Talleres de expresión corporal en Educación Primaria: una experiencia de Aprendizaje-Servicio

  1. Olatz Bastarrica-Varela
  2. Miren Arin-Ferré
  3. Miriam López-Coca
  4. Judit Martínez-Abajo
  5. María Teresa Vizcarra-Morales
Zeitschrift:
Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

ISSN: 2462-2737

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 12

Seiten: 46-62

Art: Artikel

DOI: 10.1344/DID.2022.12.46-62 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Aquest treball sorgeix de la detecció de necessitats d’un centre d’Educació Primària en el que s’ofereixen dos tallers d’expressió corporal realitzats a través de la metodologia Aprenentatge-Servei. L’objectiu principal d’aquest treball és prendre consciència de les oportunitats educatives que pot aportar l’Aprenentatge-Servei, tant per a l’alumnat universitari com per a una comunitat de l’entorn, i constatar les barreres principals i els factors facilitadors per al desenvolupament d’aquestes propos-tes. Amb aquest objectiu, dues alumnes del Grau d’Educació Primària, menció Educació Física, van dissenyar tallers d’Expressió Corporal vinculats al seu Treball de Fi de Grau per a alumnat de 1r a 6è d’Educació Primària amb dificultats econòmiques per accedir a activitats extraescolars. Per recollir dades, es van utilitzar narracions etnogràfiques i instruments d’avaluació dels tallers, i qüestionaris de satisfacció per a l’equip directiu i l’alumnat universitari. Els resultats mostren que l’experiència fou gratament acollida per part de totes les persones implicades en el projecte, tant la direcció del centre escolar com el seu alumnat, i es va valorar com una iniciativa necessària.

