Importancia de la estacionalidad y del conocimiento de la demanda turística para las empresas familiares españolas

  1. Querol Aragón, Nuria de
  2. Barquero Cabrero, Mario
  3. Maqueda Lafuente, Francisco Javier
Zeitschrift:
Revista de Empresa Familiar

ISSN: 2174-2529

Datum der Publikation: 2012

Ausgabe: 2

Nummer: 1

Seiten: 33-44

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de Empresa Familiar

Zusammenfassung

There is a lack of studies on family Business in tourism. To fill the gap, this paper focuses on identifying the factors that affect demand. The aim of the present paper is to obtain conclusions on the basis of the historical information of the different tourists observing the similarities, differences and the behavior of the seasonal variation, all this in the environment of the tourist family enterprise. Important research gaps are identified, and future research priorities are suggested. Implications for both family business and tourism theory are discussed.

Bibliographische Referenzen

  • Aguiló E., Riera, A., y Roselló J (2001). Un modelo dinámico para la demanda turística en las Islas Baleares. Una evaluación del efecto precio el Impuesto Turístico. Palma: Universitat de les Illes Balears.
  • Alegre, J y Pou, LL.(2002). La reducción del tiempo de estancia en los destinos vacacionales: implicaciones sobre el gasto turístico y la estacionalidad en las islas Baleares. Madrid: Ministerio de Ciencia y Tecnología.
  • Alegre, J y Pou, LL. (2004). La participación de las familias españolas en el consumo turístico, Papeles de Economía Española, 24. 107 – 124.
  • Aurioles J. (1998). Instrumentos de observación del turismo desde una perspectiva regional.: La experiencia de Andalucía. Estudios Turísticos, 138, 57-74.
  • Bird, B., Welsch, H., Astrachan, J.H. & Pistrui, D. (2002). Family business research: The evolution of an academic field. Family Business Review, 15(4), 337-350.
  • Blanquer, D. (2002). IV Congreso de Turismo Universidad y Empresa. Valencia: Fundació Universitat Jaume I y Tirant Lo Blanch.
  • Cals, J. (1974). Turismo y política turística en España: una aproximación. Madrid: Ariel. Chrisman, J.J., Chua, J.H., Kellermanns, F.W.,
  • Matherne, C.F. III & Debicki, B.J. (2008). Management journals as venues for publication of Family Business Research. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(5), 927-934.
  • Chrisman, J.J., Chua, J.H. & Sharma, P. (2003). Current trends and future directions in family business management studies: Toward a theory of the family firm. Coleman White Paper Series, Madison, WI: Coleman Foundation and U.S. Association of Small Business and Entrepreneurship.
  • Coshall, J. (2000). Análisis espectral de los Flujos Turísticos Internacionales. Annals of Tourism Research,2, 213-226.
  • Devesa Martinez, P.J. (1998). Cuestiones de actualidad en el sector turístico español, Revista Valenciana d´estudis Autonómics, 25.
  • Díez Soto, C. M. (2011). El pago de las legítimas en dinero: un instrumento para planificar la sucesión en la Empresa Familiar. Revista de Empresa Familiar, 1(1), 23-33.
  • European Comision, (1998). Facts and figures on the europeans on holidays. Bruselas: European Commission Directorate General XXIIIEnterprise policy. Distributive trades, Tourism and Cooperatives
  • Everitt, B.S. (1993). Cluster analysis, London: Arnold.
  • Figuerola, M. (1979). Economía turística: Elementos de una teoría económica del turismo y métodos para su análisis cuantitativo. Madrid: sn.
  • Gray H.P. (1970). International Travel- International Trade. Lexington: Heaath Lexington Books.
  • Hartmann, R. (1986). Tourism, seansonality and social change, Leisure Studies, 5, 25-33.
  • INE (2010), Número de pernoctaciones por meses: datos de los 26 años considerados -1983- 2008- y de las 10 nacionalidades. Madrid: INE.
  • Instituto de Estudios Turísticos (2002). TURESPAÑA, Informe de Coyuntura. Madrid: Ministerio de Economía, Secretaría de Estado de Comercio y Turismo.
  • Lansberg, I. & Astrachan, J.H. (1994). Influence of family relationships on succession planning and training: The importance of mediating factors. Family Business Review, 7(1), 39-59.
  • Litz, R.A. (1995). The family business: Toward a definitional clarity. Academy of Management Journal Best Papers Proceedings, 100-104.
  • Maqueda. F.J. (2010). Marketing, Innovación y Nuevos Negocios. Madrid: ESIC.
  • Miller, D. & Le Breton-Miller, I. (2007). Kicking the habit: Broadening our horizons by studying family businesses. Journal of Management Inquiry, 16(1), 27-30.
  • Porras, G. (1999). Situación actual y oportunidades del turismo español. Cuadernos de Información económica, 146.
  • Presas, P., Muñoz, D., y Guia, J. (2011). Branding familiness in tourism family firms. Journal of Brand Management, 18 (4-5), 274-284.
  • Ramón, A.B. y Abellán, M.J. (1995) Estacionalidad de la demanda turística en España. Papers de Turisme, 17, 45-73.
  • Sancho, A. (1998) Introducción al turismo, Madrid: OMT.
  • Sancho, A., (1998). Educación y formación en turismo: un estudio sobre la Comunidad Valenciana Revista Valencia d´Estudis Autonomics, 25, 151- 164.
  • Sharma, P., Chrisman, J.J., & Chua, J.H. (2003). Predictors of satisfaction with the succession process in family firms. Journal of Business Venturing, 18(5), 667-687.
  • Tapies, J. (2009). Empresa familiar: ni tan pequeña, ni tan joven. Barcelona: Fundación Jesús Serra.
  • Valls, (1999). Innovar en turismo y ocio: públicos cambiantes, nuevas satisfacciones. VIII Simposio Internacional de Turismo, ESADE Barcelona.
  • Viñals Blasco, M.J. y Bernabe García, A. (1999). Turismo en espacios naturales y rurales.Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Wanhill, S. (1997). Peripheral Area Tourism: A European Perspective. Progress in Tourism and Hospitality Research ,3,47–70.