The Gender Gap in Mathematical Competence and School Effectiveness in the Basque Country (Spain)

  1. Oregui-González, Eider 1
  2. Azkarate-Morales, Ander 1
  3. Lojo-Novo, Amaia 1
  4. Bartau-Rojas, Isabel 1
  1. 1 University of the Basque Country (UPV/EHU)
Journal:
International Journal of Educational Psychology: IJEP

ISSN: 2014-3591

Year of publication: 2024

Issue Title: October

Volume: 13

Issue: 3

Pages: 199-218

Type: Article

DOI: 10.17583/IJEP.13664 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: International Journal of Educational Psychology: IJEP

Abstract

National and international assessments consistently report gender differences in mathematics, with boys scoring higher than girls. This study aims to explore whether the gender gap has been overcome in mathematical competence; as well as to check what similarities and differences there are according to the school effectiveness, educational stage, and the Diagnostic Assessment (DA) editions in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC). The study follows a descriptive design with a quantitative methodology, analysing census data on the mathematical competence of 4th grade primary and 2nd grade secondary students during the most recent editions of the DA. The results confirm that mathematics achievement is determined by both the gender gap and school effectiveness. Even so, some positive trends can be observed in the latest editions of the DA and, above all, in the secondary education stage to close the gender gap. The study highlights the need to develop mechanisms for measuring equality in schools in a systematic manner, and reviews some of the strategies and action plans currently being implemented to foster gender equality in the classroom.

