Revaluation of the Portable Art of Northern Iberia: a Magdalenian Decorated Bone Tube from Torre (Basque Country, Spain)

  1. Erostarbe-Tome, Asier 1
  2. Rivero, Olivia 3
  3. Tejero, José-Miguel 2
  4. Arrizabalaga, Alvaro 4
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertistatea
  2. 2 Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS)
  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  4. 4 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Journal of Paleolithic Archaeology

ISSN: 2520-8217

Année de publication: 2023

Volumen: 6

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.1007/S41982-023-00143-1 GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Journal of Paleolithic Archaeology

Objectifs de Développement Durable

Résumé

A decorated ulna of a gannet (Morus bassanus) was found in 1966 during the exploration of the archaeological site of Torre cave (Gipuzkoa, northern Iberian Peninsula). The present study offers a new appraisal of this truly outstanding art object through a technological and stylistic analysis enriched by more recent finds. What makes this object extraordinary is the fact that it is one of the most complete specimens in the Iberian Peninsula. Moreover, the Torre tube is one of the few remains with peri-cylindrical decoration displaying a complex combination of motifs. It is profusely decorated with figurative representations (deer, horse, ibex, chamois, aurochs and an anthropomorph) and signs (single lines, parallel lines, zigzags, etc.) in two rows in opposite directions. The tube resembles objects from other Magdalenian sites in Cantabrian Spain and the Pyrenees, which corroborate the exchange of technical and iconographic behaviour.

Information sur le financement

Références bibliographiques

  • Absolon, C. (1937). Les flûtes paléolithiques de l’Aurignacien et du Magdalénien de Moravie: analyse musicale et ethnologique comparative avec démonstrations. Congrés Préhistorique de France. Compte-rendu de la XII ème session, Toulouse-Foix, 1936. Société Préhistorique Française, Paris
  • Adán Álvarez, G. E., García Sánchez, E., & Quesada López, J. M. (2007). Cueva Oscura de Ania. (Las Regueras, Asturias, España) y la definición del Aziliense antiguo: La industria ósea. Caesaraugusta, 78, 107–124.
  • Aguirre, M. (2000). El paleolítico de Antoliñako Koba (Gautegiz-Arteaga, Bizkaia): secuencia estratigráfica y dinámica. Illunzar, 4, 39–81.
  • Airvaux, J. (2001). L’art préhistorique du Poitou-Charentes : Sculptures et gravures des temps glaciaires. Éditions La Maison des roches.
  • Airvaux, J., & Pradel, L. (1984). Gravure d’une tête humaine de face dans le Magdalénien III de la Marche, commune de Lussac-les-Châteaux (Vienne). BSPF, 81(7), 212–215.
  • Albrecht, G., Holdermann, C.-S., & Serangeli, J. (2001). Towards an archaeological appraisal of specimen No 652 from the Middle-Palaeolithic Level D / (layer 8) of the Divje Babe I. Arheološki Vestnik, 52, 11–15.
  • Allain, J. (1950). Un appeau magdalénien. Bulletin de la Société Préhistorique Française LXVII, 181–192.
  • Altuna, J. (1970). Fauna de Mamiferos del Yacimiento Prehistórico de Aitzbitarte IV - (Rentería-Guipúzcoa). Munibe. Sociedad De Ciencias Naturales Aranzadi (san Sebastian), 22, 3–41.
  • Altuna, J. (1972). Fauna de mamíferos de los yacimientos prehistóricos de Guipúzcoa, con catálogo de los mamíferos cuaternarios del Cantábrico y del Pirineo occidental. Munibe. Sociedad De Ciencias Naturales Aranzadi (san Sebastian), 24, 1–464.
  • Altuna, J. (1976). Los mammiferos del yacimiento prehistorico de Tito Bustillo (Asturias). In: Moure Romanillo, J. A., Cano Herrera, M., (Eds.), Excavaciones en la cueva de Tito Bustillo (Asturias): trabajos de 1975. Oviedo: Diputación Provincial, Instituto de Estudios Asturianos del Patronato José M.a Quadrado, 149–189.
  • Altuna, J. (1981). Restos óseos del yacimiento prehistórico del Rascaño (Santander). In: González Echegaray, J., Freeman, G.L. (Eds.), El Paleolítico Superior de la cueva del Rascaño (Santander) Centro de Investigación y Museo de Altamira. Monografías 3, 221–269
  • Altuna, J. (1983). Cueva de Torre (Oyarzun, Guipúzcoa). III Campaña de Excavaciones. Arkeoikuska: Investigación arqueológica, 81–82, 34–35.
  • Altuna, J. (1986). The mammalian faunas from the prehistoric site of La Riera. In L. G. Straus & G. A. Clark (Eds.), La Riera Cave: Stone Age hunter-gatherer adaptations in northern Spain (pp. 237–274). Arizona State University Anthropological Research Papers.
  • Altuna, J. (1990). Caza y alimentación precedente de Macromamíferos durante el Paleolítico de Amalda. In: Altuna, J., Baldeón, A., Mariezkurrena, K. Cueva de Amalda (Zestoa, País Vasco). Ocupaciones Paleolíticas y Postpaleolíticas. Sociedad de Estudios Vascos Serie B 4, 149–192.
  • Altuna, J. (1994). La relación fauna consumida-fauna representada en el Paleolítico Superior cantábrico. Complutum, 5, 303–312.
  • Altuna, J. (2002). Los animales representados en el arte rupestre de la Península Ibérica Frecuencias de los mismos. Munibe (Antropologia-Arkeologia) 54 21–33
  • Altuna, J., & Mariezkurrena, K. (1984). Bases de subsistencia de origen animal en el yacimiento de Ekain. In J. Altuna, & J. Merino (Eds.), El yacimiento prehistórico de la cueva de Ekain (Deba, Guipúzcoa) (pp. 211–280). Sociedad de Estudios Vascos, Sociedad de Ciencias Aranzadi.
  • Altuna, J., & Merino, J. (1984). El yacimiento prehistórico de la cueva de Ekain (Deba, Guipúzcoa). Sociedad de Estudios Vascos, Sociedad de Ciencias Aranzadi.