Bibliographische Referenzen

  • Agrafojo, J., García, B. y Jato, E. (2017). Aprendizaje-Servicio e innovación educativa en la Universidad de Santiago de Compostela: estrategia para su institucionalización. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 23-34. https://doi.org/h58d
  • Aguado-Gómez, R., Calle-Molina, M.T., López-Rodríguez, Á. y Arribas-Sanz, I. (2021). Escuchando las voces de las entidades receptoras del servicio en proyectos de Aprendizaje-Servicio. En L. Vega Caro y A. Vico Bosch (Eds.), Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Desarrollo de proyectos emprendedores socialmente responsables con la comunidad (pp. 2015-2032). Dykinson.
  • Alonso, I., Arandia, M., Martínez, I., Martínez, B. y Gezuraga, M. (2013). El Aprendizaje-Servicio en la innovación universitaria. Una experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales. RIEJS, Revista Internacional para la Justicia Social, 2(2), 195-216. https://bit.ly/3PX62yJ
  • Anaya, F., Suárez, B. y López, A. (2021). El Aprendizaje-Servicio en la familia profesional de servicios socioculturales y a la comunidad desde la perspectiva de los docentes. Campo Abierto, 40(1) 35-44. https://bit.ly/3S2Z3Gu
  • Aramburuzabala-Higuera, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2015). Aprendizaje-Servicio una apuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 78-95. https://bit.ly/3oBgAbj
  • Aramburuzabala-Higuera, P., Vargas-Moniz, M. J., Opazo, H., McIlrath, L. y Stark, W. (2019a). Considerations for service learning in European higher education. In P. Aramburuzabala, L. MacIlrath & H. Opazo (Coord,), Embedding Service-learning in Higher Education. Developing a culture of civic engagement (pp. 230-243). Routledge.
  • Aramburuzabala-Higuera, P., Santos-Pastor, M., Chiva-Bartoll, O. y Ruiz-Montero, P.J. (2019b). Perspectivas y retos de la intervención e investigación en Aprendizaje-Servicio universitario en actividades físico-deportivas para la inclusión social. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(4), 19-26. https://doi.org/h58f
  • Arguedas, C. A. (2004). La expresión corporal y la transversalidad como un eje metodológico construido a partir de la expresión artística. Revista Educación, 28(1), 123-131. https://www.redalyc.org/pdf/440/44028110.pdf
  • Arteaga, M. (2003). Fundamentos de la Expresión Corporal. Ámbito pedagógico Universidad de Granada.
  • Batlle, R. (2020). Aprendizaje-Servicio: Compromiso social en acción. Santillana.
  • Belenguer, C. y Berciano, V. (2019). Llenando Escuelas: una experiencia de Aprendizaje-Servicio en el sur de Marruecos. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 8, 195-205. https://doi.org/h58g
  • Berger, C. (2010). The complete guide to Service-Learning: Proven, practical ways to engage students in civic responsibility, academic curriculum, & social action. Free Spirit Publishing Inc.
  • Bernal, M. J. (2019). Una estrategia para desarrollar la creatividad mediante las emociones: dibujo artístico y movimiento corporal. INFAD, Revista de Psicología. International Journal of Developemental and Educational Psychology, 1(4), 235-250. https://doi.org/h58h
  • Blázquez, D. (2017). Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza por competencias. INDE.
  • Brea, U. (2008). Ikas komunitatea. Mundua ikastetxera. Argia, 2137, 16-19. https://bit.ly/3zBMcUq
  • Bravo, E., Marcos, J. M., Costillo, E. y Esteban, R. (2021). Análisis de proyectos de Aprendizaje Servicio diseñados por maestros en formación inicial. Campo Abierto, 40(1), 5-19. https://doi.org/h58j
  • Bustin, D. (2003). Of what use is it? Multiple conceptualizations of service learning within education. Teachers College Record, 105(9), 1674–1692. https://bit.ly/3b6uKy7
  • Cámara, A. M. y Pegalajar, M. C. (2017). Valoración del alumnado de grado de Educación Primaria acerca de la metodología de Aprendizaje-Servicio. REID, Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 18, 7-22.
  • Campos-Rius, J., Franco-Sola, M., Sebastiani, E. M. y Figueras, S. (2020). Hacia una Educación Física comprometida con la Sociedad. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 70, 39-43.
  • Candela-Soto, P., Sánchez-Pérez, M. C. y Ávila-Francés, M. (2021). Aprendizaje y Servicio en la enseñanza de la Sociología a futuros docentes. Alteridad, Revista de Educación, 16(1), 38-50. https://doi.org/h58k
  • Cañabate, D. y Colomer, (2020). Pedagogías para el desarrollo sostenible: metodologías y competencias para futuros activos, éticos, sostenibles y saludables. En D. Cañabate y J. Colomer (Coords.), Movimiento y lenguajes transversales para aprendizajes saludables (pp. 9-24). Graó.
  • Cañadas, L. y Calle-Molina, M.T. (2020). Efectos de un programa de Educación Física en el aprendizaje de alumnado universitario con discapacidad intelectual. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 51(4), 53-68. https://doi.org/h58m
  • Castillo Viera, E. y Rebollo, J. A. (2009). Expresión y comunicación corporal en Educación Física. Wanceulen E.F. Digital, 5, 105-122. https://bit.ly/3OI5mw1
  • Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C., Capella-Peris, C. y Maravé-Vivas, M. (2019). Aprendizaje-Servicio en la formación inicial docente: Desarrollo de la inclusión en el área de didáctica de la expresión corporal. Bordón, Revista de Pedagogía, 7(3), 63-77. https://doi.org/h58n
  • Coterón López, J. y Sánchez Sánchez, G. (2010). Educación artística por el movimiento: la expresión corporal en Educación Física. Aula, Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 16, 113-134. https://doi.org/10.14201/7436
  • Díaz-Quero, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, 12, 88-103. https://bit.ly/3z8vXwQ
  • Domínguez-Fernández, A. (2005). Absentismo escolar y atención a la diversidad. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación, 6, 259-267. https://bit.ly/3OCo7kH