Bibliographic References

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2018). The effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513. https://doi.org/10.26822/iejee.2018438141
  • Angulo, A., Caño, A., & Elorza, C. (2017). La Igualdad de Género en la Educación Primaria y ESO en el País Vasco. Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (ISEI-IVEI). https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_convivencia/es_def/adjuntos/coeducacion/9202017001c_Pub_ISEI_genero_berdintasuna_txostena_ED15_c.pdf
  • Caldwell, B. J., & Harris, J. (2008). Why not the best schools? ACER Press.
  • Carr, M., Barned, N., & Otumfuor, B. (2016). Peers Influence Mathematics Strategy Use in Early Elementary School. International Journal of Educational Psychology, 5(1), 27–55. https://doi.org/10.17583/ijep.2016.1861
  • Correa, J. B. (2016). Desempeño académico y diferencias de género en Colombia: un análisis con base en las pruebas TIMSS 2007. Revista Sociedad y Economía, 30, 15-42. https://www.redalyc.org/pdf/996/99645393002.pdf
  • Crosnoe, R., Riegle-Crumb, C., Field, S., Frank, K., & Muller, C. (2008). Peer group contexts of girls’ and boys’ academic experiences. Child Development, 79(1), 139-155. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01116.x
  • De la Rica, S., & González, A. (2013). Brechas de Género en los Resultados de PISA: El Impacto de las Normas Sociales y la Transmisión Intergeneracional de las Actitudes de Género. FEDEA. http://documentos.fedea.net/pubs/dt/2013/dt-2013-10.pdf
  • Eccles, J. S. (2015). Gendered socialization of STEM interests in the family. International Journal of Gender, Science and Technology, 7(2), 116-132. http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/419/692
  • Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., & Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136(1), 103-127. https://doi.org/10.1037/a0018053
  • EMAKUNDE (2021). Cifras 2021. Mujeres y Hombres en Euskadi. Emakunde - Instituto Vasco de la Mujer. https://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/servicio_cifras/es_emakunde/adjuntos/cifras_2021.pdf
  • European Schoolnet (2017). STEM Education. European Schoolnet. http://www.eun.org/focus-areas/stem
  • Fuentes, S., & Renobell, V. (2020). La influencia del género en el aprendizaje matemático en España. Evidencias desde PISA. Revista de Sociología de la Educación, 13(1), 63-80. https://doi.org/10.7203/RASE.13.1.16042
  • Gil, N., Blanco, L. J., & Guerrero, E. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Educación, 340, 551-569. http://hdl.handle.net/11162/69004
  • Gobierno de España (2018). Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado (BOE) del Gobierno de España. https://www.boe.es/eli/es/lo/2018/12/05/3/con
  • Gobierno de España (2019). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2018.html
  • Gobierno de España (2021). Estrategias STEAM del Ministerio de Educación y Formación Profesional. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.educacionyfp.gob.es/eu/mc/intercambia/mujeres-steam/estrategia-steam-mefp.html
  • Gobierno de España (2022a). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado (BOE) del Gobierno de España. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con
  • Gobierno de España (2022b). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado (BOE) del Gobierno de España. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con
  • Gobierno Vasco (2014). I Plan Director para la coeducación y la prevención de la violencia de género en el sistema educativo vasco 2013-2017. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_convivencia/es_def/adjuntos/coeducacion/9202013001c_Pub_EJ_hezkidetza_plana_c.pdf
  • Gobierno Vasco (2019a). II Plan de coeducación para el sistema educativo vasco, en el camino hacia la igualdad y el buen trato 2019-2023. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_convivencia/es_def/adjuntos/coeducacion/92020191c_II_plan_coeducacion_igualdad_y_buen_trato_2019_2013.pdf
  • Gobierno Vasco (2019b). Plan Marco para el Desarrollo de una Escuela Inclusiva 2019-2022. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/es_def/adjuntos/escuela-inclusiva/Plan_Marco_Escuela_Inclusiva_2019_2022_c.pdf
  • Gobierno Vasco (2020). Heziberri 2020. Marco del Modelo Educativo Pedagógico. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/inn_heziberri_marco/es_def/adjuntos/Heziberri_marco_modelo_educativo_pedagogico_c.pdf
  • Gobierno Vasco (2021). STEAM Euskadi. Gobierno Vasco. https://steam.eus/es/i-estrategia-de-educacion-steam-euskadi/#situacion
  • Gobierno Vasco (2023). DECRETO 77/2023, de 30 de mayo, de establecimiento del currículo de Educación Básica e implantación en la Comunidad Autónoma de Euskadi. Boletín Oficial del País Vasco (BOPV) del Gobierno Vasco. https://www.legegunea.euskadi.eus/eli/es-pv/d/2023/05/30/77/dof/spa/html/webleg00-contfich/es/
