Cyberbullying en estudiantes de bachillerato de Tungurahua (Ecuador)Prevalencia por tipo de institución y género

  1. Larzabal Fernandez, Aitor
  1. 1 Pontificia Universidad Católica del Ecuador
    info

    Pontificia Universidad Católica del Ecuador

    Quito, Ecuador

    ROR https://ror.org/02qztda51

Zeitschrift:
ARANDU UTIC

ISSN: 2409-2401

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 7

Nummer: 1

Seiten: 91-118

Art: Artikel

Andere Publikationen in: ARANDU UTIC

Zusammenfassung

The objective of the study is to identify the prevalence and differences in terms of sex and type of educational center of the cyberbullying. For this we start from a sample of 1002 high school students from the province of Tungurahua from 14 to 20 years (M = 15, 92DS = 1.22) 52.8% being women. The study uses the CBQ (Cyberbullying Questionnaire) and its complement (CBQ-V) that measures victimization. There is a high prevalence of perpetration (69%) and victimization (45%). Statistically significant differences are found in perpetration and victimization behaviors both in terms of gender and the type of educational institution. It is concluded that the phenomenon is more common among men and in private institutions.

Bibliographische Referenzen

  • Aguayo Canela, M., y Lora Monge, E. (2007). Como realizar "paso a paso" un contraste de hipótesis con SPSS para Windows: Relación o asociación y análisis de la dependencia (o no) entre dos variables cuantitativas. Correlación y regresión lineal simple. Fabis, 1-15.
  • Amemiya, I., Oliveros, M., Condorimay, Y., Oliveros, R., Barrientos, A., y Rivas, B. E. (2013). Ciberbyllying en colegios privados y estatales de primaria en dos distritos de Lima Metropolitana. Anales de la Facultad de Medicina. doi:http://dx.doi.org/10.15381/anales.v74i2.2379
  • Arnaiz, P., Gimenéz, A. M., y Maquillón, J. J. (2016). Conductas de ciberbadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de Psicología, 761-769. doi:http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461
  • Barlett, C., Helmstetter, K., y Gentile, D. (2016). The development of a new cyberbullying attitude measure. Computers in Human Behavior, 906-913. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.013
  • Buelga, S., Iranzo, B., Cava, M.-J., & Torralba, E. (2015). Psychological profile of adolescent cyberbullying aggressors. International Journal os Social Psychology, 30(2), 382-406. doi:http://dx.doi.org/10.1080/21711976.2015.1016754
  • Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2009). Cyberbullying in adolescents: Modalities and Agressors profile. Computers in Human Behavior, 26, 1128-1135. doi:doi:10.1016/j.chb.2010.03.017
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 297-334.
  • Del Rey, R., Elipe, P., y Ortega Ruiz, R. (2012). Bullying and Cyberbullying: Overlapping and predictive value of the co-occurrence. Psicothema, 608-613. Obtenido de http://www.psicothema.com/pdf/4061.pdf
  • Durán, M., y Martinez-Pecino, R. (2015). Cieracoso mediante teléfono móvil e Internet en las relaciones de noviazgo entre jóvenes. Comunicar, 159-167. doi:https://doi.org/10.3916/C44-2015-17
  • Erdur-Baker, Ö. (Diciembre de 2010). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of intenet-mediated communication tools. New Media Society, 109-125. doi:10.1177/1461444809341260
  • Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P., y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de Cyberbullying: Prevalencia y características. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 18(1), 73-89.
  • Gámez-Guadix, M., Villa-George, F., y Calvete, E. (2014). Psychometric Properties of the Cyberbullying Questionnaire (CBQ) Among MexicanAdolescents. Violence and Victims, 29, 243-246. doi:http//dx.doi.org/10.1891/0886-6708
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del Cyberbullying: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Theraphy, 11(2), 233-254. Obtenido de http://www.ijpsy.com/volumen11/num2/295/prevalencia-y-consecuencias-del-cyberbullying-ES.pdf
  • Garaigordobil, M. (Octubre de 2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de Psicología, 31(3). doi:http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.179151
  • Garaigordobil, M., y Aliri, J. (2013). Ciberacoso en el País Vasco: Diferencias de sexo en víctimas, agresores y observadores. Behavioral Psychology /Psicología Conductual, 21(3), 461-474.