  • Furco, A. (2011). El Aprendizaje-Servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, 0, 64-70. https://bit.ly/3Bn6xOM
  • Gil-Gómez, J., Francisco-Amat, A. y Moliner-Miravet, L. (2012). La Educación Física y el Aprendizaje Servicio: abriendo el entorno natural a la escuela. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 38, 95-100.
  • Giles-Girela, F. J., Trigueros-Cervantes, C. y Rivera-García, E. (2019). Emocionarse ante el proceso de enseñanza y aprendizaje. Vivencias de los futuros docentes desde una pedagogía de Aprendizaje-Servicio crítico. Publicaciones, 49(4), 69-87. https://doi.org/h58p
  • Guillén, A. y Anzano, S. (2019). Propuesta de un programa de apoyo extraescolar basado en actividades de aprendizaje lúdicas que permitan desarrollar las competencias de dos asignaturas del grado de Magisterio llevando a cabo la implementación de prácticas de APS en un centro educativo. En M. Liesa., S, Cored., C. Latorre, S. Vázquez y A. Revilla (Ed.), El impacto de la mentoría entre profesores universitarios en programas de Aprendizaje-Servicio (pp. 38-44). Universidad de Zaragoza.
  • Hervás, M. (2015). Contribución de la educación superior a la nueva sociedad del conocimiento mediante el Aprendizaje-Servicio [Tesis doctoral]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/42978
  • Jornet, J., González, J. y Sánchez, P. (2014). Factores contextuales que influyen en el desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 185-195. https://bit.ly/3POjjK2
  • Juaristi-Astiazaran, M., Martínez-Abajo, J. y Vizcarra-Morales, M.T. (2018). Romper estereotipos de género: una propuesta de expresión corporal. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 60, 27-32.
  • Learreta, B., Sierra, M.A. y Ruano, K. (2005). Los contenidos de expresión corporal. INDE.
  • Luna, E. (2010). Del Centro Educativo a la Comunidad: un programa de Aprendizaje-Servicio para el desarrollo de ciudadanía activa. [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/81944
  • Maravé-Vivas, M., Gil-Gómez, J. y Trilles-Andreu, M. (2019). Aprendiza-je-Servicio en la Didáctica de la Expresión Corporal: efectos sobre la empatía del alumnado universitario. Publicaciones, 49(4), 111–125. https://doi.org/h58q
  • Martín, X. y Rubio, L. (2010). Prácticas de ciudadanía. Diez prácticas de Aprendizaje Servicio. Octaedro.
  • Martínez, B., Martínez, I., Alonso, I. y Geruzaga, M. (2013). El Aprendizaje-Servicio, una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco. Tendencias Pedagógicas 21, 99-117. https://bit.ly/3zAWdRT
  • Molina-Soria, M. y López-Pastor, V. M. (2017). Educación Física y Aprendizaje globalizado en Educación Infantil: Evaluación de una experiencia. Didacticae, 2, 89-104. https://doi.org/10.1344/did.2017.2.89-104
  • Martínez‐Odría, A. (2005). Service-Learning o Aprendizaje-Servicio: una propuesta de incorporación curricular del voluntariado. [Tesis Doctoral]. Universidad de Navarra.
  • Montávez, M. y Zea, M. J. (2000). Expresión Corporal: propuestas para la acción. Re-Crea y Educa.
  • Motos-Teruel, T. y Alfonso-Benlliure, V. (2021). El teatro como recurso para afrontar los retos de la adolescencia. Didacticae, 5, 115-129. https://doi.org/h58r
  • Ochoa, A., Pérez, L. M. y Salinas, J. J. (2018). El Aprendizaje-Servicio (APS) como práctica expansiva y transformadora. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 15-34. https://doi.org/h58s
  • Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje y Servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. https://bit.ly/3BlrhXc
  • Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-Servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, 1, 45-67. https://bit.ly/3PVquQD
  • Ramírez, K. (2020). Danza a la carta. Un laboratorio decolonial desde las afro-corpo-oralidades. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 70, 58-63.
  • Robles, J., Abad, M. T., Castillo Viera, E., Giménez, F. J. y Robles, A. (2013). Factores que condicionan la presencia de la expresión corporal en la enseñanza secundaria según el profesorado de Educación Física. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 171-175. https://bit.ly/3JbL2ly
  • Rubio, L. (2007). Aprendizaje y Servicio solidario. Zerbikas Fundazioa.
  • Rubio, L., Campo, L. y Sebastiani, E. M. (2020). Aprendizaje Servicio y Educación Física. Experiencias de compromiso social a través de la actividad física y el deporte. INDE.
  • Salcedo, M., Frutos, J. y Arribas, H. F. (2020). Aprendizaje-Servicio, escuela y universidad. Un vínculo motriz, afectivo y social. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 70, 32-38.
  • Schinca, M. (2011). Expresión corporal. Técnica y expresión del movimiento. Wolters Kluwer Educación.
  • Sotelino, A., Mella, Í. y Rodríguez-Fernández, J. E. (2019). Aprendizaje-Servicio y desarrollo de la expresión corporal en la formación del profesorado de Educación Infantil. Publicaciones, 49(4), 199–218. https://doi.org/h58v
  • Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del "Aprendizaje-Servicio": una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, Revista Científica, 5, 23-43.
  • Varela, D. C., Losada, A. S. y Fernández, J. E. R. (2019). Aprendizaje-Servicio e inclusión en Educación Primaria: una revisión sistemática desde la Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 611-617. https://doi.org/h58w
  • Villada, P. (2003). La expresión corporal en el curriculum escolar. En M. Vizuete (Eds.), Los lenguajes de la expresión. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Vizcarra-Morales, M. T. (2014). Gorputz adierazpena Lehen Hezkuntzan. UPV/EHU.
  • Vizcarra-Morales, M.T., Bastarrika-Varela, O., Gamito-Gómez, R. y Martínez-Abajo, J. (2022). Valoraciones sobre una experiencia de Aprendizaje-Servicio en el programa Campus Bizia Lab. Estudios pedagógicos, 47(4), 213-230. https://doi.org/h58z