  • Gray, J., Peng, W. J., Steward, S., & Thomas, S. (2004). Towards a typology of gender-related school effects: some new perspectives on a familiar problem. Oxford Review of Education, 30(4), 529–550. https://doi.org/10.1080/0305498042000303991
  • Gunderson, E. A., Ramirez, G., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2012). The role of parents and teachers in the development of gender-related math attitudes. Sex Roles, 66, 153-166. https://doi.org/10.1007/s11199-011-9996-2
  • Gustafsson, J. E., Nilsen, T., & Yang-Hansen, K. (2018). School characteristics moderating the relation between student socio-economic status and mathematics achievement in grade 8. Evidence from 50 countries in TIMSS 2011. Studies in Educational Evaluation, 57, 16–30. https://doi:10.1016/j.stueduc.2016.09.004
  • Han, S., Capraro, R., & Capraro, M. M. (2015). How science, technology, engineering, and mathematics (STEM) project-based learning (PBL) affects high, middle, and low achievers differently: The impact of student factors on achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 1089-1113. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9526-0
  • Ibáñez, M. M., & Formichella, M. M. (2017). Logros Educativos: ¿Es Relevante el Género de los Estudiantes? Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25, 1-32. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275050047003.pdf
  • IEA (2020). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. TIMSS & PIRLS International Study Center. https://timss2019.org/reports/
  • Intxausti-Intxausti, N., Rodríguez-Miguel, S., & Aierbe-Barandiaran, A. (2023). Do more effective schools succeed in reducing the gender gap in linguistic communicative competence in a bilingual context? Culture and Education, 35(3), 699-734. https://doi.org/10.1080/11356405.2022.2154560
  • ISEI-IVEI (2024a). Centros eficaces. Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (ISEI-IVEI). https://isei-ivei.euskadi.eus/es/publicaciones-e-investigaciones/centros-eficaces
  • ISEI-IVEI (2024b). Evaluaciones de diagnóstico. Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (ISEI-IVEI). https://isei-ivei.euskadi.eus/es/evaluaciones-diagnosticas
  • Kyriakides, L. (2004). Differential School Effectiveness in Relation to Sex and Social Class: Some Implications for Policy Evaluation. Educational Research and Evaluation, 10(2), 141–161. https://doi.org/10.1076/edre.10.2.141.27907
  • Kyriakides, L., & Creemers, B. (2018). Investigating the quality and equity dimensions of educational effectiveness. Studies in Educational Evaluation, 57, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.12.005
  • Kyriakides, L., Creemers, B., & Charalambous, E. (2018a). Equity and Quality Dimensions in Educational Effectiveness. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-72066-1
  • Kyriakides, L., Creemers, B., & Charalambous, E. (2018b). Searching for differential teacher and school effectiveness in terms of student socioeconomic status and gender: implications for promoting equity. School Effectiveness and School Improvement, 30(3), 286-308. https://doi.org/10.1080/09243453.2018.1511603
  • Leaper, C. (2014). Parents’ socialization of gender in children. Encyclopedia on Early Childhood Development. https://www.child-encyclopedia.com/gender-early-socialization/according-experts/parents-socialization-gender-children
  • Leaper, C., Farkas, T., & Brown, C. S. (2012). Adolescent Girls’ Experiences and Gender-Related Beliefs in Relation to Their Motivation in Math/Science and English. Journal of Youth and Adolescence, 41, 268-282. https://doi.org/10.1007/s10964-011-9693-z
  • Lizasoain-Hernández, L. (2020). Criterios y modelos estadísticos de eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 311-327. https://doi.org/10.6018/rie.417881
  • López, F., Expósito-Casas, E., & García, I. (2021). Educación científica y brecha de género en España en alumnos de 15 años. Análisis secundarios de PISA 2015. Revista Complutense de Educación, 32(1), 1-14. https://doi.org/10.5209/rced.66090
  • Macho-Stadler, M., Padrón-Fernández, E., Calaza-Díaz, L., Casanellas-Rius, M., Conde-Amboage, M., Lorenzo-García, E., & Vázquez-Abal, M. E. (2020). Igualdad de género en el ámbito de las Matemáticas. En D. Martín, T. Chacón, G. Curbera, F. Marcellán, & M. Siles (Eds.), Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 375-420). Fundación Ramón Areces (frA) y Real Sociedad Matemática Española (RSME). https://www.fundacionareces.es/recursos/doc/portal/2020/10/14/libro-blanco-de-las-matematicas.pdf
  • Martín, D., Chacón, T., Curbera, G., Marcellán, F., & Siles, M. (2020). Libro Blanco de las Matemáticas. Fundación Ramón Areces (frA) y Real Sociedad Matemática Española (RSME). https://www.rsme.es/publicaciones/libro-blanco-de-las-matematicas/
  • Martín-Carrasquilla, O., Santaolalla-Pascual, E., & Muñoz-San Roque, I. (2022). The gender gap in STEM Education. Revista de Educación, 396, 151-175. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-533
