Cruzando el charcovoces de jóvenes latinos en Vitoria-Gasteiz

  1. Orcasitas García, José Ramón
  2. Monzón González, Javier
  3. Montaña Espinosa, Gorka
  4. Tarrio Bobón, Itziar
  5. García Rodríguez, Saioa
Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakien izenburua: Vulnerabilitat i inclusió socioeducativa

Alea: 49

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 289-302

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

A request of Berriztu Education Association and the Department of Immigration and Diversity Management of the Basque Government has led us to develop an investigation, even unfinished, which studied the habits and future expectations of Latin-American young in the city of Vitoria-Gasteiz. After a brief review of the research and reports closer to this issue in our context, we present the working hypotheses and the data collection tools (questionnaire, semi-structured interview) and we report here two youth's life history summaries. We end with some conclusions that might give clues to future work with all the teenage population

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aierdi, X.; Basabe, N.; Blanco, C y Oleaga, J. A. (2008). Población latinoamericana en la CAPV 2007. Zarauz: Itxaropena.
  • Aparicio, R. y Portes, A. (2010). Informe de resultados de la investigación «Proyecto ILSEG: Estudio de las familias con hijos e hijas de origen inmigrante». Madrid: Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset.
  • Barton, L. (2005). «Emancipatory research and disabled people: some observations and questions». Educational Review, 57 (3), 317-327.
  • Berry, J. W.; Kim, U.; Power, S.; Young, M. y Bujaki, M. (1989). «Acculturation attitudes in plural societies». Applied Psychology, 38, 185-206. Singapur: Vivien Lim Kim Geok.
  • Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográficonarrativa en educación. Madrid: La Muralla.
  • Collin, F. (2006): Praxis de la diferencia: Liberación y libertad. Barcelona: Icaria.
  • Cook, T. D. y Reichardt, C. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en la investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • Delpino Goicochea, M.ª A. (2007). La inserción de los jóvenes latinoamericanos en España: Algunas claves. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of Qualitative Research. California: Sage, Thousand Oaks.
  • Ferrarotti, F. (1993). «Sobre la autonomía del método biográfico». En: Santamarina, Cristina y Marinas, José Miguel (coord.). La historia oral: métodos y experiencias. Madrid: Debate, 121-128.
  • Gil, J. y Perera, V. H. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos: Introducción al uso del programa NUDIST-5. Sevilla: Kronos.
  • Guba, E. (1985). «Criterios de credibilidad en la investigación naturalista en la enseñanza». En: Gimeno J. y Pérez Gómez, A. La enseñanza: su teoría y práctica. Madrid: Akal.
  • Molina, M. D. (2010). La práctica viva y la experiencia colectiva de la renovación pedagógica: Historia de vida del MRP del País Valencià «Gonçal Anaya». Tesis doctoral inédita. Valencia: Universitat de València.
  • Portes, A.; Aparicio, R.; Haller, W. y Vickstrom, E. (2011). «Progresar en Madrid: Aspiraciones y expectativas de la segunda generación en España». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 134, 55-86.
  • Portes, A. y Rumbaut, R. (2001). Legacies: The Story of the Immigrant Second Generation. Berkeley, CA: University of California Press and Russell Sage Foundation.
  • Racismo, adolescencia e inmigración: Imágenes y experiencias del racismo en adolescentes y jóvenes [en línea]. Madrid: Grupo Inter, 2006. <http://www.uned.es/grupointer/ estrategias-integracion.html> [Consulta: 15 julio 2011].
  • Sobral Fernández, J.; Gómez-Fraguela, J. A.; Luengo, A. et al. (2010). «Adolescentes latinoamericanos, aculturación y conducta antisocial». Psicothema, 22 (3), 410-415. Oviedo.
  • Taylor, S. T. y Bogdan, R. (1998). Introduction to qualitative research methods. Nueva York: John Wiley.