El tejido industrial y el papel del ilustrador profesional en España

  1. Alfonso Berroya Elosua
  2. Maitane Echevarria Aguirre
Revue:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Année de publication: 2018

Titre de la publication: ¿Cómo se cuentan las cosas? Nuevos modos de conocimiento a partir de la praxis artística

Volumen: 6

Número: 1

Pages: 9-29

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.19459 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The crisis of the publishing industry shows the precarious situation of the professional illustrator in Spain, which does not seem to improve in recent years. Job opportunities are hindered by competition at the international level after the appearance of the Internet, and the decrease of commissions, which are mostly assumed by highly experienced professionals. This situation makes it difficult to access the labor market, where the absence of official rate charts makes it complicate to budget jobs for the less experienced ones. Contrasting with this reality, the booming industries of video games and animation movies demand new professionals, but the lack of academic professionalization in traditional training system limits the possibilities of finding work due to the lack of preparation, forcing future professionals to depend on self-taught education or training in specialized private centers, being these economically less accessible.

Références bibliographiques

  • Almela Pérez, Ramón. 2004. "La Ilustración: Despertar de la apreciación artística". Criticarte, 3 agosto. http://www.criticarte.com/Page/file/art2004/LaIlustracion.html
  • Altuna, Horacio. 2010. Los retos de la era digital: Informe 2009-2010. Informe redactado por la Comisión del Observatorio de la Ilustración Gráfica, formada por Horacio Altuna… et al.Madrid: FADIP. www.fadip.org/archivos/2010RetosDigital-Observatorio.pdf
  • Berroya Elosua, Alfonso. 2017. "Estudio de las estrategias profesionales para el cómic y la ilustración en España". Tesis Univ. del País Vasco
  • El Tipo Gráfico [García, Miguel]. 2006. "Tarifas de diseño gráfico, ilustración y web en Francia".Processblack (blog), 9 jun.www.processblack.com/weblog/tarifas-de-diseno-grafico-ilustracion-y-web-en-francia
  • FADIP (Federación de Asociaciones de Ilustradores Profesionales). 2004. Libro blanco de la ilustración gráfica en España. Coord., Carmen Castro. Madrid: FADIP. www.fadip.org/archivos/libroblanco.pdf
  • FADIP. 2005. "Estudio económico de la ilustración en España". Madrid: FADIP. www.fadip.org/?page_id=102
  • FADIP. 2011. Nuevo libro blanco de la ilustración gráfica en España: Guía práctica para profesionales de la ilustración. Coord. de obra y preparación de textos, Henrique Torreiro. Madrid: FADIP. www.fadip.org/archivos/NuevoLibroBlancoIlustracion_web.pdf
  • García Torres, Lalo. 2013. "Freelance: ¿Cómo cobrar? Precio fijo vs. precio por hora". Lancetalent (blog), 25 abr.www.lancetalent.com/blog/freelance-como-cobrar-precio-fijo-vs-precio-por-hora/
  • Martínez Carvajal,Marcos. 2009. "Entrevista a Marcos Martínez, Co-Director de 'Planet 51'".Por Juan LuisCaviaro. SpinOf (blog), 21 dic. www.espinof.com/animacion/entrevista-a-marcos-martinez-co-director-de-planet-51
  • Norman Rockwell Museum. 2015. "Illustration History”. www.illustrationhistory.org/history
  • Souriau, Étienne. 1998. Diccionario Akal de estética. Traducción de Ismael Grasa Adé...et al.; rev. de la ed. española Fernando Castro Flórez. Madrid: Akal