Television viewing profile and valuesimplications for moral education

  1. Medrano Samaniego, María Concepción
  2. Aierbe Barandiarán, Ana
  3. Orejudo Hernández, Santos
Revista:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Año de publicación: 2010

Volumen: 15

Número: 1

Páginas: 57-76

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicodidáctica

Referencias bibliográficas

  • Aierbe, A., & Medrano, C. (2008). Usos televisivos de los adolescentes y su relación con los valores. Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación 31, 65-84.
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
  • Carr, D. (2006). Moral education at the movies: on the cinematic treatment of morally significant story and narrative. Journal of Moral Education, 35(3), 319-333.
  • Gunter, B. (1984). Television as a facilitator of Good Behaviour amongst Children. Journal of Moral Education, 13(3), 152-159.
  • Harwood, J. (1997). Viewing age: Lifespan identity and television viewing choices. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 41(2), 203-213.
  • Hoffner, C. (1996). Children's wishful identification and parasocial interaction with favourite television characters. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40(4), 25-37.
  • Lee, A. K. (2007). The role of television on moral development from the perspective of the young adult. Dissertation, Abstracts, International. Section A: Humanities and Social Sciences, 68(6-A), 22-26.
  • Lee, B., Kim, B., & Han, S. (2006). The portrayal of older people in television advertisements: a cross-cultural content analysis of the United States and South Korea. International Journal of Aging and Human Development, 63(4), 279-297.
  • Madariaga. J. M., & Goñi, A. (2009). El desarrollo psicosocial. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 95-118.
  • Medrano, C. (2006). El poder educativo de la televisión: un discurso paralelo a la escuela. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 93-107.
  • Medrano, C. (2008). ¿Qué valores perciben los adolescentes en sus programas favoritos de T.V.? Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 31, 387-392.
  • Medrano, C., & Aierbe, A. (2008). Valores y contextos de desarrollo. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 53-68.
  • Medrano, C., & Cortés, A. (2007). The teaching and learning of values through television. International Review of Education, 53(1), 5-21.
  • Medrano, C., Aierbe, A., & Palacios, S. (2008). La dieta televisiva y los valores. Un estudio realizado con adolescentes en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista Española de Pedagogía, 239, 65-84.
  • Medrano, C., & Palacios, S. (2006). ¿Es tan perjudicial la televisión que ven los jóvenes y los adolescentes? Revista de Psicodidáctica, 11(2), 189-205.
  • Montero, Y. (2006). Televisión, valores y adolescencia. Barcelona: Gedisa. Morgan, M. (2007). What do young people learn about the world from watching television?, in: S. R. Mazzarella (Ed.), 20 Questions about youth and the media (pp. 153-166). New York: Peter Lang Publishing.
  • Muir, S. A. (1993). Visual argument for social ends: Captain planet and the integration of environmental value. Annual Meeting of the Speech Communication Association: Miami Beach.
  • Persegani, C., Russo, P., Carucci, C., Nicolini, M., Papeschi, L. L., & Trimarchi, M. (2002). Television viewing and personality structure in children. Personality and Individual Differences, 32, 977-990.
  • Ruiz, C., Conde, E., & Torres, E. (2005). Importance of facial physical attractiveness of audiovisual models in descriptions and preferences of children and adolescents. Perceptual and Motor Skills, 101, 229-243.
  • Saito, S. (2007). Television and the cultivation of gender-role attitudes in Japan: Does television contribute to the maintenance of the status quo? Journal of Communication, 57(3), 511-531.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S. H., Sagiv, L., & Boehnke, K. (2000). Worries and values. Journal of Personality, 68, 309-346.
  • Schwartz, S. H., & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38, 230-255.
  • Steenland, S. (1990). La educación en la programación en las horas de mayor audiencia. Un análisis sobre las adolescentes en la televisión. Madrid: Comunidad de Madrid, Dirección General de la Mujer.
  • Sudbury, L., & Wilberforce, F. (2006). The portrayal of black people in UK television advertising: Perception and reality. Journal of Consumer Behaviour, 5(5), 465-476.
  • Tan, A., Nelson, L., Dong, Q., & Tan, G. (1997). Value acceptance in adolescent socialization: A test of a cognitive-functional theory of television effects. Communication Monographs, 64, 82-97.
  • Wakfield, M., Flay, B., Nichter, M., & Giovino, G. (2003). Role of the media in influencing trajectories of youth smoking. Addiction, 98, 79-103.
  • Witenberg, R. T. (2007). The moral dimension of children's and adolescents' conceptuali- sation of tolerance to human diversity. Journal of Moral Education, 36(4), 433-451.