La Educación EcosocialAportaciones desde la literatura infantil y juvenil
- 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
ISSN: 2171-9624
Year of publication: 2024
Issue: 30
Pages: 83-99
Type: Article
More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura
Abstract
Water, like any other natural resource, is a very precious but finite resource. Excessive consumption and numerous agricultural and business practices, as well as extreme weather events, are causing water to become increasingly scarce and at the same time more contaminated. As recognized by the United Nations Organization (n.d.), water is essential to health, poverty reduction, food security, peace and human rights, ecosystems and education. Water is essential for life, and in that sense, educating about the importance of water –and Nature in general– is paramount. This work will introduce Ecosocial Education, an education based on values such as social and environmental justice. Likewise, a series of readings from Children’s and Young Adult Literature will be analyzed. These readings will provide an unbeatable framework for working in alignment both literary and ecosocial education. The literary works will be analyzed from various perspectives including environmental justice, equality, or the recognition of the value of linguistic and cultural diversity. Each reading will be complemented by proposals for actions that will allow students to become agents of social change
Bibliographic References
- AEMET. Agencia Estatal de Meteorología. (2023). El verano de 2023 fue el tercero más cálido desde que hay registros. AEMET. https://www.aemet.es/es/noticias/2023/09/avance_verano_2023
- Agencia Vasca del Agua. (2020). ¿Qué es un río? https://www.youtube.com/watch?v=xlTbxRAoaOo.
- Ayuntamiento de Mondragón. (2023, octubre 11). Llega la segunda edición de la iniciativa comarcal «Debagoienako erreka». https://www.arrasate.eus/es/noticias/llega-la-segunda-edicion-de-la-iniciativa-comarcal-debagoienako-erreka?set_language=es.
- Capdevila, C., & Capdevila, R. (2003). Las tres mellizas, tres gotas de agua. Icaria.
- Cátedra UNESCO de Patrimonio Lingüístico Mundial de la Universidad del País Vasco UPV/EHU. (s. f.). Objetivo 17+1: Garantizar la diversidad lingüística y cultural. https://www.ehu.eus/documents/3120344/3356414/18+helb+argumentuak_gaz.pdf/56b65d4b-6387-0c61-5f6c-44ee02d3b616?t=1519096193000.
- Copernicus. Climate Change Service. (2023). August 2023, second warmest month closes the warmest summer. Copuernicus. Europe’s Eye on Earth. https://climate.copernicus.eu/august-2023-second-warmest-month-closes-warmest-summer
- De Dios, O. (2017). La Rana de tres ojos. Apila Ediciones.
- DECRETO 130/2022, de 2 de noviembre, de impulso a la educación ambiental para la sostenibilidad en la CAPV, Pub. L. No. 130/2022 (2022). https://www.euskadi.eus/web01-bopv/es/bopv2/datos/2022/11/2204931a.pdf
- Delaunois, A. (2006). Los niños del agua. VITEL·LA.
- Estornés Zubizarreta, I. (s. f.). Auzolan. En Auñamendi Euso Entziklopedia. https://aunamendi.eusko-ikaskuntza.eus/es/auzolan/ar-16620/
- Fernández Casadevante, J. L., & Morán, C. (2022). Educación Ecosocial: entre la pedagogía del desastre y la anticipación de alternativas. Hariak. Recreando la educación emancipadora, 12, 4-12.
- Fundación AQUAE. (s. f.). ¿Cuánta agua dulce hay en el planeta? https://www.fundacionaquae.org/que-cantidad-de-agua-dulce-hay-en-el-planeta
- Genua, E. (1979). Erreka Mari. Euskal Herriko azken lamia. Erein.
- Gobierno de España. (s. f.). ODS 6: Agua limpia y saneamiento. https://www.mdsocialesa2030.gob.es/agenda2030/index.htm
- Gobierno Vasco. Departamento de Medio Ambiente y Ordenación del Territorio. (s. f.). Agua. https://www.euskadi.eus/web01-a2inggar/es/contenidos/documentacion/gap_agua/es_gap/index.shtml
- Hartsuaga Uranga, J. I. (2023). Lamia. En Auñamendi Eusko Entziklopedia. https://aunamendi.eusko-ikaskuntza.eus/en/lamia/ar-84676/
- Herrero, Y. (2022). Educar para la sostenibilidad de la vida. Una mirada ecofeminista a la educación. Octaedro.
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
- López Mújica, M. (2021). Mitos y leyendas alpinas: Una oda a la naturaleza. En A. Rivero-Vadillo & C. Flys-Junquera (Eds.), Visualizando el cambio. Humanidades ambientales (pp. 177-188). Vernon Press.
- Maathai, W. (2012). I will be a hummingbird. Dirt! The Movie. https://www.youtube.com/watch?v=VYIiOUtmM7U
- Machado, A. M. (2007). Constantino hace llover. Edelvives.
- Mies, M., & Shiva, V. (1998). La praxis del ecofeminismo: Biotecnología, consumo, reproducción. Icaria.
- Organización de Naciones Unidas. (s. f.). Clean water and sanitation: Why it matters. https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2016/08/6_Why-It-Matters-2020.pdf.
- Organización de Naciones Unidas. (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. «Nuestro futuro común». http://undocs.org/es/A/42/427
- Organización de Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://sdgs.un.org/es/2030agenda
- Organización de Naciones Unidas. (2018, julio 13). Decenio Internacional «Agua para el Desarrollo Sostenible», 2018-2028. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2018/07/decenio-internacional-agua-para-el-desarrollo-sostenible-2018-2028/.
- Parlamento Europeo. (2020, diciembre 29). El impacto de la producción textil y de los residuos en el medio ambiente. https://www.europarl.europa.eu/news/es/headlines/society/20201208STO93327/el-impacto-de-la-produccion-textil-y-de-los-residuos-en-el-medio-ambiente.
- Puleo, A. H. (2011). Ecofeminismo para otro mundo posible. Cátedra.
- Rodari, G. (2007). El hombrecito de la lluvia. Alfaguara.
- SMC España. (2023, noviembre 10). ¿Deberían los medios dejar de usar el término ‘desastre natural’? https://sciencemediacentre.es/deberian-los-medios-dejar-de-usar-el-termino-desastre-natural.
- Snyder, G. (2015). La práctica de lo salvaje. Varasek Ediciones.
- Sobel, D. (1996). Beyond Ecophobia: Reclaiming the Heart in Nature Education. Orion Society.
- The Green Belt Movement. (2023). Tree Planting and Water Harvesting. https://www.greenbeltmovement.org/what-we-do/tree-planting-for-watersheds.
- UNESCO. (2021). Informe Mundial de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo de los Recursos Hídricos 2021. El valor del agua. www.unwater.org
- UNICEF. (2017). El impacto del cambio climático en la infancia en España. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/informe_cambio_climatico_infancia_espana_0.pdf
- Universidad Politécnica de Madrid. (2014, enero 13). ¿Cuánta agua requiere la confección de un pantalón vaquero? https://www.upm.es/UPM/SalaPrensa/NoticiasPortada/Contenido?fmt=detail&prefmt=articulo&id=e05b276248673410VgnVCM10000009c7648a____.
- WHO. World Health Organization (2023). Progress on household drinking-water, sanitation and hygiene 2000-2022: Special focus on gender. WHO/UNICEF Joint Monitoring Programme for Water Supply, Sanitation and Hygiene. https://cdn.who.int/media/docs/default-source/wash-documents/jmp-2023_layout_v3launch_5july_low-reswhowebsite.pdf?sfvrsn=c52136f5_3&download=true