Un modelo de medida de la Inteligencia Emocional percibida en contextos deportivo/competitivos

  1. Arruza Gabilondo, José Antonio 4
  2. González Rodríguez, Oscar 1
  3. Palacios Moreno, María 1
  4. Arribas Galarraga, Silvia 2
  5. Telletxea Artzamendi, Saioa 3
  1. 1 Empresa Grupo Iceberg Asesoramiento Deportivo S.L. San Sebastián, Gipuzkoa.
  2. 2 Escuela Universitaria de Magisterio de San Sebastián. Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV-EHU). Gipuzkoa.
  3. 3 niversidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV-EHU).
  4. 4 Teskal (www.teskal.com)
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2013

Volumen: 22

Número: 2

Páginas: 405-413

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

The aim of this study was to obtain evidence of the construct validity and reliability of an ‘Emotional Intelligence in Sports’ questionnaire, using a sample of 656 national athletes (360 male and 296 female). The sample was divided into two parts and an exploratory factor analysis was conducted to construct an initial theoretical model. This was followed by a confirmatory factor analysis. A model with 31 items and 5 first-order factors was obtained. The values that were obtained for the most common global goodness-of-fit indices were as follows: RMSR = .08, GFI = .93; AGFI = .92 and PNFI = .81, while the internal consistency values of Cronbach’s alpha ranged from .86 to .64.

