Use and abuse of social media by adolescents: a study in Mexico

  1. Rubicelia Valencia Ortiz 1
  2. Carlos Castaño Garrido 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Année de publication: 2019

Número: 54

Pages: 7-28

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2019.I54.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The abusive and problematic use of a variety of technologies has led to the development of research focusing on the study of addiction to such technologies and the consequences this brings. Therefore, some studies have focused on the Internet and its relationship with physicalbiological, social and family problems. This research sought to examine the extent of addiction of young Mexicans to online social media networks by adapting the Sahin scale (“Social Media Addiction Scale-Student Form”). In addition, we analyzed the existence of differentiated responses in terms of gender in the sample used, which consisted of 605 high school students (296 men and 309 women). The results indicate that students do not perceive themselves as addicted to online social media networks. In other aspects, there are no meaningful differences in registered responses due to the gender of the participant. These findings should be considered within their limitations related to the characteristics of the sample and the fact that the students’ selfperceptions were examined

Références bibliographiques

  • American Psychiatric Association (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. Madrid: Médica Panamericana.
  • Banyai, F., Zsila, A., Király, O., Maraz, A., Elekes, Z., Griffiths, M.D., Andreassen, C. & Demetrovics, D. (2017). Problematic social media use: results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS ONE, 12(1), 1-13.
  • Basteiro, J., Robles, A., Juarros, J. & Pedrosa, I. (2013). Adicción a las redes sociales: creación y validación de un instrumento de medida. Revista de Investigación y Divulgación en Psicología y Logopedia, 3(1), 2-8.
  • Carbonell, X. (2014). ¿Qué son las adicciones tecnológicas? Internet, MMORPG y redes sociales. En Carbonell, X. (coord.). Adicciones tecnológicas qué son y cómo tratarlas, (pp. 53-85), Madrid: Síntesis.
  • Cerny, C.A., & Kaiser, H.F. (1977). A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. Multivariate Behavioral Research, 12(1), 43-47.
  • Cho, E. (2016). Making Reliability Reliable: A Systematic Approach to Reliability Coefficients. Organizational Research Methods, 19(4), 651-682. DOI: 10.1177/1094428116656239.
  • Chóliz, M. & Marco, C. (2012). Adicción a Internet y redes sociales. Tratamiento psicológico. Madrid: Alianza.
  • D’Hondt, F., Billieux, J. & Maurage, P. (2015). Electrophysiological correlates of problematic Internet use: Critical review and perspectives for future research. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 59, 64–82. doi:10.1016/j.neubiorev.2015.10.005.
  • Dong, G., Devito, E. E., Du, X. & Cui, Z. (2012). Impaired inhibitory control in “internet addiction disorder. Psychiatry Research, 203, 153–158. doi:10.1016/j.pscychresns.
  • Dong, G., Lin, X., Zhou, H. & Lu, Q. (2014). Cognitive flexibility in internet addicts: fMRI evidence from difficultt-easy and easy-to-difficult switching situations. Addictive Behaviors, 39, 677–683. doi:10.1016/j.addbeh.2013.11.028.
  • Echeberúa, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista Española de Drogodependencia, 37(4) 435-447.
  • Echeberúa, E. & Del Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto? Adicciones, 22(2), 91-95.
  • Escurra, M. & Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). LIBERABIT, 20(1): 73-91.
  • Fernández-Villa, T., Ojeda, J., Almaraz Gómez, A., Cancela, J.M., Delgado-Rodríguez, M., García-Martín, M., Jiménez-Mejías, E., … Martín, V. (2015). Uso problemático de internet en estudiantes universitarios: factores asociados y diferencias de género. Adicciones, 27(4), 265-275.
  • Fuentes, J.L., Esteban, F. & Caro, C. (2015). Vivir en Internet. Retos y reflexiones para la educación. Madrid: Síntesis.
  • García, M.C. & Fernández, C. (coords.) (2016). Si lo vives, lo compartes. Cómo se comunican los jóvenes en un mundo digital. Barcelona: Fundación Telefónica-Ariel.
  • Gértrudix, M., Borges, E., & García, F. (2017). Vidas registradas. Redes sociales y jóvenes en la era algorítmica. Telos, 107, 62-70.
