Para una sociología de las mediacionescartografía impresionista y algunas (breves) reglas de un método sociológico

  1. Muriel Sánchez, Daniel 12
  1. 1 University of Salford
    info

    University of Salford

    Salford, Reino Unido

    ROR https://ror.org/01tmqtf75

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Zeitschrift:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 153

Seiten: 111-126

Art: Artikel

DOI: 10.5477/CIS/REIS.153.111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Zusammenfassung

This article presents an alternative way to approach social reality from a sociological perspective. It introduces a sociology of mediations, a methodological approach particularly influenced by actor-network theory. Using a notion of social reality as the articulation of heterogeneous elements, this approach is based on a conceptualisation of agency as the production of multiple and distributed transformations, and considers mediation as sociology?s unit of observation. The paper suggests a methodological tool: impressionist mapping. Combining the detailed work of mapping and the impressionist tradition of a formalist sociology, it is possible to construct a methodology that allows us to elaborate short or middle range sociological theories as well as to describe historically and locally situated cases.

Bibliographische Referenzen

  • Callon, Michel (1998). “El proceso de construcción de la sociedad. El estudio de la tecnología como herramienta para el análisis sociológico”. In:
  • Domènech, Miquel and Tirado, Javier (comps.). Sociología simétrica. Ensayos sobre ciencia, tecnología y sociedad. Barcelona: Gedisa.
  • De Certeau, Michel (2000). La invención de lo cotidiano. Vol. 1. Artes de hacer. México D. F.: Universidad Iberoamericana.
  • Durkheim, Émile (1986) [1895]. Las reglas del método sociológico. México D.F.: FCE.
  • Frisby, David (1992). Fragmentos de la modernidad. Teorías de la modernidad en la obra de Simmel, Kracauer y Benjamin. Cambridge: Polity Press.
  • García Selgas, Fernando J. (2003). “Hacia una ontología de la fl uidez social”. Política y Sociedad, 40 (1): 27-55.
  • García Selgas, Fernando J. (2007). Sobre la fl uidez social. Elementos para una cartografía. Madrid: CIS.
  • Gomart, Emilie and Hennion, Antoine (1999). “A Sociology of Attachment: Music, Amateurs, Drug Users”. In: Law, John and Hassard, John. Actor-Network Theory and After. Oxford: Blackwell.
  • Greimas, A. J. (1973). En torno al sentido. Ensayos semióticos. Madrid: Fragua.
  • Haraway, Donna (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. Madrid: Cátedra.
  • Haraway, Donna (2004). “The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriate/d Others”. In: The Haraway Reader. New York: Routledge.
  • Hennion, Antoine (1993). La pasión musical. Barcelona: Paidós. Latour, Bruno (1993). We Have Never Been Modern. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Latour, Bruno (1998). “Visualización y cognición: pensando con los ojos y con las manos”. La balsa de la Medusa, 45/46: 77-128.
  • Latour, Bruno (1999). “On recalling ANT”. In: Law, John and Hassard, John. Actor-Network Theory and after. Oxford: Blackwell.
  • Latour, Bruno (2001). La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa.
  • Latour, Bruno (2007). Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Latour, Bruno (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.
  • Law, John (2004). After Method. Mess in Social Science Research. London: Routledge.
  • Law, John and Mol, Annemarie (eds.) (2002). Complexities. Social Studies of Knowledge Practices. Durham: Duke University Press.
  • Marinas, José Miguel (2000). “Simmel y la cultura del consumo”. REIS, 89: 183-218.
  • Simmel, Georg [1917] (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Barcelona: Gedisa.
  • Simmel, Georg [1900] (2004). The Philosophy of Money. London: Routledge.
  • Simmel, Georg [1908] (2009). Sociology. Inquiries into the Construction of Social Forms. Vol. 1. Leiden: Brill.
  • Zerubavel, Eviatar (2007). “Generally Speaking: The Logic and Mechanics of Social Patter Analysis”. Sociological Forum, 22, 2: 131-145.