  • Álvarez Fernández, E. (2001). “Altamira revisited”: Nuevos datos, interpretaciones y reflexiones sobre la industria ósea y la malacofauna. Espacio Tiempo Y Forma. Serie i, Prehistoria Y Arqueología, 14, 167–184. https://doi.org/10.5944/etfi.14.2001.4727
  • Álvarez Fernández, E. (2002). Perforated Homalopoma sanguineum from Tito Bustillo (Asturias): Mobility of Magdalenian groups in northern Spain. Antiquity, 76, 641–646. https://doi.org/10.1017/S0003598X00091043
  • Arias, P., & Ontañón, R. (2004). La materia del lenguaje prehistórico. El arte mueble paleolítico de Cantabria en su contexto. Santander, Gobierno de Cantabria.
  • Arias, P., Ontañón, R., Álvarez Fernández, E., Cueto Rapado, M., García-Moncó, C., & Teira, L. C. (2008). Falange grabada de la Galería Inferior de La Garma: Aportación al estudio del arte mobiliar del Magdaleniense Medio. In J. Fernández Eraso, J. Santos (Eds.), Homenaje a Ignacio Barandiarán Maestu (pp. 97–129). Vitoria: Universidad del País Vasco (Veleia 24–25).
  • Averbouh, A., & Provenzano, N. (1998–99). Propositions pour une terminologie du travail préhistorique des matières osseuses I Les techniques Préhist Anthropol. Méditerranéennes 7, 1–28.
  • Averbouh, A. (1993). Tubes et etuis. In: Camps-Fabrer, H. (dir.), Fiches typologiques de l’industrie osseuse préhistorique, cahier VI : les éléments récepteurs, Treignes, CEDARC, 99–113.
  • Averbouh, A. (2000). Technologie de la matiére osseuse travaillée et implications palethnologiques. L’exemple des chaines d’explotation du bois de cérvide chez les Magdalenéniens des Pyrénées. Université Paris I Panthéon-Sorbonne.
  • Averbouh, A. (2003a). Les tubes. In: Clottes, J., Delporte, H. (dir.), La Grotte de La Vache (Ariège), fouilles Romain Robert. I – Les occupations du Magdalénien. Paris, Editions de la Réunion des Musées Nationaux, CTHS: 343–352.
  • Averbouh, A. (2003b). Tubes et os d’oiseaux. In: Clottes, J. Delporte, H. (dir.), La Grotte de La Vache (Ariège), fouilles Romain Robert. II – L’art mobilier. Paris, Editions de la Réunion des Musées Nationaux, CTHS: 323–389.
  • Averbouh, A. (Ed.) (2016). Multilingual lexicon of bone industry, version 2 (FrançaisAnglais-Italien-Espagnol, Allemand, Hongrois, Polonais, Russe, Bulgare, Roumain, Portugais, Danois), GDRE PREHISTOS - ARCHAEOLOGICAL STUDIES II, Hors série Préhistoire de la Méditerranée, 131.
  • Bannan, N. (2012). Music, language, and human evolution. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199227341.001.0001
  • Barandiarán, J. M. (1947). Exploración de la cueva de Urtiaga (Itziar, Guipúzcoa), Eusko-Jakintza 113–128, 265–271, 437–456, 679–696.
  • Barandiarán, I. (1967). El Paleomesolítico del Pirineo Occidental. Monografías Arqueológicas III, Universidad de Zaragoza, Zaragoza.
  • Barandiarán, I. (1971). Hueso con grabados paleolíticos, en Torre (Oyarzun, Guipúzcoa). Munibe. Sociedad De Ciencias Naturales Aranzadi (san Sebastian), 1, 37–69.
  • Barandiarán, I. (1972). Arte mueble del paleolítico cantábrico. Universidad de Zaragoza.
  • Barandiarán, I. (1994). Arte mueble del Paleolitico cantábrico: Una visión de síntesis en 1994. Complutum, 5, 45–80.
  • Barandiarán, I. (2003). Grupos homoespecíficos en el imaginario mobiliar magdaleniense. Retratos de familia y cuadros de género. Veleia series minor nº 21. Universidad del País Vasco, Vitoria.
  • Barandiarán, I. (2015). Contextualización arqueológica de Covaciella: una Koiné pirenaico/cantábrica en el Magdaleniense medio. In: García Diez, M., Ochoa, B., Rodríguez Asensio, J. A. (eds.), Arte rupestre paleolítico en la cueva de La Covaciella (Inguanzo, Asturias), 126–144.
  • Barandiarán, J. M., & Aranzadi, T. (1927). Nuevos hallazgos de arte magdaleniense en Vizcaya (Santimamiñe. Lumentxa). Anuario de Eusko Folklore, 3(2), 3–6.
  • Barandiarán, J. M., & Aranzadi, T. (1934). Contribución del estudio del arte mobiliar magdaleniense del País Vasco (Santimamiñe, Lumentxa, Bolinkoba, Urtiaga). Anuario De Eusko Folklore, 14, 213–234.
  • Barandiarán, J. M., & Altuna, J. (1977). Excavaciones en Ekain (memoria de las campañas 1969–1975). Munibe. Sociedad De Ciencias Naturales Aranzadi (san Sebastian), 29, 3–58.
  • Barandiarán, I., González Echegaray, J., Freeman, L. G., & Klein, R. G. (1985). Excavaciones en la cueva de El Juyo. Cantabria: Centro de Investigación y Museo de Altamira, Monografías nº14.
  • Barandiarán, I., Cava, A., & Gundín, E. (2013). La cabra alerta: marcador gráfico del Magdaleniense cantábrico avanzado. In M. de la Rasilla, (Coord.): J. Fortea Pérez (Eds.), Universitatis Ovetensis Magister. Estudios en homenaje (pp. 263–286). Oviedo: Gobierno del Principado de Asturias et alii.
  • Berganza, E., & Ruiz Idarraga, R. (2004). Una piedra, un mundo. Un percutor de piedra decorado. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava.
