RELACIÓN ENTRE AUTOEFICACIA, ESTRÉS PERCIBIDO Y MALESTAR PSICOLÓGICO EN UNA MUESTRA DE ADOLESCENTES DE TUNGURAHUA

  1. Pilco-Ushiña, Katherine 1
  2. Larzabal-Fernández, Aitor 1
  1. 1 Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato
Revue:
Psicología UNEMI

ISSN: 2602-8379

Année de publication: 2022

Titre de la publication: ENERO-JUNIO

Volumen: 6

Número: 10

Type: Article

DOI: 10.29076/ISSN.2602-8379VOL6ISS10.2022PP86-95P DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Psicología UNEMI

Résumé

Adolescence is a stage characterized by multiple biopsychosocial changes. During this stage, the individual, due to his or her ability to make decisions, may perceive the most stressful situations and generate discomfort in the adolescent. The aim of this research was to analyze the relationship between self-efficacy, perceived stress and psychological distress in adolescents. There was a sample of 5,132 adolescents of which 2,582 were males (50.3 %) and 2,550 females (49.7 %) from district 18D02 in the province of Tungurahua. We worked with a non-experimental design, quantitative approach, correlational and cross-sectional scope. The evaluation was carried out using the General Self-Efficacy Scale (GSES), Perceived Stress Scale (PSS4; Perceived Stress Scale) and Kessler Psychological Distress Scale K10 (Kessler Psychological Distress Scale K10), all validated in Ecuadorian population. The results showed a positive correlation between self-efficacy and stress coping, which indicates that the higher the self-efficacy, the higher the stress coping, as well as psychological distress correlates positively and significantly with stress perception. It is concluded that self-efficacy, as it is a psychological construct that is related to the variables studied, suggests an early and timely intervention that could prevent risky behaviors in this age group.

