En el limbo de lo invisible

  1. Arocena Badillos, Carmen
  2. Zubiaur Gorozika, Nekane
Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2012

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 10-36

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2012.V0I4.5877 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Objetivos de desarrollo sostenible

Laburpena

The representation of violence against women in the mass media adopts different forms that are not always explicit. Through the modes of manipulation described by Greimas and Courtés, contemporary images subject women to a single canon of acceptable beauty and a deceitfull representation of their pleasure mediated by masculine desire and satisfaction. Well into the XXI century, the dialectic between the visible and the invisible, which the patriarchal eye has installed in western society through the tyranny of the mass media, still prevents women from having access to a free and reliable expression of their own physical and sexual nature.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALZON, Claude (1982). Mujer mitificada, mujer mistificada. Barcelona: Ruedo Ibérico.
  • BÉJAR, Sylvia de (2009). Tu sexo es aún más tuyo. Barcelona: Planeta.
  • BETTELHEIM, Bruno (1983). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Grijalbo [The Uses of Enchantment. The Meaning and Importance of Fairy Tales, Nueva York: Alfred A. Knopf, 1975].
  • BORNAY, Erika (1995). Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra, col. Ensayos Arte.
  • BOUCHARD, Julie y FROISSART, Pascal (2004). “L’événement médiatique Rapport Hite. Entretien avec S. Hite”. MEI Médiation et information, no. 20.
  • COURTINE, Jean-Jacques (2006). “El cuerpo anormal. Historia y antropología culturales de la deformidad”. En Historia del cuerpo, Vol III. Las mutaciones de la mirada. El siglo XX, editado por Alain Corbin et al. Madrid: Santillana [Histoire du corps 3. Les mutations du regard. Le XXe siècle. Éditions du Seuil, 2006].
  • GREIMAS, A.J., y COURTÉS J. (1979). Semiótica. Diccionario razonado de la Teoría del Lenguaje. Madrid: Gredos.
  • HITE, Shere. (1986). El informe Hite. Estudio de la sexualidad femenina. Barcelona: Plaza y Janés [Hite Report On Female Sexuality, 1976].
  • HITE, Shere (2002). El orgasmo femenino. Teorías sobre la sexualidad humana. Barcelona: Ediciones B [The female orgasm, 2002].
  • KAUFFMAN, Linda S. (2000). Malas y perversos. Fantasías en la cultura y el arte contemporáneos. Madrid: Cátedra, col. Frónesis [Bad girls and Sick Boys. Fantasies in Contemporary Art and Culture, University of California Press, 1998].
  • LAURETIS, Teresa de (1992). Feminismo, semiótica, cine. Madrid: Cátedra, col. Feminismos.
  • LENK, Elisabeth (1986). “La mujer, reflejo de sí misma”. En Estética feminista, editado por G. Ecker. Barcelona: Icaria.
  • MACKINNON, Catharine A. (1982). "Feminism, Marxism, Method and the State: An Agenda for Theory". Signs, no. 3 (primavera).
  • MERQUIOR, José Guilherme (1978). La estética de Lévi-Strauss. Barcelona: Destino.
  • PAGLIA, Camille (2006). Sexual Personae. Arte y decadencia desde Nefertiti a Emily Dickinson. Madrid: Valdemar.
  • YOUNG-EISENDRATH, Polly (2000). La mujer y el deseo. Barcelona: Kairós. (Women and desire, 1996).
  • ZUNZUNEGUI, Santos (1985). Mirar la imagen. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.