Referencias bibliográficas

  • Arruza, J. A., Arribas, S., González, O., Romero, S. y Ruíz, L.M. (2005). Desarrollo y validación de una versión preliminar de la escala de competencia emocional en el deporte (ECE-D). Motricidad: European Journal of Human Movement, 14, 153-163.
  • Arruza, J. A. (2010). Manual contenido y uso programa TESKAL. Programa On-Line Tescal, S.L. Manuscrito no publicado.
  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto: Multi Health Systems, Inc.
  • Bentler, P. M. (2005). EQS 6 Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentals: consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
  • Cernuda, A. (1988). Versión española del Inventario Psicológico de Rendimiento deportivo (Loehr, 1982). Programa nacional de tecnificación deportiva. Consejo Superior de Deportes.
  • Chico, E. (1999). Evaluación psicométrica de una escala de inteligencia emocional. Boletín de Psicología, 62, 65-78.
  • Clements, M. (2005). Emotional intelligence: could it be the answer to the age old problem of emotions impacting on athletic performance?. Sports Coach, 28(3), 24-25.
  • Cooper, R. y Sawaf, A. (1998). La Inteligencia Emocional aplicada al Liderazgo y las Organizaciones. Colombia: Editorial Norma.
  • Costarelli, V. y Stamou, D. (2009). Emotional Intelligence, body image and disordered eating attitudes in combat sport Athletes. Journal of Exercise Science & Fitness, 7(2), 104-112.
  • Crombie, D., Lombard, C. y Noakes, T. (2009). Emotional Intelligence scores predict team sports performance in a national cricket competition. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(2), 209-225.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psikometrika, 16, 297-334.
  • Deaner, H. R. (2002). Psychometric evaluation of the Sport Disengagement Questionnaire. Tesis Doctoral inédita, West Virginia University, Morgantown, WV.
  • Dunedin, N. Z. (2002). Facilitating emotional intelligence in elite sport. New Zealand Journal of Sports Medicine, 30, 102-105.
  • Ferrando, P. y Anguiano, C. (2010). el análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del psicólogo, 31, 18-33.
  • García, M. V. (2009). Inteligencia contextual, competencia decisional, inteligencia emocional, y habilidades de afrontamiento en deportistas de diferentes niveles de pericia. Tesis Doctoral inédita, Universidad Castilla La Mancha, Toledo.
  • Goleman, D. (1998). La práctica de la Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
  • González, O. (2009). Análisis y validación de un cuestionario de inteligencia emocional en diferentes contextos deportivos. Tesis Doctoral publicada, UPV, San Sebastián.
  • Harris, I. (2001). Examining the relationship between emotional intelligence competencies in NCAA Division I athletic directors and the organizational climate within their departments. En Eugene O. R. (Ed.), Kinesiology Publications. Portland, OR: University of Oregon.
  • Hernández Mendo, A., Guerrero, S., Arjona, J. F. (2000, Julio). Inteligencia emocional versus inteligencia social: datos para un estudio con deportistas, 23. Recuperado el 7 de Marzo de 2007, de http://www.efdeportes.com/ efd23a/iemoc.htm.
  • Jöreskog, K. G. y Sörbom, D. (1989). LISREL-7 user's reference guide. Mooresville, IN: Scientific Software.
  • Lane, A., Meyer, B., Devonport, T., Davies, K., Thelwell, R., Gill, G., Diehl, C., Wilson, M. y Weston, N. (2009). Validity of the Emotional Intelligence Scale for use in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8, 289-295.
  • Lane, A., Thelwell, R., Lowther, J. y Devonport, T. (2009). Emotional Intelligence and psychological skills use among athletes. Social Behavior and Personality, 37(2), 195-202.
  • Lévy, J., Martín, M. y Román, M. (2006). Optimización según estructuras de covarianzas. En J.P. Lévy y J. Varela(Eds.), Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales (11-30). España: Netbiblo.
  • Lévy, J. y Varela, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. España: Netbiblo.
  • Lopes, P., Brackett, M., Nezlek, J., Schutz, A., Sellin, I. y Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1018-1034.
  • Lorenzo-Seva, U. (1999). Promin: A method for oblique factor rotation. Multivariate Behavioral Research, 34, 347-356.
  • Lu, F., Ya-Wen, E., Shuk-Fong, G. y Williams, L. (2010). Relationship between athletes Emotional Intelligence and precompetitive anxiety. Perceptual and Motor Skills, 110(1), 323-339.
  • Mardia, K.V. (1985). Mardiás test of multinormality. En S. Kotz y N.L. Johson (Eds. In chief), Enciclopedia of statistical sciences (217-221). Nueva York: Wiley.
  • Martens, R., Burton, D., Vealey, S., Bump, L. y Smith, D. (1990). Development and validation of the Competitive State Anxiety Inventory-2. En R.
  • Martens S. Vealey y D. Burton (Eds.), Competitive anxiety in sport (pp. 117-178). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Martínez Arias, R. (1995). Psicometría: Teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.
  • Martínez Pons, M. (2000). Emotional Intelligence as a Self-Regulatory process: A social cognitive view. Imagination, Cognition and Personality, 19, 331-350.
  • McCann, S. (1999). Emotional intelligence: The secret of athletic excellence. Olympic Coach, 9(2), 8-9.
  • Mead, A. D. y Drasgow, F. (1993). Equivalence of computerized and paper-and-pencil cognitive ability tests: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 114, 449-458.
  • Mestre, J. M. (2003). Validación empírica de una prueba para medir la inteligencia emocional en una muestra de estudiantes de la bahía de Cádiz. Tesis Doctoral. Universidad de Cádiz. España.
  • Meyer, B. y Fletcher, T. (2007). Emotional Intelligence: A Theoretical Overview and Implications for research and professional practice in Sport Psychology. Journal of Applied Sport Psychology, 19(1), 1-15.
  • Meyer, B. Kylti, K., Parker, S., Fletcher, T., Davis, N. y Cole, M. (2005). The emotional intelligence of college athletes: An exploratory study. Poster presentado al the International Society of Sport Psychology 11th.World Congress of Sport Psychology, Sydney, Australia.
  • Morgan, P. (2001). Emotional intelligence and performance: why do the most gifted athletes often fail to be the best performers?, The Coach, 5, 27-30.
  • Nunnally, J. y Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. México: Mc-Graw-Hill.
  • Nuñez, J.L., León, J. y González, V., Martín-Albo, J. (2011). Propuesta de un modelo explicativo del bienestar psicológico en el contexto deportivo. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), pp. 223-242.
  • Olea, J., Abad, F. y Barrada, J. R. (2010). Tests informatizados y otros nuevos tipos de tests. Papeles Del Psicólogo: Revista Del Colegio Oficial De Psicólogos, 31(1), 97-107.
  • Olea, J., Ponsoda, V. y Prieto, G. (1999). Tests informatizados. Fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirámide.
  • Palacios, M. (2011). Aspectos psicosociales aplicados a la formación en jóvenes deportistas a través de las nuevas tecnologías. Tesis Doctoral no publicada, UPV, San Sebastián.
  • Perlinni, A. y Halverson, T. (2006). Emotional Intelligence in the National Hockey League. Canadian Journal of Behavioral Science, 38(2), 109-119.
  • Ruiz, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.
  • Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  • Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity and repair: Exploring emotional intelligence using the trait meta-mood scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure and health (125-154). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Goldmen, C. J.y Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. International Personality and Individual Differences, 25(2), 167-178.
  • Stevens, J. (2002). Applied Multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Thelwell, R., Lane, A., Weston, N. y Greenles, L. (2007). Examining relationships between emotional intelligence and coaching efficacy. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(2), 224-236.
  • Zizzi, S., Deaner, H. y Hirschhorn, D. (2003) The relationship between emotional intelligence and performance among college baseball players. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 262-269.