Aprendizaje de las matemáticas mediante el ordenador en Educación Primaria
- Santiago Etxeberria, Karlos 1
- Etxeberria Murgiondo, Juan 1
- Lukas Mujika, Jose Francisco 1
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Datum der Publikation: 2014
Ausgabe: 32
Nummer: 1
Seiten: 91-109
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de investigación educativa, RIE
Zusammenfassung
This article is about the implementation and use of ICT as a means of learning in Primary Education. In order to enhance mathematics learning, the Ikastolas organism from the Basque Country (cooperative of private and state-subsidised schools) developed the Ikasys Programme with the purpose of integrating computers in the learning of mathematics. This paper briefly describes the contents of the Ikasys Programme, and outlines the results of research undertaken to date on this area. Methodological complementarity with quantitative and qualitative procedures was used to assess the programme. Students in all levels participating in the programme (2nd, 4th and 6th grade) achieved better results that those not involved in the programme. There was, however, variation in terms of the competencies assessed.
Bibliographische Referenzen
- Aliaga, F., Orellana, N., Suárez, J., Implantación y utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la escuela (2005) Bordón, 56 (3-4), pp. 443-468
- Angrist, J., Lavy, V., New evidence on classroom computers and pupil learning (2002) The Economic Journal, 112, pp. 735-765
- Área, M., Las tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación (2005) Revista Electrónica de Investigación Y Evaluación Educativa, 11 (1), pp. 3-25. , http://www.uv.es/relieve/v11n1/RELIEVEv11n1_1.htm, Recuperado de
- Bericat, E., (1998) La Integración de Los Métodos Cuantitativo Y Cualitativo en la Investigación Social, , Barcelona: Ariel
- Boza, A., De La Toscano, M.O., Méndez, J.M., El impacto de los proyectos tics en la organización y los procesos de enseñanza-aprendizaje en los centros educativos (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (1), pp. 263-289
- Blok, H., Oostdam, R., Otter, M., Overmaat, M., Computer-assisted instruction in support of beginning reading instruction: A review (2002) Review of Educational Research, 72 (1), pp. 101-130
- Carr, M., Taasoobishirazi, G., Stroud, R., Royer, J.M., Combined fluency and cognitive strategies instruction improves mathematics achievement in early elementari school (2011) Contemporary Educational Psychology, 36 (4), pp. 323-333
- Clariana, R., Ubiquitous gíreles laptops in upper elementary mathematics (2009) Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 28 (1), pp. 5-21
- Dunleavy, M., Heinecke, W.F., The impact of 1:1 laptop use on middle school math and science standardized test scores (2008) Computers in the Schools, 24 (3-4), pp. 7-22
- Dynarski, M., Agodini, R., Heaviside, S., Novak, T., Carey, N., Campuzano, L., Means, B., Sussex, W., (2007) Effectiveness of Reading and Mathematics Software Products: Findings from the First Student Cohort, , http://ctl.sri.com/publications/displayPublication.jsp?ID=773, Washington D.C.: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. Recuperado de
- Etxeberria, J., Santiago, K., Lukas, J.F., Gobantes, A., Ordenagailu bidezko ikaskuntza: Ikasys proiektuaren ebaluazioa (2011) Tantak, 23 (2), pp. 33-49
- De Federación, I., (2009) El Proyecto Ikasys, , http://www.ikasys.net/wordpress/?page_id=3&langswitch_lang=es, Recuperado de
- Goldberg, A., Russell, M., Cook, A., The effect of computers on student writing: A meta-analysis of studies from 1992 to 2002 (2003) The Journal of Technology, Learning, and Assessment, 2 (1), pp. 1-51. , http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1661, Recuperado de
- Gomez Chacón, I.M., Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la mate-mática con tecnología (2010) Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación Y Experiencias Didácticas, 28 (2), pp. 227-244
- Kulik, J., Meta-analytic studies of findings on computer-based instruction (1994) Technology Assessment in Education and Training, pp. 9-33. , En E. L. Baker & H. F. Jr. O'neil (Eds.), Hillsdale, Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum
- Lynch, J., Assessing efects of technology usage on mathematics learning (2006) Mathematics Education Research Journal, 18 (3), pp. 29-43
- Marchesi, A., Martín, E., (2002) Evaluación de la Educación Secundaria. Foto-grafía de Una Etapa Polémica, , (Comp.) . Madrid: SM
- Myers, R.Y., (2009) The Effects of the Use of Technology in Mathematics Instruction on Student Achievement, p. 136. , http://digitalcommons.fiu.edu/etd/136, FIU Electronic Theses and Dissertations, Recuperado de
- O'Dwyer, L.M., Russell, M., Bebell, D., Tucker-Seeley, K., Examining the relationship between students' mathematics test scores and computer use at home and at school (2005) The Journal of Technology, Learning, and Assessment, 6 (5), pp. 1-45. , http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1635/1479, Recuperado de
- Parr, J., (2000) A Review of the Literature on Computer-assisted Learning, Particularly Integrated Learning Systems, and Outcomes with Respect to Literacy and Numeracy, , www.minedu.govt.nz/web/docu-ment/document_page.cfm?id=5499, Wellington, Nueva Zelanda: Ministerio de Educación. Recuperado de
- Reeves, T.C., (1998) The Impact of Media and Technology in Schools: A Research Report Prepared for the Bertelsmann Foundation, , http://treeves.coe.uga.edu/edit6900/BertelsmannReeves98.pdf, Recuperado de
- Rodríguez Conde, M.J., Olmos Migueláñez, S., Martínez Abad, F., Propiedades métricas y estructura dimensional de la adaptación española de una escala de evaluación de competencia informacional autopercibida (IL-HUMASS) (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (2), pp. 347-365
- Santiago, K., Etxeberria, J., Lukas, J.F., Gobantes, A., Diseño de investigación para la evaluación del programa ikasys (2009) Educación, Investigación Y Desarrollo Social. Actas del XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa, pp. 1559-1566. , En A. Boza (Coord.). Huelva: Universidad de Huelva
- Tejedor, J., Aportaciones de las TIC al desarrollo social (2010) Educación, Investigación Y Desarrollo Social, pp. 135-153. , EnA. Boza, J. M. Méndez, M. Monescillo, & M. De La O. Toscano (Eds.), Madrid: Narcea
- Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., Byers, J., Conditions for classroom technology innovations: Executive summary (2002) Teachers College Record, 104 (3), pp. 482-515