Importancia de la estacionalidad y del conocimiento de la demanda turística para las empresas familiares españolas

  1. Nuria de Querol
  2. Mario Barquero Cabrero
  3. Javier Maqueda Lafuente
Zeitschrift:
European Journal of Family Business

ISSN: 2444-877X

Datum der Publikation: 2012

Ausgabe: 2

Nummer: 1

Seiten: 33-44

Art: Artikel

DOI: 10.24310/EJFBEJFB.V2I1.4062 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: European Journal of Family Business

Zusammenfassung

There is a lack of studies on family Business in tourism. To fill the gap, this paper focuses on identifying the factors that af fect demand . The aim of the present paper is to obtain conclusions on the basis of the historical information of the different tourists observing the similarities, differences and the behavior of the seasonal variation, all this in the environment of the tourist family enterprise . Important research gaps are identified, and future research priorities are suggested. Implications for both family business and tourism theory are discussed.

Bibliographische Referenzen

  • Aguiló E., Riera, A., y R oselló J (2001). Un modelo dinámico para la demanda turística en las Islas Baleares. Una evaluación del efec to precio el Impuesto Turístico. Palma: U niversitat de les Illes Balears.
  • Alegre, J y Pou, LL.(2002). La reducción del tiempo de estancia en los destinos vacacionales: implicaciones sobre el gasto turístico y la estaci onalidad en las islas Baleares. Madrid: M inisterio de Ciencia y Tecnología.
  • Alegre, J y Pou, LL. (2004). La participación de las familias es pañolas en el consumo turístico , Papeles de Economía Española, 24. 107 – 124.
  • Aurioles J . (1998). Instrumentos de observación del turismo desde una perspecti va regional.: La experiencia de Andalucía. Estudios Turísticos, 138, 57 - 74.
  • Bird, B., Welsch, H., Astrachan, J.H. & Pistrui, D. (2002). Family business research: The evolution of an academic field. Family Business Review, 15 (4), 337 - 350.
  • Blanquer, D. (2002 ). IV Congreso de Turism o Universidad y Empresa. Valencia: Fundació Universitat Jaume I y Tirant Lo Blanch.
  • Cals, J. (1974). Turismo y política turíst ica en España: una aproximación . Madrid: Ariel.
  • Chrisman, J.J., Chua, J.H., Kellermanns, F.W., Matherne, C.F. III & Debicki, B.J. (2008). Management journals as venues for publication of Family Business Research. Entrepreneurship Theory and Practice, 32 (5), 927 - 934.
  • Chrisman, J.J., Chua, J.H. & Sharma, P. (2003). Current trends and future directions in family business management studies: Toward a theory of the family firm . Coleman White Paper Series, Madison, WI: Coleman Foundation and U.S. Association of Small Business and Entrepreneurship.
  • Coshall , J. (2000) . Análisis espectral de los Flujos Turísticos Inter nacionales . Annals of Tourism Research,2, 213 - 226.
  • Devesa Martinez, P.J. (1998). Cuestiones de actualidad en el sector turístico español , Revista Vale nciana d ́estudis Autonómics, 25.
  • Díez Soto, C. M. (2011). El pago de las legítimas en dinero: un instrume nto para planificar la sucesión en la Empresa Familiar. Revista de Empresa Familiar , 1 (1), 23 - 33.
  • European Comision, (1998). Facts and figures on the europeans on holidays . Bruselas: European Commission Directorate General XXIIIEnterprise policy. Distribut ive trades, Tourism and Cooperatives
  • Everitt, B.S. (1993). Cluster analysis, London : Arnold.
  • Figuerola , M. (1979) . Economía turística: Elementos de una teoría económica del turismo y métodos para su análisis cuantitativo. Madrid: sn.
  • Gray H.P. (1970) . Inte rnati onal Travel - International Trade. Lexington: Heaath Lexington Books.
  • Hartmann, R. (1986). T ourism, seansonality and social change, Leisure Studies, 5 , 25 - 33.
  • INE (2010) , Número de pernoctaciones por meses : datos de los 26 años considerados - 1983 - 2008 - y de las 10 nacionalidades. Madrid: INE.
  • Instituto de Estudios Turísticos (2002). TURESPAÑA, Informe de Coyuntura. Madrid: Ministerio de Economía, Secretaría de Estado de Comercio y Turismo.
  • Lansberg, I. & Astrachan, J.H. (1994). Influence of family relat ionships on succession planning and training: The importance of mediating factors. Family Business Review , 7 (1), 39 - 59.
  • Litz, R.A. (1995). The family business: Toward a definitional clarity. Academy of Management Journal Best Papers Proceedings, 100 - 104.
  • Maqueda. F.J. (2010). Marketin g, Innovación y Nuevos Negocios . Madrid: ESIC.
  • Miller, D. & Le Breton - Miller, I. (2007). Kicking the habit: Broadening our horizons by studying family businesses. Journal of Management Inquiry , 16 (1), 27 - 30.
  • Porras, G. (1999). Situación actual y oportunidades del turismo español. Cuadernos de Información económica, 146.
  • Presas , P., Muñoz, D., y Guia, J. (2011). Branding familiness in tourism family fir ms. Journal of Brand Management , 18 (4 - 5), 274 - 284.
  • Ramón, A.B. y Abellán, M.J . (1995) Estacionalidad de l a demanda turística en España. Papers de Turisme, 17 , 45 - 73.
  • Sancho , A. (1998) Introducción al turismo, Madrid: OMT .
  • Sancho , A., (1998) . Educación y formación en turismo: un estudio sobre la Comunidad Valenciana Revista Valen ci a d ́Estudis Autonomics, 25 , 151 - 164.
  • Sharma, P., Chrisman, J.J., & Chua, J.H. (2003). Predictors of satisfaction with the succession process in family firms. Journal of Business Venturing , 18 (5), 667 - 687.
  • Tapies, J. (2009). Empresa familia r: ni tan pequeña , ni tan joven . Barcelona: Fundación Jesús Serra.
  • Valls, (1999). Innovar en turismo y ocio: públicos ca mbiantes, nuevas satisfacciones . VIII Simposio Internacional de Turismo, ESADE Barcelona.
  • V iñals B lasco, M.J. y B ernabe García, A. (1999). Turismo en esp acios naturales y rural es.Valencia: Universidad Politécnica de Valenc ia .
  • Wanhill, S. (1997). Peripheral Area Tourism: A European Perspective. Progress in Tourism and Hospitality Research ,3,47 – 70.