¿Cuanto tiempo necesita invertir el alumnado para el aprendizaje de una asignatura?estimación de los créditos ECTS de una asignatura de primer curso de ingeniería

  1. Garmedia, M.
  2. Guisasola Aranzábal, Jenaro
  3. Barragués Fuentes, José Ignacio
  4. Zuza Elosegi, Kristina
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
  1. Teruel Melero, María Pilar (coord.)
  2. Palomero Pescador, José Emilio (coord.)

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2006

Issue Title: Los nuevos retos metodológicos y educativos de la universidad de la convergencia

Issue: 57

Pages: 271-286

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

In order to adapt the current courses to ECTS credits there is a need to estimate how much time a student should invest in learning one course. In the Polytechnic School at the university UPV-EHU a first preliminary study has been carried out on this matter in several courses. We have used a designed weekly questionnaire, which was handed out to all the students in the class and, when needed, a personal interview was held with the students. Results show that the rhythm of study and the number of hours is strongly conditioned by the assessment system used in the course.

Bibliographic References

  • ALONSO, M. (1993). “Assessment in Physics as a tool for learning”. European Research in Science Educatio, Procedings of the first ESERA Summerschool, 228-232.
  • BOLOGNA PROCESS. Consultado el 5/12/2006 en: http://www.aic.lv/ace/ace_disk/bologna/ index.htm
  • COHEN, L. & L. MANION (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La muralla.
  • COMISIÓN EUROPEA (2006). Sistema europeo de transferencia y acumulación de créditos (ECTS). Características esenciales. Consultado el 5/10/06 en http://europa.eu.int/ comm/dgs/education_culture/publ/pdf/ects/es.pdf
  • COOK, T. D. & CH. S. REICHARDT (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • ECTS: European Credit Transfer System. Consultado el 5/12/06 en http://ec.europa.eu./ education/programmes/socrates/ects/index_en.html
  • GIL, D., A. BELENDEZ, A. MARTÍN & J. MARTÍNEZ-TORREGROSA (1991). “La formación del profesorado universitario de materias científicas: contra algunas ideas y comportamientos de ‘sentido común’”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 12, 43-48.
  • GOÑI, J. M. (2005). Protocolo para la propuesta de currículo siguiendo las normas ECTS. Documento de trabajo del Servicio de Asesoramiento Educativo de la UPV-EHU. Programa AICRE (Asesoramiento para la Introducción del Crédito Europeo). Disponible en http://www.ehu.es/sae-helaz/C/index.htm
  • KOLARI S., C. SAVANDER-RANNE & E. L. VISKARI (2006). “Do our engineering students spend enough time studying?” European Journal of Engineering Education, Vol. 31, Nº 5, 499-508.
  • LAVIGNE R. DE (2003). Créditos ECTS y métodos para su asignación. Consultado el 15/09/06 en http://europa.eu.int/comm/education/index_en.html
  • MUJIKA, F. (2004). Sobre la titulación de ingeniería mecánica en la escuela universitaria politécnica de San Sebastián. Informe interno de coordinación de la titulación de Ingeniería Técnica Mecánica. San Sebastián: Servicio de Publicaciones de la EUPD.
  • TAMIR P. (1998). “Assessment and evaluation in science education: opportunities to learn and outcomes”. En Fraser, B. J. & K. G. Tobin (eds), International Handbook of Science Education. London: Kluber Academic Publishers.
  • VIENNOT, L. (1997). “Former en didactique, former sur le contenu?” Didaskalia, 10, 75-96.