  • Blasco, R., & Fernández Peris, J. (2009). Middle Pleistocene bird consumption at Level XI of Bolomor Cave (Valencia, Spain). Journal of Archaeological Science, 36, 2213–2223. https://doi.org/10.1016/j.jas.2009.06.006
  • Blasco, R., Rosell, J., Rufà, A., Sánchez Marco, A., & Finlayson, C. (2016). Pigeons and choughs, a usual resource for the Neanderthals in Gibraltar. Quaternary International, 421, 62–77. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.10.040
  • Bochenski, Z. M., Tomek, T., Wilczyński, J., Svoboda, J., Wertz, K., & Wojtal, P. (2009). Fowling during the Gravettian: The avifauna of Pavlov I, the Czech Republic. Journal of Archaeological Science, 36, 2655–2665. https://doi.org/10.1016/j.jas.2009.08.002
  • Boessneck, J., Driesch, A. V., & den. (1980). Tierknochenfunde aus vier südspanischen Höhlen. Studien Über Frühe Tierknochenfunde Von Der Iberischen Halbinsel, 7, 1–83.
  • Bosinski, G. (1982). Die Kunst der Eiszeit in Deutschland und in der Schweiz, Kataloge vor- und frühgeschichtlicher Altertümer 20. Bonn.
  • Bourrillon, R., White, R., Tartar, E., Chiotti, L., Mensan, R., Clark, A., Castel, J.-C., Cretin, C., Higham, T., Morala, A., Ranlett, S., Sisk, M., Devièse, T., & Comeskey, D. J. (2018). A new Aurignacian engraving from Abri Blanchard, France: Implications for understanding Aurignacian graphic expression in Western and Central Europe. Quaternary International, 491, 46–64. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2016.09.063
  • Breuil, H. (1906). Les Cottés, une grotte du vieil age du renne, a Saint-Pierre de Maillé (Vienne). Revue De L’ecole D’anthropologie De París, 16, 47–62.
  • Breuil, H. (1936). Oeuvres d’art magdaléniennes de Laugerie-Basse (Dordogne). Actualités Scientifiques et Industrielles, 382, 1–13.
  • Breuil, H., & Obermaier, H. (1935). La cueva de Altamira en Santillana del Mar. Tipografía de Archivos.
  • Buckley, A. (1998). Hearing the past: Essays in historical ethnomusicology and the archaeology of sound. Liège, Belgium: Université de Liège.
  • Buisson, D. (1990). Les flûtes paléolithiques d’Isturitz (Pyrénées Atlantiques). Bulletin De La Société Préhistorique Française, 87, 420–433.
  • Buisson, D., & Dartiguepeyrou, S. (1996). Fabriquer une flûte au Paléolithique Supérieur. Récit D’une Expérimentation. Antiquités Nationales, 28, 145–148.
  • Cabrera, V. (1984). El Yacimiento de la Cueva de El Castillo (Puente Viesgo, Santander). Biblioteca Prehistórica Hispana, XXII.
  • Carballo, J. (1927). Bastón de mando prehistórico procedente de la caverna de “El Pendo” (Santander), Santander.
  • Carballo, J., & Larín, B. (1933). Exploración en la gruta de El Pendo (Santander) (p. 123). Madrid: Junta Superior de Excavaciones y Antigüedades.
  • Carballo, J., & González Echegaray, J. (1952). Algunos objetos inéditos de la Cueva de El Pendo. In Ampurias (Vol. XIV, pp. 38–48). Núm.
  • Casabó, J., Grangel, E., Portell, E., & Ulloa, P. (1991). Nueva pieza de arte mueble paleolítico en la provincia de Castellón. Saguntum. Papeles Del Laboratorio De Arqueología De Valencia, 24, 131–136.
  • Castaños, P. (1984). Estudio de los macromamíferos de la cueva de Santimamiñe (Vizcaya). Kobie, 14, 235–318.
  • Castaños, P., & Castaños, J. (2017). Estudio de la fauna de macromamíferos del yacimiento de Praileaitz I (Deba, Gipuzkoa). In X. Peñalver, S. San Jose, J. A. Mujika (Eds.), La Cueva de Praileaitz I (Deba, Gipuzkoa, Euskal Herria) Intervención Arqueológica 2000–2009 (Vol. 1, pp. 221–265). Munibe Monographs, Anthropology and Archaeology Series.
  • Castaños, P. (1980). La macrofauna de la cueva de La Paloma (Pleistoceno terminal de Asturias). In: Hoyos Gómez, M., Martínez Navarrete, M.I., Chapa Brunet, T., Castaños P., Sanchíz, F.B., La cueva de La Paloma. Soto de las Regueras (Asturias). Excavaciones Arqueológicas en España, 67–108.
  • Chase, P. G., & Nowell, A. (1998). Taphonomy of a suggested Middle Paleolithic bone flute from Slovenia. Current Anthropology, 39(4), 549–553. https://doi.org/10.1086/204771
  • Chauvet, G. (1910). Os, ivoires et bois de renne ouvrés de la Charente. Hypothèses palethnographiques. Bulletins et Mémoires de la Société archéologique et historique de la Charente (8° série) I, 1–184.
  • Cheyner, A., & González Echegaray, J. (1964). La Grotte de Valle. In E. Ripoll Perello (Eds.), Miscelánea en Homenaje al Abate Breuil (pp. 327–345). Tomo I: Diputación Provincial de Barcelona.
  • Chollot, M. (1962). L’art mobilier préhistorique en France. Actes 6 Congrès U.I.S.P.P., Rome.
  • Chollot, M. (1964). Musée des Antiquités Nationales. Collection Piette. Art mobilier Préhistorique. Paris: Éd. des Musées Nationaux.
  • Chollot, M. (1980). Les origines du graphisme symbolique. Essai d’analyse des écritures primitives en Préhistoire. Fondation Singer-Polignac, Paris.
  • Christensen, M. (1999). Technologie de l’ivoire au Paléolithique supérieur: caractérisation physico-chimique du matériau et analyse foctionnelle des outils de transformation. BAR International Series 751. Hadrian Books, Oxford.
  • Clodoré-Tissot T., Le Gonidec M-B., Ramseyer D., & Anderes C. (2009). Instruments sonores du Néolithique à l’aube de l’Antiquité, Cahier XII (fiches de la Commission de nomenclature sur la l’industrie de l’os préhistorique) (p. 87). Paris: Ed. De la Société Préhistorique Française.
  • Clottes, J. (1987). La determinación de las representaciones humanas y animales en el arte paleolítico europeo. Bajo Aragón, Prehistoria VII-VIII, 1986–1987, 42–68.