  • McKinsey & Company (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivo. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/how%20the%20worlds%20best%20performing%20school%20systems%20come%20out%20on%20top/como_hicieron_los_sistemas_educativos.pdf
  • Mizala, A. (2018). Género, cultura y desempeño en matemáticas. Anales de la Universidad de Chile, 14, 125-150. https://doi.org/10.5354/0717-8883.2018.51143
  • Montero-Rojas, E., Moreira-Mora, T. E., Zamora-Araya, J. A., & Smith-Castro, V. (2021). Una nueva mirada teórica y metodológica a diferencias de género en pruebas de matemática: Razonamiento, actitudes psicosociales y modelos multinivel. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.8
  • Münch, R., & Wieczorek, O. (2023). Improving schooling through effective governance? The United States, Canada, South Korea, and Singapore in the struggle for PISA scores. Comparative Education, 59(1), 59-76. https://doi.org/10.1080/03050068.2022.2138176
  • Muñoz-Chereau, B. (2019). Exploring gender gap and school differential effects in mathematics in Chilean primary school. School Effectiveness and School Improvement, 30(2), 83-103. https://doi.org/10.1080/09243453.2018.1503604
  • Murillo, J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Octaedro.
  • Nachbauer, M., & Kyriakides, L. (2020) A review and evaluation of approaches to measure equity in educational outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 31(2), 306-331. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1672757
  • Nosek, B. A., Smyth, F. L., Sriram, N., Lindner, N. M., Devos, T., Ayala, A., Bar-Anan, Y., Bergh, R., Cai, H., Gonsalkorale, K., Kesebir, S., Maliszewski, N., Neto, F., Olli, E., Park, J., Schnabel, K., Shiomura, K., Tudor-Tulbure, B., Wiers, R. W., Somogyi, M., Akrami, N., Ekehammar, B., Vianello, M., Banaji, M. R., & Greenwald, A. G. (2009). National differences in gender–science stereotypes predict national sex differences in science and math achievement. PNAS, 106(26), 10593-10597. https://doi.org/10.1073/pnas.0809921106
  • OECD (2012). Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://doi.org/10.1787/9789264130852-en
  • OECD (2019). PISA 2018 results. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/
  • Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M., & Meneses-Villagrá, J. A. (2021). Effects of an integrated STEAM approach on the development of competence in primary education students. Journal for the Study of Education and Development, 44(4), 838-870. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1925473
  • Quiroz, S. S., Dari, N. L., & Cervini, R. A. (2020). Desigualdades de género y oportunidad de aprender en la educación secundaria de Argentina PISA 2018. RELAPAE, 13(7), 86-103. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/617
  • Régner, I., Steele, J. R., Ambady, N., Thinus-Blanc, C., & Huguet, P. (2014). Our future scientists: A review of stereotype threat in girls from early elementary school to middle school. Revue Internationale de Psychologie Sociale, 27(3-4), 13–51. https://www.cairn.info/revue-internationale-de-psychologie-sociale-2014-3-page-13.htm
  • Reinking, A., & Martin, B. (2018). The gender gap in STEM fields: Theories, movements, and ideas to engage girls in STEM. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 148-153. https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.271
  • Riegle-Crumb, C. (2005). The cross-national context of the gender gap in math and science. In L. V. Hedges & B. Schneider (Eds.), The Social Organization of Schooling (pp. 227–243). Russell Sage Foundation. https://www.russellsage.org/sites/default/files/Hedges_Schneider_txt.pdf
  • Strand, S. (2010). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness by ethnicity, gender, poverty, and prior achievement. School Effectiveness and School Improvement, 21(3), 289-314. https://doi.org/10.1080/09243451003732651
  • Strand, S. (2016). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness revisited. Review of Education, 4(2), 107–144. https://doi.org/10.1002/rev3.3054
  • UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
  • UPV/EHU (2024). Ética en la Investigación y Tratamiento de Datos de Carácter Personal del Grupo de Investigación GANDERE: Socialización de Género y Contextos Educativos. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). https://www.ehu.eus/es/web/gandere/etica-tratamiento
  • Usart, M., Sánchez-Canut, S., & Lores, B. (2022). El ámbito de las STEM no atrae el talento femenino. El Observatorio Social de la Fundación ”la Caixa”. https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/es/-/el-ambito-de-las-stem-no-atrae-el-talento-femenino
  • Vázquez, I. M., & Blanco, A. (2019). Factores sociocognitivos asociados a la elección de estudios científico-matemáticos. Un análisis diferencial por sexo y curso en la Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 269-286. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303531