El Aprendizaje-Servicio en la innovación universitariauna experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales

  1. Alonso Sáez, Israel
  2. Arandia Loroño, Maite
  3. Martínez Domínguez, Isabel
  4. Martínez Domínguez, Begoña
  5. Gezuraga Amundarain, Monike
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2013

Issue Title: Aprendizaje-Servicio y Justicia Social

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 195-216

Type: Article

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

This article presents the assessment of an innovative experience using the Service-Learning Methodology in the Degree of Social Education (University of the Basque Country UPV/EHU).It has been accomplished within the second year subject �General methodological proposals in socio-educational intervention and social exclusion» coursed by 67 students during the 2011-2012 school year.. This work´s methodology based on assessment research focuses on three different areas: Theoretical base about the development and impact of this methodology in higher education in the interna-tional scope. Description about the design and development of the experience, and Global assessment of the process. Outcomes, difficulties and corrective measures were analysed by all involved agents; students, community partners (local organizations, institutions and different entities which took an active part in the experience)and teachers. We conclude by providing evidence of the contextualized, experiential, deep and professionalizing learning experienced by the students as well as the caused moti-vation. Finally, we reflect on the difficulties and challenges that teachers and academic institutions must face in order to extent the implementation of this methodology in higher education.

Bibliographic References

  • Alonso, I. y Arandia, M. (2013). Aprender creando: “Factoría creativa” en las aulas universitarias. REDU: Revista De Docencia Universitaria. En prensa.
  • Arandia, M. y Fernández, I. (2012). ¿Es posible un curriculum más allá de las asignaturas? Diseño y práctica del grado de educación social en la Universidad del País Vasco. REDU: Revista De Docencia Universitaria, 10(3), 99-123.
  • Astin A., Vogelgesang L., Ikeda E. y Yee J. (2000). Executive Summary: How Service Learning Affects Students. Los Angeles: University of California.
  • Barrios, S., Rubio, M., Gutiérrez, M. y Sepúlveda, C. (2012). A-S como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. Educación Médica Superior, 26(4), 594-603.
  • Bologna Working Group (2005). A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. Bologna Working. Copenhagen: Danish Ministry of Science, Technology and Innovation.
  • Bringle, R. G. y Hatcher, J. A. (1996). Implementing service learning in higher education. Journal of Higher Education, 67(2), 221-239.
  • Butin, D. (2006). Future directions for service learning in higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18(1), 1-4.
  • Caride, J. A. (2008). El Grado de Educación Social en la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior, Educación XX1, 11, 103-131.
  • Cecchi, N.H. (2006). Aprendizaje Servicio en Educación Superior. La experiencia latinoamericana. Recuperado en http://www.documentacion.edex.es/ docs/0406CECapr.pdf
  • De Ferari, J.M. (2006). Responsabilidad Social Universitaria. Una manera de ser Universidad. Teoría y práctica de la experiencia chilena. Santiago de Chile: Proyecto Universidad: Construye País.
  • De la Cerda, M., Martín, X. y Puig, J.M. (2008). Amigos y amigas de lectura. Una experiencia de aprendizaje servicio en la formación de profesionales de la educación. En M. Martínez, Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las universidades (pp. 129- 150). Barcelona: Octaedro.
  • De la Orden, A. (2012). Investigación, evaluación y calidad en la educación. En Revista de evaluación educativa, 1(2), 98-112.
  • Elboj, C. y Gómez, J. (2001). El giro dialógico en las Ciencias Sociales: hacia la comprensión de una metodología dialógica. Acciones e investigaciones sociales, 12, 77-94.
  • Fernández, I. y Palomares T. (2011). ¿Cómo desarrollar un currículum universitario en la sociedad del conocimiento? IKD, un modelo de desarrollo curricular en la Universidad del País Vasco. En N. Balluerka y I. Alkorta, Desarrollo curricular de las nuevas titulaciones. Pais Vasco: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185.
  • Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de la ciudadanía crítica. REIFOP, 13(4), 69-77.
  • Furco, A. (2011). El A-S: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, 1, 64-70.
  • Gamboa ,R. y Castillo,M. (2013). La evaluación cualitativa en el campo social y en la educación. Revista Postgrado y Sociedad, 13(1), 47-60.
  • Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.
  • Keen, C. y Hall, K. (2008). Engaging with difference matters: Longitudinal college outcomes of co-curricular service-learning programs. The Journal of Higher Education, 80(1), 59-79.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as a source of learning and development. Inglewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Kuh, G.D. (2008). High-Impact Practices: What they Are, Who has Access to them, and Why they Matter. Washington DC: Association of American Colleges and Universities.
  • Lantieri, L. (2009). Inteligencia emocional infantil y juvenil. Madrid: Aguilar.
  • Martínez, B. (2010, septiembre). Los proyectos de aprendizaje y servicio solidario. Una oportunidad para desarrollar la educación inclusiva. Comunicación presentada al congreso Profe10: Reinventar la Profesión Docente. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Martínez, B., Martínez, I., Alonso, I. y Gezuraga, M. (2013): El A-S, una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco. Tendencias Pedagógicas, 21, 99-117.
  • Martínez, M. (2010). Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las Universidades. Barcelona: Octaedro.
  • Misâ, K., Anderson, J. y Yamamura, E. (2005). The lasting impact of college on young adults’ civil and political engagement. Recuperado de http://www.heri.ucla.edu/PDFs/ Lasting%20Impact%20of%20College%20-%20ASHE05.pdf
  • Rizvi, F. (2010). La educación a lo largo de la vida: más allá del imaginario neo-liberal. Revista Española de Educación Comparada, 16, 185-210.
  • Robinson, J. y Torres, R. (2007). A case study for service-learning: What students learn when given the opportunity. NACTA Journal, 51(4), 2-8.
  • Rodicio, M. (2010). La docencia universitaria en el proceso de adaptación a Europa. La percepción de los estudiantes. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 28(2), 23-43.
  • Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en Educación: fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
  • Schank, R., Berman, T. y MacPherson, K. (1999). Learning by doing. En C.M. Reigeluth ,Instructional-design theories and models. Vol. II: A new paradigm of instructional theory (pp. 161-181). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Siegel, D.J. (2011). Mindsight. La nueva ciencia de la transformación personal. Barcelona: Paidós.
  • Speck, B. W. (2004). Service-learning: history, theory, and issues. Westport, CT: Praeger Publishers.
  • Strange, A.A. (2000). Service-learning: Enhancing student learning outcomes in a college- level lecture course. Michigan Journal of Community Service Learning, 7, 5-13.
  • Torrance, H. (2012). Triangulation, Respondent Validation, and democratic participation in mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 6, 111-123.
  • Tracy, S. (2010). Qualitative Quality: Eight ‘’Big-Tent’’ Criteria for Excellent Qualitative Research. In Qualitative Inquiry, 16, 837-851.
  • Wright, A., Calabrese, N. y Henry, J. (2009). How service and learning came together to promote cura personalis. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 274–283.