  • Clottes, J., & Delporte, H. (2003). La grotte de La Vache (Ariège). París: Éditions de la Reunión des Musées Nationaux.
  • Clottes, J., Duport, L., Feruglio, V., & Le Guillou, Y. (2010). La grotte du Placard à Vilhonneur (Charente) (Fouilles 1990–1995). In J. Buisson-Catil, J. Primault, (Eds.), Préhistoire entre Vienne et Charente. Hommes et sociétés du Paléolithique. (Vol. XXXVIII, pp. 345–358). Mémoire: Association des Publications Chauvinoises.
  • Colombo, B. (ed.) (2022). The musical neurons. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08132-3_3
  • Conard, N. J., Niven, L., Mueller, K., & Stuart, A. (2003). The chronostratigraphy of the Upper Paleolithic deposits at Vogelherd. Mitteilungen Der Gesellschaft Für Urgeschichte, 12, 73–86.
  • Conard, N. J., Malina, M., & Münzel, S. C. (2009). New flutes document the earliest musical tradition in southwestern Germany. Nature, 460, 737–740. https://doi.org/10.1038/nature08169
  • Cooper, J. H. (2000). A preliminary report on the Pleistocene avifauna of Ibex cave, Gibraltar. In: Finlayson, J. C., Fa, D. (eds.): Gibraltar during the Quaternary. (pp. 227–232). Gibraltar Government Heritage Publications.
  • Corchón, M. S. (1986). El Arte Mueble Paleolítico Cantábrico: contexto y análisis interno. Museo y Centro de Investigación de Altamira, Monografía 16. Ministerio de Cultura, Madrid.
  • Corchón, M. S. (1990). Iconografía de las representaciones antropomorfas paleolíticas: A propósito de la «Venus» Magdaleniense de Las Caldas (Asturias). Zephyrus XLIII, 17–37.
  • Corchón, M. S. (1994). Últimos hallazgos y nuevas interpretaciones del arte mueble paleolítico en el occidente asturiano. Complutum, 5, 235–264.
  • Corchón, M. S. (1998). Nuevas representaciones de antropomorfos en el Magdaleniense Medio Cantábrico. Zephyrus, 51, 35–60.
  • Corchón, M. S. (2004). El arte mueble paleolítico en la Cornisa Cantábrica y su prolongación en el Epipaleolítico. Kobie. Serie Anejos, 8, 425–474.
  • Corchón, M. S. (2018). La cueva de Las Caldas (Priorio, Oviedo). Ocupaciones magdalenienses en el valle del Nalón. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Corchón, M. S., & Hoyos, M. (1972). La Cueva de Sofoxó (Las Regueras, Asturias). Zephyrus, 23, 39–102.
  • Couraud, C., & Laming-Emperaire, A. (1979). Les colorants. In A. Leroi-Gourhan, J. Allain (Eds.), Lascaux inconnu. XIIe Supplément à Gallia Préhistoire (pp. 153–169). Paris: Centre National de Recherche Scientifique.
  • Corchón, M. S., & Ortega, P. (2017a). Los niveles solutrense de la Sala I de la cueva de Las Caldas (25000–21000 cal BP). Industrias y arte mueble. In M. S. Corchón (Ed.), La Cueva de Las Caldas (Priorio, Oviedo): ocupaciones solutrenses, análisis espaciales y arte parietal (pp. 35–189). Universidad de Salamanca.
  • Corchón, M. S., & Ortega, P. (2017b). Las industrias líticas y óseas (17,000–14,500 BP). Tipología, tecnología y materias primas. In M. S. Corchón (Ed.), Las cuevas de Las Caldas (Priorio, Oviedo): ocupaciones magdalenienses en el Valle del Nalón (pp. 247–556). Universidad de Salamanca.
  • Corchón, M. S., Tarriño, A., & Martínez, J. (2009). Mobilité, territoires et relations culturelles au début du Magdalénien moyen cantabrique: Nouvelles perspectives. In F. Djindjian, J. Kozłowski, & N. Bicho (Eds.), Le concept de territoires dans le Paléolithique supérieur européen (Actes du XV congrès de l’UISPP, Lisbonne, 2006) (British Archaeological Reports international series 1938) (pp. 217–230). Archaeopress.
  • Cousté, R., & Krtolitza, Y. (1961). La flûte paléolithique de l’abri Lespaux à Saint-Quentin de Baron (Gironde). Bulletin De La Société Préhistorique Française, 58(1–2), 28–30.
  • Crémades, M. (1994). L’Art mobilier Paléolithique: analyse des procédés technologiques. In: Chapa, T., Menéndez, M. (eds.), Arte Paleolítico. Complutum, 5, 369–384.
  • d’Errico, F. (1994). L’Art gravé azilien. De la technique à la signification. Gallia Préhistoire, supplément XXXI. Eds. du CNRS, Paris.
  • d’Errico, F., & Villa, P. (1997). Holes and grooves: The contribution of microscopy and taphonomy to the problem of art origins. Journal of Human Evolution, 33, 1–31. https://doi.org/10.1006/jhev.1997.0141
  • d’Errico, F., Zilhão, J., Julien, M., Baffier, D., & Pelegrin, J. (1998a). Neanderthal acculturation in Western Europe? A critical review of the evidence and its interpretation. Current Anthropology, 39, 1–44. https://doi.org/10.1086/204689
  • d’Errico, F., Villa, P., Pinto, A., & Idarraga, R. A. (1998b). Middle Paleolithic origin of music? Using cave-bear bone accumulations to assess the Divje Babe I bone ‘flute.’ Antiquity, 72, 65–79. https://doi.org/10.1017/S0003598X00086282
  • d’Errico, F., Henshilwood, C., Lawson, G., Vanhaeren, M., Tillier, A.-M., Soressi, M., Bresson, F., Maureille, B., Nowell, A., Lakarra, J., Backwell, L., & Julien, M. (2003). Archaeological evidence for the emergence of language, symbolism, and music–An alternative multidisciplinary perspective. Journal of World Prehistory, 17(1), 1–70. https://doi.org/10.1023/A:1023980201043
  • Darpeix, A. (1939). Sur l’interprétation des figurations anthropomorphes du Paléolithique supérieur. Bulletin De La Société Historique Et Archéologique Du Périgord, 66, 1–22.