Références bibliographiques

  • Álvarez, D., Soler, M. J., & Cobo, R. (2019). Bienestar psicológico en adolescentes: relaciones con autoestima, autoeficacia, malestar psicológico y síntomas depresivos. Revista de Orientación Educacional, 33(63), 23–43.
  • Argaez, S., Echeverría, R., Evia, N., & Carrillo, C. (2018). Prevención de Factores de Riesgo en Adolescentes : Intervención para Padres y Madres. 22(2) 259–269.
  • Bandura, A. (1977). Self - efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavorial Change. Psychological Review, 84(10), 191–215.
  • Barra, E., Cerna, R., Kramm, D., & Véliz, V. (2006). Problemas de Salud , Estrés , Afrontamiento , Depresión y Apoyo Social en Adolescentes Health Problems , Stress , Coping , Depression and Social Support in Adolescents. Terapia Psicológica, 24(1), 55–61.
  • Benatuil, D. (2003). El bienestar psicológico en adolescentes desde una perspectiva cualitativa. Psicodebate, 3(0), 43. https://doi.org/10.18682/pd.v3i0.502
  • Benito, V. A. (1979). Aproximación al concepto psicológico de adaptación. Revista española de pedagogía,37(143) 95-113.
  • Cabanach, R. G., Valle, A., Rodríguez, S., Piñeiro, I., & González, P. (2010). Las creencias motivacionales como factor protector del estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 75-87. https://doi.org/10.30552/ejep.v3i1.49
  • Chavarría, M. P., & Barra, E. (2014). Satisfacción Vital en Adolescentes: Relación con la Autoeficacia y el Apoyo Social Percibido. Terapia Psicológica, 32(1), 41–46. https://doi.org/10.4067/s0718-48082014000100004
  • Cohen, S., Kamarck, T., Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385–396.
  • Contreras, F., Espinosa, J. C., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A., & Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas, 1(2), 183. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2005.0002.06
  • Espina, M., & Calvete, E. (2017). Estilos de afrontamiento y generación de estrés interpersonal en adolescentes. Revista de Psicopatologia y Psicologia Clinica, 22(1), 21–32. https://doi.org/10.5944/rppc.22(1).16825
  • Ferrando, P. J., Chico, E., & Tous, J. M. (2002). Propiedades psicométricas del test de optimismo Life Orientation Test. Psicothema, 14(3), 673–680.
  • Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista Chilena de Pediatría, 86(6), 436–443. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005
  • Galicia-Moyeda, I. X., Sánchez-Velasco, A., & Robles-Ojeda, F. J. (2013). Self-efficacy in school age adolescents: Its relationship with depression, academic achievement and family relationships. Autoeficacia En Escolares Adolescentes: Su Relación Con La Depresión, El Rendimiento Académico y Las Relaciones Familiares, 29(2), 491–500. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.124691
  • Gómez, A., & Narváez, M. (2020). Tendencias Prosociales y su Relación con la Empatía y la Autoeficacia Emocional en Adolescentes en Vulnerabilidad Psicosocial. Revista Colombiana de Psicología, 29(2), 125–147.
  • González Cabanach, R., Valle Arias, A., Freire Rodriguez, C., & Ferradas Canedo, M. (2012). the Relations Between Perceived Self-Efficacy and Psychological Well-Being in University Students. Revista Mexicana De Psicologia, 29(1), 40–48.
  • Güemes, M., Ceñal, M. J., & Hidalgo, M. I. (2017). Desarrollo durante la adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatria Integral, 21(4), 233–244.
  • Herrero, J., & Meneses, J. (2006). Short Web-based versions of the perceived stress (PSS) and Center for Epidemiological Studies-Depression (CESD) Scales: A comparison to pencil and paper responses among Internet users. Computers in Human Behavior, 22(5), 830–846. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.007
  • Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczek, D. K., Normand, S. L., ... & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological medicine, 32(6), 959-976. http://journals2.scholarsportal.info.myaccess.library.utoronto.ca/tmp/16251877752428454629.pdf
  • Larzabal-Fernández, A., Ramos-Noboa, M. I., & Hong, A. (2019). El cyberbullying y su relación con el estrés percibido en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ciencias Psicológicas, 13(1), 150-157. https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1815
  • Larzabal-fernandez, A., Ramos-noboa, M. I., Jaramillo-, A., & Hong-hong, A. E. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Malestar Subjetivo de Kessler (K10) en adultos Ecuatorianos. CienciAmérica, 9(3), 27–40. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/265
  • Larzabal, A., & Ramos, M. I. (2019). Propiedades psicométricas de la Escala de Estrés Percibido (PSS-14) en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ajayu Órgano de Difusión Científica Del Departamento de Psicología UCBSP, 17(2), 269–282.
  • Moreta-Herrera, R., Lara-Salazar, M., Camacho-Bonilla, P., & Sánchez-Guevera, S. (2019). Análisis factorial, fiabilidad y validez de la escala de autoeficacia general (EAG) en estudiantes ecuatorianos. Psychology, Society and Education, 11(2), 193–204. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.2024
  • Moreta Herrera, R., Gaibor, I., & Barrera, L. (2017). El bienestar psicológico y la satisfacción con la vida como predictores del bienestar social en una muestra de universitarios ecuatorianos. Salud & Sociedad, 8(2), 172–184. https://doi.org/10.22199/s07187475.2017.0002.00005
  • Moreta, R., Reyes, C., Mayorga, M., & León, L. (2017). Estimación sobre niveles y factores de riesgo psicosocial en adolescentes escolarizados de Ambato, Ecuador. Pensando Psicología, 13(22), 29–40. https://doi.org/10.16925/pe.v13i22.1986
  • Pereyra Gigardi, C., Ronchieri Pardo, C., Rivas, A., Trueba, D., Mur, J., & Páez, N. (2018). Autoeficacia: Una revisión aplicada a diversas áreas de la psicología. Ajayu Órgano de Difusión Científica Del Departamento de Psicología UCBSP. 16(2), 299-325. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2077-21612018000200004&script=sci_arttext
  • Piergiovanni, L. F., & Depaula, P. D. (2018). Estudio Descriptivo De La Autoeficacia Y Las Estrategias De Afrontamiento. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 23(77), 413-432.
  • Ramos, C. A. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Av.Psicol., 23(1), 9–17. https://www.researchgate.net/publication/282731622_LOS_PARADIGMAS_DE_LA_INVESTIGACION_CIENTIFICA_Scientific_research_paradigms
  • Reina, M. D. C., Oliva, A., & Parra, Á. (2017). Percepciones de autoevaluación: Autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society, & Education, 2(1), 55. https://doi.org/10.25115/psye.v2i1.435
  • Rosabal, E., Romero, N., Gaquín, K., & Hernández, R. (2015). Conductas de riesgo en los adolescentes. Revista Cubana de Medicina Militar, 44(2), 218–229.
  • Sanjuán, P., Guillén y, D., & Pérez-García, M. (2018). Personality traits and psychological resources as predictors of emotional well-being in adolescents with and without training in bullfighting schools. Revista de Psicopatologia y Psicologia Clinica, 23(1), 1–12. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.23.num.1.2018.18494
  • Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology : Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association, 4(3), 219–247. https://doi.org/10.1037/0278-6133.4.3.219
  • Villarreal, M., Sánchez, J., Veiga, F., & Arroyo, G. (2011). Contextos de Desarrollo, Malestar Psicológico, Autoestima Social y Violencia Escolar desde una Perspectiva de Género en Adolescentes Mexicanos Development Contexts, Psychological Distress, Social Self-Esteem and School Violence from a Gender Perspective i. Psychosocial Intervention, 20(2), 171–181. https://doi.org/10.5093/in2011v20n2a5
  • Villaruel, A. (2017). Niveles de estrés percibido y percepción de la autoeficacia en madres de niños con habilidades especiales. Acta Psicológica Peruana, 2(2), 457–475. http://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1180/1389