E. Rabasco & M. Toharia. Barcelona: Planeta. V. O.: Development as freedom. New York: Oxford University Press
  • Tünnermann, B., Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior (2000) Educación Superior y Sociedad, 11, pp. 181-196
  • Unceta, K., La universidad como ámbito para la promoción del desarrollo humano (2013) VI Congreso Universidad y Cooperación, , abril, Valencia, España
  • UNESCO, (1995) Política para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior, , http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000989/098992s.pdf, UNESCO. Retrieved April 17
  • UNESCO, (2005) Education. Human Rights Education, , Paris: UNESCO
  • UNESCO, (2010) Conferencia Mundial Sobre Educación Superior-2009: La Nueva Dinámica de la Educación Superior y la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo, , http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183277s.pdf, Retrieved July 1
  • Vázquez, G., Colom, A., Sarramona, J., Evaluación de la universidad. Criterios de calidad (1998) Teoría de la Educación, 10, pp. 55-94
  • Westerheiden, D.J., La evaluación de la Universidad y su contexto político: Gestión de la calidad y toma de decisiones en la educación superior (1991) La Evaluación de las Instituciones Universitarias, pp. 121-150. , M. de Miguel, J. G. Mora, & S. Rodríguez Eds., Madrid: Consejo de Universidades