Literatura, género y migración en el siglo XXI. Hacia un estudio sistemático de escritoras latinoamericanas en Estados Unidos y Europa

  1. Martínez, Josebe 1
  1. 1 <p>Universidad del Pa&iacute;s Vasco</p>
Journal:
Kamchatka: revista de análisis cultural

ISSN: 2340-1869

Year of publication: 2024

Issue Title: Teatro y violencias de Estado en América Latina y España

Issue: 23

Pages: 513-526

Type: Article

DOI: 10.7203/KAM.23.28046 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Kamchatka: revista de análisis cultural

Abstract

This article aims to analyze the literary production of Latin American women writers in Europe and the United States, in the 21st century. In order to achieve this, the article introduces a narrative corpus, in which both, the processes of subjectivation, as well as the conditions of production and circulation of the works, are studied. The analysis also shows how the emergence of Hispanism occurs in new migratory spaces; and demonstrates the tension of this literature with the hegemonic canon of the different countries in which it originates, even more so when writing in Spanish means using the language as resistance.

Bibliographic References

  • Ampuero, M. Fernanda (2013). Permiso de residencia. Quito: La Caracola Editores.
  • Ampuero, M. Fernanda (2020). Sacrificios humanos. Madrid: Páginas de Espuma.
  • Andradi, Esther (ed) (2010). Vivir en otra lengua. Literatura latinoamericana escrita en Europa. Madrid: Alcalá.
  • Appadurai, Arjun (2001). La modernidad desbordada Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Basañez, Endika. “Testimonio literario y migración latinoamericana femenina en España. Sobre Mujeres migradas y Emociones diversas, de la escritora hondureña Cinthya Maldonado”. A Contracorriente. Una revista de Estudios Latinoamericanos 19, 2 (2022): 265 274. Universidad de Carolina del Norte (Estados Unidos).
  • Berlage, Pauline. “Mundialidad hispánica y literatura de la migración”. Versants 63, 3 (2016): 167-183.
  • Cornejo-Polar, Antonio. “Una heterogeneidad no dialéctica: Sujeto y discurso migrantes en el Perú Moderno”. Revista Iberoamericana 62, 176-177 (1996): 837-844.
  • De Chatellus, Adelaïde. “La escritura líquida de Juan Carlos Méndez Guédez”. Letral, 7 (2011): 59-65.
  • Deleuze, Gilles, Guattari, Felix (1980). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Pre-Textos.
  • Del Pliego, Benito (ed.) (2013). Extracomunitarios. Nueve poetas latinoamericanos en España (Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Díaz Oliva, Antonio (2016). Estados Hispanos de América. Narrativa latinoamericana made in USA. Nueva York: Sudaquia Editores.
  • García Canclini, Nestor (2008). Latinoamericanos buscando lugar en este siglo. Buenos Aires: Paidós.
  • García López, Yeison F. (ed.) (2023). Matria poética. Una antología de poetas migrantes. Madrid: La Imprenta.
  • Gilroy, Paul (2004). After Empire: Melancholia or Convivial Culture?: Multiculture or Postcolonial Melancholia. London: Routledge.
  • Goranski, Tatiana (ed.) (2019). Barcelona-Buenos Aires. Barcelona: Trampa, 2019.
  • Hall, Stuard y Miguel Mellino (2011). La cultura y el poder. Conversaciones sobre los Cultural Studies. Luaciano Padilla López (trad.). Buenos Aires/Madrid: Amorrortu Editores.
  • Harwitz, Ariana (2022). Trilogía de la pasión. Barcelona: Anagrama.
  • Iwasaki, Fernando (2005). Mi poncho es un kimono flamenco. Lima: Sarita Cartonera.
  • Kunz, Marco. “Barquisimeto global. La narrativa migrante de Juan Carlos Méndez Guédez”. Aleph 25 (2012): 35-44.
  • Laguna, Francisco (2015). (Comp.) Casa de locos. Narradores latinoamericanos que estudian un doctorado en EEUU. Madrid: Paroxismo Editorial.
  • Luiselli, Valeria (2017). Los niños perdidos. (Un ensayo en cuarenta preguntas). Ciudad de México: Sexto piso.
  • Meruane, Lina (2015). Volverse Palestina. Volvernos otros. Barcelona: Penguin Random House.
  • Obligado, Clara (2020). Una casa lejos de casa. Madrid: Contrabando.
  • Obligado, Clara (2021). Todo lo que crece. Madrid:Páginas de Espuma. Quillahuaman, Rocío (2022). Marrón. Barcelona: Blackie Books.
  • Roncagliolo, Santiago. “Los que son de aquí. Literatura e inmigración en la España del siglo XXI”. Quórum: revista de pensamiento iberoamericano 19 (2007): 151-158.
  • Rodríguez, Ileana (2009). Liberalism at Its Limits: Crime and Terror in the Latin American Cultural
  • Text. Pittsburgh: University of Pittsburg Press.
  • Rodríguez, Ileana y Martínez, Josebe (eds.) (2008). Postcolonialidades históricas: (in)visibilidades hispanoamericanas/colonialismos ibéricos. Barcelona: Anthropos.
  • Ruiz-Rosas, Teresa (2015). Nada que declarar: el libro de Diana. Madrid: Ediciones Turpial.
  • Saavedra, Naida (2020). #New Latino Boom. Cartografía de la literatura en español de EEUU. Chicago: El BeiSMan PrESs.
  • Saavedra, Naida. New Latino Boom.
  • Valcárcel, Carmen. “Los cuentos de Clara Obligado. La escritura excéntrica”. Versants : revue suisse des littératures romanes, 62 (2015): 93-106. (http://doi.org/10.5169/seals-587535)
  • VV. AA. (2004). Palabra de América. Barcelona: Seix Barral.
  • VV. AA. (2011). Transatlánticos. Poetas argentinos en Barcelona. Barcelona: Consulado General de la República Argentina.
  • Weheliye, Alexander (2014). Habeas Viscus: Racializing Assemblages, Biopolitics, and Black Feminist Theories of the Human. Durhan: Duke University Press.