Identidad del profesorado universitario de la Facultad de Ciencias Administrativas y Contables en la PUCE-Esmeraldas

  1. Tahimi Achilie Valencia 1
  2. Israel Alonso Sáez 2
  3. Maite Arandia Loroño 2
  1. 1 Pontificia Universidad Católica del Ecuador
    info

    Pontificia Universidad Católica del Ecuador

    Quito, Ecuador

    ROR https://ror.org/02qztda51

  2. 2 UPV-EHU
Revue:
Gestión Joven

ISSN: 1988-9011

Année de publication: 2020

Volumen: 21

Número: 3

Pages: 53-60

Type: Article

D'autres publications dans: Gestión Joven

Résumé

The objective of this work was to analyze the identity of the university teaching staff of the Faculty of Administrative and Accounting Sciences at the Pontifical Catholic University of Ecuador-Esmeraldas. The study was descriptive, qualitative, through which semistructured interviews were conducted aimed at seven academics and academics who work under a full-time and part-time employment contract in the Careers of Accounting and Auditing, Administration, Computing and System in the PUCESE-Esmeraldas (Ecuador). The results reflect that the professional roles of the teacher are focused on teaching, as their main identity and then there is the research facet, both being part of their academic work. It is concluded that the teacher's identity is built over time and that their training must be permanent as a fundamental condition for good professional practice.

Références bibliographiques

  • Achilie, T. (2017). Producciòn investigativa de los docentes de la escuela de Contabilidad y Auditorìa PUCESE. Axioma (17), 98-107. Recuperado el 13 de enero de 2019, de http://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/515/pdf
  • Alonso, I., Lobato, C., & Arandia, M. (2015). La identidad profesional docente como clave para el cambio en la educación superior. Opciòn, 31(5), 51-74. Recuperado el 13 de junio de 2018
  • Arias, M., & Moya, P. (2015). La relaciòn entre las teorìas de las representaciones sociales y la importancia de su estudio en elos docentes universitario. Rev. Investig. Desarro. Innov., 6(1), 61-71.
  • Bernasconi, A. (2013). Government and University Autonomy: The Governance Structure of Latin American Public Institutions. En Jorge Balán (ed.). Latin America’s New Knowledge Economy: Higher Education, Government, and International Collaboration(pp. 1-17). Nueva York: Institute for International Education.
  • Caballero, K., & Bolìvar, A. (2015). El profesorado universitariocomo docente: hacia una Identidad profesional que integre docencia e. REDU, 13(1), 57-77. Recuperado el 23 de Junio de 2018, de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/900/public/900-3924-1- PB.pdf
  • Cappello, H. (2015). La identidad universitaria: La construcción del concepto. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 25(2), 33-53.
  • Fernández, N.,y Pérez, C. (2011) La profesión académica universitaria en América Latina, en perspectiva comparada. Educação. Revista do Centro de Educação, vol. 36, núm. 3, septiembre-diciembre, 2011, pp. 351-363
  • Guzmán, J., & Martínez, M. (2016). Tensiones en la construcción de identidades académicas. Estudios Pedagógicos, XLII(3), 191-206. Recuperado el 12 de Enero de 2019, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42n3/art10.pdf
  • Gòmez, F. (2015). La identidad profesional de los profesores de matemàtica y ciencias sociales en la educaciòn secundaria. Tesis doctoral. Departamento de Psicologìa bàsica, Evolutiva y de la Educaciòn. Facultad de Psicologìa. Universidad autònoma de Barcelona. España.
  • Larrinaga, A. (2016). Identidades académicaS en cambio en la Universidad Multibilingue. Papeles del CEIC, 2(163). doi:http://dx.doi.org/10.1387/pceic.
  • LOES. (2010). Principios del Sistema de Educaciòn Superior. Quito. Recuperado el 13 de enero de 2018, de tps://www.educacionsuperior.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2014/03/LEY_ORGANICA_DE_EDUCACION_SUPERIO R_LOES.pdf
  • Madueño, M. (2014) La construcción de la identidad docente: Un análisis desde la práctica del profesor universitario (Tesis Doctoral Universidad Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente) recuperado el 20 de mayo de 2017 de, https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/1170/III_Ma_Luisa_Madueño.pdf?sequenc e=2
  • Monereo, C., & Domínguez,, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educación XXI, 17(2), 83-104. doi:10.5944/educxx1.17.2.11480
  • Muñoz, F., & Arvayo, K. (2015). Identidad profesional docente Qué significa ser profesor? Recuperado el 17 de Junio de 2017, de http://paperity.org/p/74939108/identidadprofesional-docente-que-significa-ser-profesor
  • Piña, C. d., Soto, M., & Ramìrez, M. (2017). La construcciòn de la identidad docente: Significaos y sentidos. XIV Congreso Nacional de Investigacon Eductiva. San Luis Potosì.
  • Villarruel , M. (2012). Identidad docente y exigencia académica: encuentros y desencuentros con la realidad social. Perspectiva Educacional, Formaciòn de Profesores, 51(1), 29-44. Obtenido de http://www.autores.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=333328167003