La voz del profesorado universitario en las guías docentesUn análisis de las estrategias de posicionamiento en el área de Didáctica de la Lengua y la Literatura

  1. Velasco, Erlantz 1
  2. Díaz-Iso, Ariane 1
  3. Larruzea-Urkixo, Nerea 2
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

ISSN: 1576-4737

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Monográfico “Posicionamiento y dialogicidad en la escritura académica y profesional”

Número: 90

Pages: 47-59

Type: Article

DOI: 10.5209/CLAC.81306 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

Résumé

The teaching guide covers the planning and orientation of the learning process of a subject. In spite of being established in the university environment more than two decades ago and being a technical genre of reference in the academic space, it has not received special attention in comparison with the colony of genres that circulate in the university. Thus, from a linguistic-discursive approach, this study analyzes the positioning strategies of the faculty in these guides, as well as the rhetorical structure, the communicative purposes and the communicative function of this genre. For this purpose, 118 teaching guides in the area of Didactics of Language and Literature from 67 Spanish universities are analyzed through an inductive-deductive analysis. The results show a genre where the informative-persuasive discourse prevails and with a preponderance of the hierarchical dimension. Likewise, the genre presents a stable rhetorical structure although with a diverse labeling in its entitulation

Références bibliographiques

  • Abdi, J., & Farrokhi, F. (2015). Investigating the Projection of Authorial Identity through First Person Pronouns in L1 and L2 English Research Articles. International Journal of Language, 3(1), 156–168. https://doi.org/10.15640/ijll.v3n1a21
  • Beke, R. (2005). El metadiscurso interpersonal en artículos de investigación. Revista Signos, 38(57), 7–18. https://doi.org/10.4067/S0718-09342005000100001
  • Benveniste, E. (1971). Problemas de lingüística general. Siglo veintiuno editores.
  • Biber, D. (1999). A Register Perspective on Grammar and Discourse: Variability in the Form and Use of English Complement Clauses: Discourse Studies, 131–150. https://doi.org/10.1177/1461445699001002001
  • Castro, M. C., & Sánchez, M. (2016). The training of researchers in the area of Humanities: The challenges of the construction of the voice as author in the writing of the doctoral thesis. Revista Signos, 49, 30–51. https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000400003
  • Díez Ros, R., Aguilar Hernández, B. M., Lozano Cabezas, I., Vera-Muñoz, I. M., Iglesias Martínez, M. J., Gómez Trigueros, I. M., Pérez Castelló, T., Menargues Marcilla, M. A., Limiñana, R., Luján Feliu-Pascual, I., & Soriano López, C. (2016). Inclusión de la perspectiva de género en las guías docentes de asignaturas de Didáctica. In XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 403–420). Universidad de Alicante.
  • Estaji, M., & Vafaeimehr, R. (2015). A Comparative Analysis of Interactional Metadiscourse Markers in the Introduction and Conclusion Sections of Mechanical and Electrical Engineering Research Papers. Iranian Journal of Language Teaching Research, 3(1), 37–56. https://doi.org/10.30466/IJLTR.2015.20401
  • García Aretio, L. (2014). La Guía Didáctica. Contextos Universitarios Mediados, 14.
  • Gee, J. P. (2005). The new literacy studies: From ‘socially situated’ to the work of the social. Situated Literacies: Theorising Reading and Writing in Context, 177–193. https://doi.org/10.4324/9780203984963-20
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6o edición). McGraw-Hill.
  • Hu, G., & Cao, F. (2011). Hedging and boosting in abstracts of applied linguistics articles: A comparative study of English- and Chinese-medium journals. Journal of Pragmatics, 11(43), 2795–2809. https://doi.org/10.1016/J.PRAGMA.2011.04.007
  • Hyland, K. (2002). Authority and invisibility: Authorial identity in academic writing. Journal of Pragmatics, 34(8), 1091–1112. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(02)00035-8
  • Ivanic, R. (2005). The discoursal construction of writer identity. In Multidisciplinary perspectives on literacy research (pp. 391–416).
  • Kim, L. C., & Lim, J. M. H. (2013). Metadiscourse in English and Chinese research article introductions. Discourse Studies, 15(2), 129–146. https://doi.org/10.1177/1461445612471476
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An Application of Hierarchical Kappa-type Statistics in the Assessment of Majority Agreement among Multiple Observers. Biometrics, 33(2), 374. https://doi.org/10.2307/2529786
  • Menéndez Varela, J. L., Gregori Giralt, E., & Arbesú García, I. (2017). Discusión de una rúbrica para valorar la calidad educativa de las guías docentes en la educación superior. Observar, 11(1), 1–24.
  • Meza, P. (2016). El posicionamiento estratégico del autor en artículos de investigación: una propuesta para su estudio. Forma y Función, 29(2), 111–134. https://doi.org/10.15446/FYF.V29N2.60191
  • Meza, P. (2017). El posicionamiento estratégico del autor en artículos de investigación: un modelo empíricamente fundado. Logos (La Serena), 27(1), 152–164. https://doi.org/10.15443/RL2711
  • Meza, P. (2018). Estrategias de posicionamiento del Autor en Artículos de Investigación de Ciencias Sociales, Humanidades e Ingeniería: Novatos versus Expertos. Información Tecnológica, 29(2), 3–18. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000200003
  • Muñoz Díaz, M. del C., & Martínez Gimeno, A. (2014). Las guías docentes: aplicación en la Universidad Pablo de Olavide. Revista Torreón Universitario.
  • Oskueia, M. H. H., & Kuhi, D. (2014). The use of citations in academic writing: Analysis of introduction sections of Iranian and native English master’s theses. Journal of Social Issues & Humanities, 2/3, 216–220.
  • Resa Ocio, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(1), 13–27. https://doi.org/10.6018/REIFOP.390951
  • Sánchez-Jiménez, D. (2017). Implicaciones de la citación en la voz del autor en el discurso académico universitario: la memoria de máster escrita en español por estudiantes españoles y filipinos. Publications and Research, 16–36.
  • Sánchez Doberti, T., Molina Valenzuela, P., Del Valle Martin, R., Pascual Hoyuelos, G., & Moisés Alvial, C. (2009). Orientaciones para la renovación curricular. Etapa 5. Elaboración de Guías de Aprendizaje.
  • Snow, C. E., & Uccelli, P. (2009). The Challenge of Academic Language. In D. R. Olson & N. Torrance (Eds.), The Cambridge Handbook of Literacy (pp. 112–133). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511609664.008
  • Swales, J. M. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. In English in Academic and Research Settings. Cambridge University Press.
  • Swales, J. M. (2004). Research Genres: Explorations and Applications. In Research Genres. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524827
  • Thaiss, C., & Zawacki, T. M. (2006). Engaged Writers Dynamic Disciplines: research on the academic writing life. Boynton/Cook Publishers.
  • Vicerrectorado de Estudios de Grado. (n.d.). La guía docente de asignatura en la Universidad de Málaga. Retrieved December 20, 2021, from http://campusvirtual.cv.uma.es/
  • Yotimart, D., & Aziz, N. H. A. (2017). Linguistic Disadvantage and Authorial Identity in Research Articles Written by Native English and Thai Writers in International Publication. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(5), 206–213. https://doi.org/10.7575/AIAC.IJALEL.V.6N.5P.206