Feminismo y geopolítica en el Universo Cinematográfico de Marvella ideología y la historia vestidas de fantasía de Viuda Negra, Wandavision y Dr. Strange

  1. Iturregui-Motiloa, Víctor 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Símbolos para Europa

Volumen: 28

Número: 1

Pages: 227-238

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.85154 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Historia y comunicación social

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

This research proposes, through a narrative and visual analysis, an interpretation of the underlying feminist and geopolitical discourse within the Marvel Cinematic Universe, one of the most successful and popular sagas of the XXIth century. The most interesting aspect lies in the fact that, under the iconography and tropes of fantasy and science fiction, these superheroic stories deal with modern day foreign affairs in the United States, and with social movements such as feminism or #MeToo. Even though it is a constant in many installments of the saga, in the recent films Black Widow and Doctor Strange and in the TV-VOD series Wandavision we can find echoes and allusions to relevant events and characters involved in the history of USA. Thanks to film analysis, we will be able to identify these ideas contained in forms, iconography and narrative strategies.

Références bibliographiques

  • Abellán Guzmán, C. y Cortés Quesada, J. A. (2022). Narrativas feministas en las plataformas de contenido en streaming: análisis de caso de los contenidos de Netflix, HBO, Amazon Prime y Disney +, Historia y Comunicación Social 27(2), 349-357. https://doi.org/10.5209/hics.82387
  • Álvarez, R. (2018). Batman, el héroe. La trilogía de Christopher Nolan. Rialp.
  • Amaba, R. (2019). Narración y materia. Shangrila.
  • Benjamin, W. (2008). Parque Central. Obras I, 2. Abada.
  • Bosh, A. (2005). Historia de los Estados Unidos, 1776-1945. Editorial Crítica.
  • Camarero, G. (2002). Presentación. En La mirada que habla (Gloria Camarero ed.), (8-23). Akal.
  • Colaizzi, G. In media res. En Cine, interculturalidad y políticas de género, Giulia Colaizzi (ed.), (7-25). Cátedra.
  • Company, J.M. (2014). Hollywood. El espejo pintado. PUV.
  • Freire Sánchez, A., Gracia-Mercadé C. y Vidal-Mestre, M. (2022). Referentes intertextuales para la expansión y la profundidad en la creación de un universo narrativo transmedia. Estudio de caso: la saga Vengadores. Palabra Clave, 25(4), 1-30. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.4.2
  • Gaztaka, I. (2021). El western polimórfico en el cine de Clint Eastwood [tesis doctoral no publicada]. UPV/EHU.
  • Huguet, M. (2002). La memoria visual de la historia reciente. En La mirada que habla (Gloria Camarero ed.), (8-23). Akal.
  • Imbert, G. (2019). Crisis de valores en el cine posmoderno. Cátedra.
  • Jameson, F. (1992). La estética geopolítica. Paidós.
  • Kent, M. (2022). Let’s rewrite some history, shall we?: temporality and postfeminism in Captain Marvel’s comic book superhero(ine)ism. Feminist Media Studies (latest articles), 1-17 https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1979069
  • Lauretis, T. de. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Cátedra.
  • Lozano, J. (1994). El discurso histórico. Alianza Editorial.
  • Mahmutovic, A. (2022) Ms. Marvel: transnational superhero iconography. Journal of Graphic Novels and Comics, 13(6), 869-883. 10.1080/21504857.2021.1998172
  • McCabe, (1992). Prólogo en La estética geopolítica. Paidós.
  • McCausland, E. y Salgado, D. (2019). Supernovas: una historia feminista de la ciencia ficción audiovisual. Errata Naturae.
  • McSweeney, T. (2020). The contemporary superhero film. Projections of power and identity. Wallflower.
  • Mulvey, L. Diálogo intertextual y nueva teoría fílmica feminista. En Cine, interculturalidad y políticas de género, Giulia Colaizzi (ed.), (27-43). Cátedra.
  • Navarro, A.J. (2021). Hollywood y la Guerra contra el terror. Cátedra.
  • Pheasant-Kelly, F. (2013). Fantasy film post 9/11. Palgrave Macmillan.
  • Rendueles, C. (2008). En la lucha final. En Arte, ideología y capitalismo (67-88). Círculo de Bellas Artes.
  • Sánchez-Escalonilla, A. (2004). Estrategias de guión cinematográfico. Ariel.
  • Sánchez-Escalonilla, A. (2022). Hollywood y la evolución del sueño americano. De la sociedad ansiosa de los 90 a los escenarios del apocalipsis y la regeneración. Historia y Comunicación Social, 27(1), 233-242. https://doi.org/10.5209/hics.68980
  • Sontag, S. (2003). La enfermedad y sus metáforas. Taurus.
  • Valcárcel, I. (1996). La Conquista del Oeste. El Western. Nickel Odeon. Revista trimestral de cine. (4), 8-20.
  • Zizek, S. (2008). Arte e ideología en Hollywood. En Arte, ideología y capitalismo (9-48). Círculo de Bellas Artes.
  • Zumalde, I. (2006). La materialidad de la forma fílmica. Servicio Editorial UPV/EHU.
  • Zumalde, I. (2021). Fondo, figuras y sentido. Editorial Fragua.
  • Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29, 51-58. https://doi.org/10.3916/C29-2007-07
  • Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana. Shangrila.