Comparación entre los resultados obtenidos en la escala tda-h en una muestra americana y en una muestra española de adultos

  1. Gómez Benito, Juana
  2. Balluerka Lasa, Nekane
Journal:
Psicothema

ISSN: 0214-9915

Year of publication: 2000

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 64-68

Type: Article

More publications in: Psicothema

Abstract

El presente estudio se centra en la comparación entre las propiedades psicométricas inferidas a partir de las puntuaciones obtenidas por una muestra americana y por una muestra española de adultos en la escala TDA-H (Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad). La escala se halla disponible tanto en inglés como en castellano y contiene dos formas paralelas. Cada una de tales formas consta de cinco subescalas: Déficit atencional, Hiperactividad, Impulsividad, Ansiedad generalizada y Conducta opositora/provocativa. Cada ítem de la escala evalúa un comportamiento específico asociado a un criterio de conducta psiquiátrico relevante para el diagnóstico según el DSM-IV. Ambas versiones lingüísticas demostraron poseer una elevada consistencia interna y un aceptable grado de equivalencia entre sus dos formas paralelas, si bien los resultados americanos fueron significativamente más elevados que los españoles. En ambas muestras, el análisis de componentes principales reflejó cuatro dimensiones: Déficit atencional, Hiperactividad/Impulsividad, Ansiedad generalizada y Conducta opositora/provocativa; el grado de congruencia de las estructuras factoriales en las dos muestras consideradas se analizó mediante el coeficiente de Tucker, resultando ser estadísticamente similares

Bibliographic References

  • Ahern, P., Caterino, L. C., Byars, A., & Verdi, M. P. (1996, June ) . The factor structure of a scale that predicts clinical diagnosis of ADHD. Paper presented at the American Psychological Society, San Francisco .
  • Ahern, P. W., Byars, A., & Verdi, M. P. (1996, April). Assessment of ADHD in adults: Preliminary results from a proposed measure based on DSM-IV criteria. Paper presented at the Annual Convention of the National Consortium for Instruction and Cognition, New York.
  • American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.).
  • Ayim, M. A., Caterino, L. C., & Stock, W. A. (1997, April). Measuring Attention Deficit Hyperactivity/ Impulsivity in black adults: A scale for use with adult populations. Paper presented at the Annual Convention of the National Consortium for Instruction and Cognition, Chicago, Illinois.
  • Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
  • Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
  • Barkley, R. A., Fischer, M., Edelbrock, C. S., & Smallish, L. (1990). The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria. I: An 8-year prospective follow-up study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29, 546-557.
  • Caterino, L. C., & Stock, W. A. (1995, June). Measuring Attention Deficit Hyperactivity/Impulsivity in adults (Research Report 14). Mesa:AZ: Walker Research Institute.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
  • Feldt, L. S. (1969). A test of the hypothesis that Cronbach’s alpha or Kuder-Richardson coefficient twenty is the same for two tests. Psychometrika, 34, 363-373.
  • Gómez, J. y Balluerka, N. (1999). Estudio psicométrico de la versión española de la escala TDA-H (Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad). Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Manuscrito sometido a revisión.
  • Hallowell, E. M., & Ratey, J. J. (1994). Driven to distraction: Recognizing and coping with attention deficit disorder from childhood through adulthood. New York: Simon & Schuster.
  • Hinshaw, S. P. (1994). Attention deficits and hyperactivity in children. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Klein, R., & Mannuzza, S. (1991). Long-term outcome of hyperactive children: A review. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 383-387.
  • Schneewind, K., & Cattell, R. B. (1970). Zum Problem der Faktoridentifikation: Verteilungen und Vertranensintervalle von Kongruentzkoeffizienten. Psychology Beiträge, 12, 214-226.
  • Stock, W. A., Balluerka, N., Gómez, J., & Caterino, L. C. (1997, September). Measuring Attention Deficit Hyperactivity/Impulsivity in adults who describe themselves as either hispanic or white. Paper presented at the 4th European Conference on Psychological Assessment, Lisbon, Portugal.
  • Stock, W. A., Gómez, J., Balluerka, N., & Caterino, L. C. (1997, September). Empirical validation of a rationally constructed measure of Attention Deficit Hyperactivity/Impulsivity in adults. Paper presented at the IV International Meeting of Multidimensional Data Analysis, Bilbao, Spain.
  • Tucker, L. R. (1951). A method for synthesis of factor analysis studies (Personnel Research Sections Report 984). Washington, D.C.: Department of the Army.
  • Verdi, M. P., & Ahern, P. W. (1995, July). Content validation of a proposed measure of Attention Deficit Hyperactivity/Impulsivity disorder based on DSM-IV criteria. Paper presented at the Annual Conference of the Arizona Association of School Psychologists, Prescott , AZ .
  • Weiss, G., & Hechtman, L. (1993). Hyperactive children grown up. New York: Guilford Press.
  • Wender, P. H. (1987). The hyperactive child, adolescent, and adult: Attention deficit disorder through the lifespan. New York: Oxford University Press.