  • Davin, L., Tejero, J.-M., Simmons, T., Shaham, D., Borbon, A., Tourny, O., Bridault, A., Rabinovich, R., Sindel, M., Khalaily, H., & Valla, F. R. (in revision). Prehistoric sounds at the transition to agriculture: Bone aerophones from the final Natufian of Eynan – Mallaha (Upper Jordan Valley, Israel). Nature.
  • de la Vega Del Sella, C. (1930). Las cuevas de La Riera y Balmori (Asturias), Memoria Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas, 38.
  • De Puydt, M., & Lohest, M. (1887). L’homme contemporain du Mammouth à Spy (Namur). Annales de la Fédération archéologique et historique de Belgique. Compte rendu des travaux du Congrès tenu à Namur les 17–19 août 1886, 2, 207–240.
  • Déchelette, J. (1924). Manuel d’Archéologie Préhistorique, Celtique et Gallo-romaine (Vol. 2). Picard.
  • Delporte, H. (1993). L’art mobilier de la Grotte de la Vache : Premier essai de vue générale. Bulletin De La Société Prehistorique Française, 90, 131–136.
  • Diedrich, C. (2015). ‘Neanderthal bone flutes’: Simply products of Ice Age spotted hyena scavenging activities on cave bear cubs in European cave bear dens. Royal Society Open Science, 1–16. https://doi.org/10.1098/rsos.140022.
  • Duport, L. (1987). Grotte de Montgaudier, commune de Montbron (Charente). Le foyer et les gravures magdaléniennes. In: Vandermeersch, B. (ed.), Préhistoire de Poitou-Charentes : problèmes actuels. Actes du 111º Congrès national des Sociétés savantes, Poitiers 1986, 37–48. Paris: Editions du C.T.H.S.
  • Eastham, A. (2021). Man and bird in the Palaeolithic of Western Europe. Archaeopress Archaeology. https://doi.org/10.2307/j.ctv25wxc7m
  • Erostarbe-Tome, A., Tejero, J. M., & Arrizabalaga, A. (2022). Technical and conceptual behaviours of bone and antler exploitation of last hunter-gatherers in northern Iberia The osseous industry from the Magdalenian layers of Ekain cave (Basque Country, Spain). Journal of Archaeological Science: Reports, 41, 103329. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2021.103329
  • Feustel, R. (1987). Eiszeitkunst in Thüringen. In H. Müller-Beck & G. Albrecht (Eds.), Die Anfänge der Kunst vor 30 000 Jahren (pp. 60–63). Konrad Theiss.
  • Feustel, R. (1974). Die Kniegrotte – Eine Magdalénien-Station in Thüringen. Weimar: Böhlau.
  • Finlayson, C., Brown, K., Blasco, R., Rosell, J., Negro, J. J., Bortolotti, G. R., Finlayson, G., Sánchez Marco, A., Pacheco, F. G., Rodríguez-Vidal, J., Carrión, J. S., Fa, D. A., & Rodríguez Llanes, J. M. (2012). Birds of a feather: Neanderthal exploitation of raptors and corvids. PLoS ONE, 7(9), e45927. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0045927
  • Fisher, J., & Vevers, H. G. (1944). The breeding distribution, history and population of the North Atlantic Gannet (Sula bassana). Journal of Animal Ecology, 13, 49–62. https://doi.org/10.2307/1328
  • Fitch, W. T. (2006). The biology and evolution of music: A comparative perspective. Cognition, 100, 173–215. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2005.11.009
  • Fortea, J., Rasilla Vives, M., & Rodríguez Otero, V. (1992). La Cueva de Llonín (Llonín, Peñamellera Alta). Campañas de 1987 a 1990. En Excavaciones Arqueológicas en Asturias 1987–1990, 2, 9–18.
  • Fritz, C. (1999). La gravure dans l’art mobilier magdalénien, du geste à la représentation. Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme.
  • Fritz, C., & Tosello, G. (2007). The hidden meaning of forms. Methods of recording Palaeolithic parietal art. Journal of Archaeological Method and Theory, 14(1), 48–80
  • Fritz, C., Tosello, G., Fleury, G., Kasarherou, E., Walter, P., Duranthon, F., Gaillard, P., & Tardieu, J. (2021). First record of the sound produced by the oldest Upper Paleolithic seashell horn. Science Advances, 7(7), eabe9510. https://doi.org/10.1126/sciadv.abe9510
  • Fuentes Vidarte, C. (1980). Estudio de la fauna de El Pendo. In: González Echegaray, J., (dir.), El yacimiento de la cueva de “El Pendo”: (excavaciones 1953–57). Bibliotheca Praehistorica Hispana, XVII, Madrid, 215–238.
  • García Benito, C., Alcolea, M., & Mazo, C. (2016). Experimental study of aerophone of Isturitz: Manufacture, use-wear analysis and acoustic tests. Quaternary International, 421, 239–254. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.11.033
  • García Guinea, M. A. (1986). Los bastones magdalenienses en Cantabria. El hallazgo de Cualventi (Oreña). UNED de Cantabria, Lección inaugural curso 1986–87, Santander.
  • Goffette, Q., Germonpré, M., Lefèvre, C., Brecko, J., Goemaere, E., & Rots, V. (2020). Bird bones from Trou de Chaleux and the human exploitation of birds during the late Magdalenian in Belgium. Journal of Archaeological Science: Reports, 29, 102096. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2019.102096
  • González Echegaray, J., & Freeman, L. G. (1996). Obermaier y Altamira. Las nuevas excavaciones. In: A. Moure (Ed.), El Hombre fósil, 80 años después (pp. 249–270). Servicio de Publicaciones U.C. Santander.
  • González Echegaray, J., & Barandiarán, I. (1981). El Paleolítico Superior de la cueva del Rascaño (Santander). Centro De Investigación y Museo De Altamira, Monografías, 3, 211–220.
  • González Morales, M. R. (1977). La costilla grabada de la Cueva de Collubil (Amieva, Asturias). Crónica del XIV Congreso Arqueológico Nacional, 175–178.
  • González Sainz, C. (1993). En torno a los paralelos entre el arte mobiliar y el rupestre. Veleia, 10, 39–56.