  • Garaigordobil, M., y Machimbarrena, J. M. (Mayo de 2017). Bullying/Cyberbullying en quinto y sexto curso de primaria: Diferencias entre centros públicos y privados. Anales de Psicología, 33(2), 319-326. doi:http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.249381
  • Garaigordobil, M., Martinez Valderrey, V., y Machimbarrena, J. (2017). Intervención en el bullying y cyberbullying; Evaluación del caso Martín. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 25-32. Obtenido de http://www.revistapcna.com/sites/default/files/16-01.pdf
  • García Ampudia, L., Orellana Manrique, O., Pomalaya V., R., Yanac Reynoso, E., Sotelo L., L., Sotelo L., N.,... Fernandini Q., P. (2014). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación En Psicología, 13(2), 83. https://doi.org/10.15381/rinvp.v13i2.3714
  • García Rojas, A., y Jiménez Vázquez, A. (2010). Estudio exploratorio y descriptivo del Cyberbullying en escolares de secundaria. Revista Qurriculum, 23, 155-164. Obtenido de https://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/numero23/garcia%20rojas.pdf
  • García Ampudia, L., Orellana Manrique, O., Pomalaya V., R., Yanac Reynoso, E., Sotelo L., L., Sotelo L., N., ... Fernandini Q., P. (2014). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación En Psicología, 13(2), 83. https://doi.org/10.15381/rinvp.v13i2.3714
  • George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference 11.0 Update . Boston: Allyn & Bacon.
  • Greene, M. (Marzo de 2006). Bullying in School: A Plea for Measure of Human Rights. Journal os Social Issues, 61, 63-79. doi:10.1111/j.1540-4560.2006.00439.x
  • Heiman, T., y Olenik-Shemesh, D. (Septiembre de 2015). Computer-based communication and cyberbullying involvement in the sample of Arab teenagers. Education and Information Technologies. doi:10.1007/s10639-015-9375-7
  • Hernandez Prados, M., y Solano Fernandez, I. (2007). Ciberbullying, Un problema de acoso escolar. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 10(1), 17-36. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/3314/331427206002.pdf
  • Hernández Sampieri, R. (2014). Fundamentos de metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill
  • Education. INEC. (2015). Fascículo provincial galápagos. Fascículo Provincial Tungurahua. Ambato. ADDIN Mendeley Bibliography CSL_BIBLIOGRAPHY Larzabal-Fernandez, A., Ramos-Noboa, M. I., & Hong-Hong, A. E. (2019). El cyberbullying y su relación con el estrés percibido en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ciencias Psicológicas, 13(1), 134–149. https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1815
  • León del Barco, B., Felipe Castaño, E., Gomez Carroza, T., López Ramos, V., y Martín López, E. (2011). Estudio del fenómeno cyberbullying en primaria en la comunidad extremeña. International Journal of Development and Educational Psychology, 553-560.
  • Li, Q. (5 de Diciembre de 2005). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior, 23, 1777-1791. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2005.10.005
  • Navarro, R., Larrañaga, E., y Yubero, S. (2016). Differences between Preadolescent Victims and Non-Victims of Cyberbullying in Cyber- Relationship Motives and Coping Strategies for Handling Problems with Peers. Current Psychology, 1-12. doi:10.1007/s12144-016-9495-2
  • Ortega Ruiz, R., y Núñez, J. C. (2012). Bullying and cyberbullying: Reseach and Intervention at school and social contexts. Psicothema, 803-807. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/727/72723959015.pdf
  • Sierra, P. A. (2012). Ponencia Factores de vulnerabilidad y riesgo asociados al bullying Vulnerability and risk factors associated with bullying, 116–125. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/4235/423539529012.pdf
  • Tokunaga, R. (2010). Following you home from school: A Critical review and Synthesis of research on Cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 277-287. Obtenido de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756320900185
  • XVarela, J., Perez, C., Schwaderer, H., Astudillo, J., y Lecannelier, F. (2010). Caracterización de Cyberbullying en el gran Santiago de Chile, en el año 2010. Psicología Escolar e Educacional, 18(2).doi:http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182794