  • Griffiths, M. (1995). Technological addictions. Clinical Psychology Forum, January, 14-19.
  • Herrera, M., Pacheco., M., Palomar, J. & Zavala, D. (2010). La Adicción a Facebook Relacionada con la Baja Autoestima, la Depresión y la Falta de Habilidades Sociales. Psicología Iberoamericana, 18(1), 6-18.
  • Islas, C., & Carranza, R. (2011). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? Revista Apertura, 3(2), Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/article/view/198 (5/06/2013).
  • Jöreskog, K. & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural equation modeling with the simplis command language. USA: Scientific Software International.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Kuss, D., Griffiths, M., Karila, L. & Billieux, J. (2014). Internet Addiction: A Systematic Review of Epidemiological Research for the Last Decade. Current Pharmaceutical Design, 20, 4026-4052.
  • Lévy, J-P. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales: temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales. Coruña: Netbiblo.
  • Llamas, F. & Pagador, I. (2014). Estudio sobre las redes sociales y su implicación en la adolescencia. Enseñanza & Teaching, 32(1), 43-57. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/et20143214357.
  • Marín, V., Sampedro, B. & Muñoz, J.M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Revista Complutense de Educación, 26(Número especial), 233-251.
  • Martín, M., Matalí, J., García, S., Pardo, M., Lleras, M. & Castellano, C. (2017). Adolescentes con Trastorno por juego en Internet (IGD): perfiles y respuesta al tratamiento. Adicciones, 29(2), 125-133.
  • Nunally, J. C., & Bernstein, I. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • O´Dwyer, L. & Bernauerr, J. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. Los Angeles: Sage.
  • Orange (2018). Guía sobre el uso responsable de la tecnología en el entorno familiar. Madrid: Orange.
  • Pedrero, E., Rodríguez, M.T., & Ruiz, J.M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la literatura. Adicciones, 24(2), 139-152.
  • Pontes, H. M., Szabo, A., & Griffiths, M. D. (2015). The impact of Internet based specific activities on the perceptions of Internet addiction, quality of life, and excessive usage: A cross-sectional study. Addictive Behaviors Reports, 1, 19-25.
  • Renau, V., Oberst, U. & Carbonell, X. (2013). Construcción de la identidad a través de las redes sociales online: una mirada desde el construccionismo social. Anuario de Psicología, 43(2), 159-170.
  • Rücker, J., Akre, C., Berchtold, A. & Suris, J. C. (2015). Problematic Internet use is associated with substance use in young adolescents. Acta Paediatrica, 104, 504–507. doi:10.1111/apa.1297.
  • Sabariego, M. (2012). El proceso de investigación (parte 2). En Bisquerra, R. (coord.), Metodología de la investigación educativa (127-163). (3ª. ed.). Madrid: La Muralla.
  • Sahin, C. (2018). Social Media Addiction Scale - Student Form: The Reliability and Validity Study. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 168-182.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Simó, C., Martínez, A., Ballester, M.L., & Domínguez, A. (2017). Instrumentos de evaluación del uso problemático del teléfono móvil/smatphone. Salud y drogas, 17(1), 5-14.
  • Tutgun-Ünal, A. & Deniz, L. (2015). Development of the Social Media Addiction Scale. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 6(21), 51-70. DOI: 10.5824/1309‐1581.2015.4.004.x.
  • Van den Eijnden, R., Lemmens, J. & Valkenburg, P. (2016). The Social Media Disorder Scale. Computers in Human Behavior, 61, 478-487.
  • Watters, C. A., Keefer, K. V., Kloosterman, P. H., Summerfeldt, L. J. & Parker J. D. A. (2013). Examining the structure of the Internet Addiction Test in adolescents: A bi-factor approach. Computers in Human Behaviour, 29(6), 2294-2302. DOI: http://doi.org/10.1016/j.chb.2013.05.020.
  • Wegmann, E., Stodt, B. & Brand, M. (2015). Addictive use of social networking sites can be explained by the interaction of Internet use expectancies, Internet literacy, and psychopathological symptoms. Journal of Behavioral Addictions 4(3), 155–162.
  • Young, K. (2015). The Evolution of Internet Addiction Disorder. En Montang, Ch. y Reuter, M. (eds.), Internet Addiction, Neuroscientific Approaches and Therapeutical Interventions (pp. 3-17). Switzerland: Springer International Publishing