  • González Sainz, C. (2005). Sobre la actividad gráfica magdaleniense en la región cantábrica. Datación y modificaciones iconográficas. In: Ferreira Bicho, N. (Ed.), O Paleolítico. Actas do IV Congresso de Arqueologia Peninsular (Faro, 2004), Universidade do Algarve, Faro, 157–181.
  • González Sainz, C. (2011). Industrias en hueso y asta de los niveles magdalenienses de Santimamiñe (excavaciones 2004–2006). In: López Quintana, J. C. (Dir.), La cueva de Santiamiñe: revisión y actualización (2004–2006). Kobie-BAI nº 1, Bilbao, 111–154.
  • Goutas, N. (2004). Caractérisation et évolution du Gravettien en France par l’approche techno-économique des industries en matières dures animales (étude de six gisements du Sud-ouest). Paris I Panthéon-Sorbonne University. Ph.D. Dissertation.
  • Goutas, N., & Tejero, J.-M. (2016). Osseous technology as a reflection of chronological, economic and sociological aspects of Palaeolithic hunter-gatherers: Examples from key Aurignacian and Gravettian sites in South-West Europe. Quaternary International, 403, 79–89. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.11.143
  • Ibáñez, J. J., Salius, J., Clemente-Conte, I., & Soler, N. (2015). Use and sonority of a 23,000-year-old bone aerophone from Davant Pau Cave (NE of the Iberian Peninsula). Current Anthropology, 56(2), 282–289. https://doi.org/10.1086/680437
  • Jordá, F. (1970). Los tocados de plumas en el arte rupestre levantino. Zephyrus XXI-XXII, 35–72.
  • Laroulandie, V. (2004). Exploitation des ressources aviaires durant le Paléolithique en France : bilan critique et perspectives. In: Brugal, J.-P., Desse, J., (dir.), Petits Animaux et Sociétés Humaines. Du complémentvalimentaire aux ressources utilitaires. Actes des XXIVe rencontres internationales d’archéologie et d’histoire, Antibes, 23–25 octobre 2003. Antibes: APDCA, 163–172.
  • Laroulandie, V., Faivre, J.-P., Gerbe, M., & Mourre, V. (2016). Who brought the bird remains to the Middle Palaeolithic site of Les Fieux (Southwestern, France)? Direct evidence of a complex taphonomic story. Quaternary International, 421, 116–133. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.06.042
  • Laroulandie, V., Morin, E., Soulier, M.-C., & Castel, J.-C. (2020). Bird procurement by humans during the Middle and early Upper Paleolithic of Europe: New data for the Aurignacian of southwestern France. Quaternary International, 543, 16–24. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2020.03.034
  • Lbova, L. V., Volkov, P. V., Kozhevnikova, D. V., & Kulakovskaya, L. V. (2013). Upper Paleolithic “Sounding Artifacts” from Mesin, Ukraine: Modification marks. Archaeology, Ethnology and Anthropology of Eurasia, 41(3), 22–32. https://doi.org/10.1016/j.aeae.2014.03.004
  • Lejeune, M. (1993). Découverte d’une plaquette gravée dans le Magdalénien du Trou Da Somme (Massif de Roche-al-Rue, Waulsort, Belgique). Notae Praehistoricae, 12(1993), 53–57.
  • Leroi-Gourhan, A. (1965). Préhistoire de l’art occidental. Mazenod.
  • Marín-Arroyo, A. B., & Geiling, J. M. (2015). Archeozoological study of the macromammal remains stratigraphically associated with the Magdalenian human burial in El Mirón Cave (Cantabria, Spain). Journal of Archaeological Science, 60, 75–83. https://doi.org/10.1016/j.jas.2015.03.009
  • Marshack, A. (1972). The roots of civilisation. The cognitive beginnings of man’s first art, symbol and notation. London: Weidenfeld and Nicholson.
  • Martínez Valle, R., Guillem Calatayud, P. M., & Villaverde, V. (2016). Bird consumption in the final stage of Cova Negra (Xátiva, Valencia). Quaternary International, 421, 85–102. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2016.01.068
  • Menéndez, M., & García, E. (1998). Instrumentos musicales paleolíticos: La flauta magdaleniense de la cueva de la Güelga (Asturias). Espacio, tiempo y forma. Serie i, Prehistoria y Arqueología, 11, 167–177. https://doi.org/10.5944/etfi.11.1998.4671
  • Mons, L., & Pigeaud, R. (2014). Os lons d’oiseaux. In L. Mons, S. Péan, R. Pigeaud (Eds.), Fiches typologiques de l’industrie osseuse préhistorique. Cahier XIII, Matières d’Art. Représentations préhistoriques et supports osseux, relations et contraintes. Arles: Éditions Errance.
  • Montes Barquín, R. (1994). Los “Bastones de mando” de la región cantábrica. Un nuevo ejemplar de la cueva de El Pendo (Escobedo de Camargo, Cantabria). Nivel Cero: Revista Del Grupo Arqueológico Attica, 5, 23–40.
  • Montes Barquín, R., Lasheras, J. A., Heras, C., Rasines Del Río, P., & Fatás, P. (2004). Los “aerógrafos” de la cueva de Altamira. Zona Arqueológica, 4(4), 320–327.
  • Morley, I. (2013). The prehistory of music. Human, evolution, archaeology, and the origins of musicality. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199234080.001.0001
  • Moure, J. A. (1982b). Espátula decorada procedente del Magdaleniense de la Cueva de Tito Bustillo. Boletín Del Instituto De Estudios Asturianos, 107, 667–681.
  • Moure, A. (1990). La cueva de Tito Bustillo (Ribadesella, Asturias): El yacimiento paleolítico. Excavaciones arqueológicas en Asturias 1983–86 (pp. 107–127). Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias.
  • Moure, J. A. (1982a). Placas grabadas de la Cueva de Tito Bustillo. Studia Archaeologica, 69. Valladolid, 21.
  • Mourer-Chauvire, C., & Antunes, M. T. (2000). L’avifaune pléistocène et holocène de Gruta da Figueira Brava (Arrábida, Portugal). In M. T. Antunes (Ed.), Colloquium Last Neanderthals in Portugal (Vol. 38, pp. 129–159). Memórias da Academia das Ciências de Lisboa.
  • Münzel, S. C., Seeberger, F., & Hein, W. (2002). The Geißenklösterle flute-discovery, experiments, reconstruction. Studien zur Musikarchäologie, 3, 107–118.
  • Münzel, S. C., Conard, N. J., Hein, W., Gill, F., & Potengowski, A. F. (2016). Interpreting three Upper Palaeolithic wind instruments from Germany and one from France as flutes:(re) construction, playing techniques and sonic results. Studien zur Musikarchäologie X: Klang–Objekt–Kultur–Geschichte. Vorträge Des, 9, 225–243.
  • Obermaier, H. (1925). El Hombre Fósil. Madrid: Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas. Memoria nº 9. Museo Nacional de Ciencias Naturales.
  • O'Hara, J., White, R., Garrett, Z., Higham, T., & Roussot, A. (2015). The Aurignacian site of the Abri de la Souquette (commune de Sergeac, Dordogne): A history of archeology. In R. White, R. Bourrillon (Eds.), Aurignacian genius: Art, technology and society of the first modern humans in Europe (Vol. 7, pp. 98–117.). Palethnologie. https://doi.org/10.4000/palethnologie.768.
  • Otte, M., Lopez-Bayon, I., Noiret, P., Borziak, I., & Chirica, V. (1996). Recherches sur le Paléolithique supérieur de la Moldavie. Anthropologie Et Préhistoire (bruxelles), 107, 1–36.
  • Paillet P., & Man-Estier, E. (2016). Des animaux et quelques signes à la Mairie et à l’abri Mège à Teyjat (Dordogne). In M. Groenen, M.-C. Groenen (Eds.), Styles, techniques et expression graphiques dans l’art sur paroi rocheuse, Proceedings of Session A11d of the 17th World Congress of the IUPPS (Actes de la session A11d du 17e Congrès mondial de l’UISPP), (Burgos, 1–7 september 2014), British Archaeological Reports (BAR International Series 2787) (pp. 88–120). HNHP - Histoire naturelle de l'Homme préhistorique
  • Pales, L., & Tassin de Saint Péreuse, M. (1981). Les gravures de La Marche (Vol. III). Equidés et Bovidés, Paris: Ophrys.
  • Péquart, M., & Péquart, S.-J. (1960). Grotte du Mas d’Azil (Ariège), une nouvelle galerie magdalénienne. Annales De Paléontologie, 46, 127–194.
  • Pérez Pérez, M. (1977). Presentación de algunos materiales procedentes de la cueva oscura de Ania (Las Regueras, Asturias). Crónica del XIV Congreso Arqueológico Nacional, 179–196.
  • Pétillon, J.-M. (2006). Des Magdaléniens en armes. Technologie de armatures de projectile en bois de cervidé de Magdalénien supérieur de la Grotte d’Isturitz (Pyrenees-Atlantiques). Artefacts 10. Édition du CEDARC, Treignes.
  • Piette, E. (1876). Les vestiges de la période néolithique comparés à ceux des âges antérieurs (pp. 919–942). Paris: HACHETTE LIVRE-BNF.
  • Piette, E. (1902). Gravure du mas d’Azil et statuettes de Menton. Bulletins et Mémoires de la Société d’Anthropologie de Paris 3, 12 série, 63–76.
  • Piette, E. (1907). L’Art pendant l’âge du Renne (p. 112). Masson et Cie.
  • Provenzano, N. (2004). Fiche terminologie du travail des matières osseuses, du Paléolithique aux Âges des Métaux. In: Ramseyer, D. (Ed.), Industrie de l’os préhistorique, cahier XI: matières et techniques. Société préhistorique française, 29–37.
  • Radmilli, A. M. (1974). Gli scavi nella Grotta Polesini a Ponte Lucano e la più antica arte nel Lazio. 131, 41 figg. nel testo, 8 tavv. fuori testo. Sansoni, Firenze.
  • Ripoll, E. (1958). Las representaciones antropomorfas en el arte paleolítico español. Ampurias, 19–20, 167–192.
  • Rivero, O. (2012). Una nueva mirada al arte mobiliar del Magdaleniense Medio de la Región Cantábrica y los Pirineos: la contribución del análisis de cadenas operativas. In: Clottes, J. (dir.): L’art pléistocène dans le monde / Pleistocene art of the world / Arte pleistoceno en el mundo, Actes du Congrès IFRAO, Tarascon-sur-Ariège, septembre 2010, Symposium «Art mobilier pléistocène». N° spécial de Préhistoire, Art et Sociétés, Bulletin de la Société Préhistorique Ariège-Pyrénées, LXV-LXVI, 2010–2011, CD: 1411–1426.
  • Rivero, O. (2015). Art mobilier des chasseurs magdaléniens à la façade atlantique. ERAUL, 146. Liège.
  • Rivero, O. (2017). Los recursos técnicos en el arte paleolítico: una aproximación desde las cadenas operativas. In: Garate, D. (coord.), Redescubriendo el arte parietal paleolítico. Últimas novedades sobre los métodos y las técnicas de investigación. Bilbao: Kobie (anejos), 16, 87–100
  • Rivero, O., & Sauvet, G. (2014). Defining Magdalenian cultural groups in Franco-Cantabria by the formal analysis of portable artworks. Antiquity, 88, 64–80. https://doi.org/10.1017/S0003598X00050225
  • Rivero, O., Fano, M.-Á., & Garate, D. (2014). Relationships between recent Magdalenian societies in Cantabrian Spain, through the technical and formal analysis of frontal representations of Ibex. In M. Otte, F. Le Brun (Eds.), Modes de contacts et de déplacements au Paléolithique eurasiatique (p. 140). Liège, Eraul: Université de Liège, centre de recherches archéologiques.
  • Romero, A. J., Díez, J. C., & Brugal, J. P. (2017). Aves de caza. Estudio tafonómico y zooarqueológico de los restos avianos de los niveles Musterienses de Pié Lombard (Alpes-Maritimes, Francia). Munibe Antropol, 68, 73–84.
  • Roussot, A. (1984) La rondelle ‘aux chamois’ de Laugerie-Basse. In: Eléments de pré et protohistoire européenne. Hommages à Jacques-Pierre Millotte (Annales Littéraires de l’Université de Besançon 299, 219–31
  • Rozoy, J. G. (1978). Les derniers chasseurs. L’Epipaléolithique en France et en Belgique. Essai de Synthèse. Charleville.
  • Rufà, A., Blasco, R., Roger, T., Rué, M., & Daujeard, C. (2018). A rallying point for different predators: The avian record from a Late Pleistocene sequence of Grotte des Barasses II (Balazuc, Ardèche, France). Archaeological and Anthropological Sciences, 10(6), 1459–1476. https://doi.org/10.1007/s12520-017-0469-6
  • Ruiz Idarraga, R., & Berganza, E. (2008). Dos cantos decorados del Magdaleniense final de la Cueva de Urtiaga (Gipuzkoa). Munibe Antropologia-Arkeologia, 59, 101–118.
  • Saint-Perier, R. (1934). Gravures anthropomorphiques de la grotte d’Isturitz. L’anthropologie, 44, 28–31.
  • Saint-Périer, R. (1936). La grotte d’Isturitz. II. Le Magdalénien de la Grande Salle. Archives de l’Institut de Paléontologie Humaine mémoire 17. Masson, Paris.
  • Sauvet, G. (2019). The hierarchy of animals in the Paleolithic iconography. Journal of Archaeological Science Reports, 28, 102025. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2019.102025
  • Sauvet, G., & Wlodarczyk, A. (1995). Eléments d’une grammaire formelle de l’art pariétal paléolithique. L’anthropologie, 99, 193–211.
  • Sauvet, G., & Wlodarczyk, A. (2008). Towards a formal grammar of the European Paleolithic cave art. Rock Art Research, 25–2, 165–172.
  • Shaham D. (2012). The articulation of music and visual arts during the Natufian culture in the Levant. The Intellectual and Spiritual Expressions of Non-Literate People, 197–213.
  • Soares de Figueiredo, S., Botica, N., Bueno Ramírez, P., Tsoupra, A., & Mirão, J. (2020). Analysis of portable rock art from Foz do Medal (Northwest Iberia): Magdalenian images of horses and aurochs. Comptes Rendus Palevol, 19(4), 63–77. https://doi.org/10.5852/cr-palevol2020v19a4
  • Taborin, Y. (1989). La parure paléolithique. In: La parure paléolithique. In Le temps de la Préhistoire, Paris: Société Préhistorique Française-Editions Archéologia, 1989, t. 2, 164–167.
  • Tartar, E. (2009). De l’os à l’outil – caractérisation technique, économique et sociale de l’utilisation de l’os à l’aurignacien ancien. Étude de trois sites: l’Abri Castanet (secteurs nord et sud), Brassempouy (Grotte des Hyènes et Abri Dubalen) et Gatzarria. Ph.D. Dissertation. Panthéon-Sorbonne University.
  • Tejero, J.-M. (2010). La explotación de las materias duras animales en el Paleolítico superior inicial. Una aproximación tecno-económica a las producciones óseas auriñacienses en la Península Ibérica. UNED University, Madrid. Ph.D. Dissertation.
  • Tejero, J.-M. (2013). La explotación de las materias óseas en el Auriñaciense Caracterización tecno-económica de las producciones del Paleolítico superior inicial en la Península Ibérica. British Archaeological Series 2469. Archaeopress. Oxford.
  • Turk, I., Dirjec, J., & Kavur, B. (1995). The oldest musical instrument in Europe discovered in Slovenia. Razprave 4 razreda SAZU, 36, 287–293
  • Turk, I., & Košir, A. (2017). Mousterian osseous artefacts? The case of Divje Babe I, Slovenia. Quaternary International, 450, 103–115. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2016.12.012
  • Turk, M., Turk, I., Dimkaroski, L., Blackwell, B. A. B., Zoltán Horusitzky, F., Otte, M., Bastiani, G., & Korat, L. (2018). The Mousterian musical instrument from the Divje Babe I cave (Slovenia): Arguments on the material evidence for Neanderthal musical behaviour. L’anthropologie., 122, 679–706. https://doi.org/10.1016/j.anthro.2018.10.001
  • Turk, M., Turk, I., & Otte, M. (2020). The Neanderthal musical instrument from Divje Babe I Cave (Slovenia): A critical review of the discussion. Applied Sciences, 10(4), 1226. https://doi.org/10.3390/app10041226
  • Utrilla, P., & Mazo, C. (1996). Arte mueble sobre soporte lítico de la cueva de Abauntz. Su aportación a los estilos del Magdaleniense tardío. Complutum, 6(1), 41–62.
  • Vialou, D. (1997). Singularité des représentations humaines paléolithiques. Histoire de l’Art, n.° 37/38. Mai, 1997, 3–13.
  • Villaverde, V. (1994). Arte paleolítico de la Cova del Parpalló estudio de la colección de plaquetas y cantos grabados y pintados. València: Servei d’Investigació Prehistòrica.
  • Villaverde, V., Borao, M., & Cardona, J. (2015). Dos piezas del Paleolítico superior del Mediterráneo ibérico con paralelos extra-mediterráneos. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 41, 147–163. https://doi.org/10.15366/cupauam2015.41.010
  • Weniger, G. C. (1999). Representations of the Aurochs in the Upper Palaeolithic and Epipalaeolithic on the Iberian Peninsula. In: Weniger, G. C. (ed.), Archäologie und Biologie des Auerochsen, Neanderthal Museum (Wissenschaftliche Schriften 1), Mettmann, 133–140.
  • Wertz, K., Wilczyński, J., Tomek, T., Roblickova, M., & Oliva, M. (2016). Bird remains from Dolni Vestonice I and Predmosti I (Pavlovian, the Czech Republic). Quaternary International, 421, 190–200. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.11.038
  • White, R. (1992). Bone, antler and ivory objects from Abri Blanchard at the Logan Museum of Anthropology. In: White, R., Breitborde, L. B. (Ed.), French Palaeolithic Collections in the Logan Museum of Anthropology, 97–120, (Logan Museum Bulletin, vol. 1, N° 2).
  • Yravedra, J. (2002a). Especialización o Diversificación: Una nueva propuesta para el Solutrense y el Magdaleniense Cantábrico. Munibe. Sociedad De Ciencias Naturales Aranzadi (san Sebastian), 54, 3–20.
  • Yravedra, J. (2002b). Especialización cinegética en el Magdaleniense de la Península Ibérica. Cypsela, 14, 151–158.