Influence of self-esteem and attention on the academic performance of ESO and FPB students.

  1. Sandra Cid-Sillero
  2. Eider Pascual Sagastizabal 1
  3. Juan-Ignacio Martínez de-Morentin 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Année de publication: 2020

Volumen: 25

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.1016/J.PSICOD.2019.06.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista de psicodidáctica

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

The present study analyzes the influence that the self-esteem and attention of ESO and FPB students have on their academic performance. We worked with a sample of 336 students of 3rd and 4th of ESO and 1st and 2nd of FPB. The attention capacity of the students and self-esteem were analyzed. The academic performance was evaluated through the grades obtained after the course was completed. The results reveal that the cognitive abilities of the students seem to have a direct influence on their academic performance. That is to say, those students who have a better executive performance usually obtain better marks. In addition, self-esteem seems to play a moderating role between cognitive skills and academic performance, that is, interaction attention*self-esteem helps to better explain academic performance, but only in FPB students.

Références bibliographiques

  • Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J. C., Valle, A., & Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health Psychology and Education, 5(3), 293–311. http://dx.doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.133
  • Amezcua, J. A., & Pichardo, M. C. (2000). Diferencias de género en autoconcepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología, 16(2), 207–214.
  • Banich, M. T. (2004). Cognitive neuroscience and neuropsychology. Boston: Houghton Mifflin.
  • Capdevila-Brophy, C., Artigas-Pallarés, J., & Obiols-Llandrich, J. E. (2006). Tempo cognitivo lento: Síntomas del trastorno de déficit de atención/hiperactividad predominantemente desatento o una nueva entidad clínica. Revista de Neurología, 42(2), 127–134. http://dx.doi.org/10.33588/rn.42S02.2005820
  • Carbajo, P. (2014). Estudio de la calidad de vida del alumnado de formación profesional básica de la Fundación Vinjoy. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Carmona, M. P. T., Gómez, S. G., & Ortega, M. S. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de 4◦ de la ESO. Revista de Educación, 352, 495–515.
  • Casas, S. (2013). Relación entre las funciones ejecutivas y el rendimiento académico en la educación de adultos (Trabajo Fin de Grado) Recuperado de. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1982/2013 07 23 TFM ESTUDIO DEL TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Caso, J., & Hernández, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487–501.
  • Caso, J., Hernández, L., & González-Montesinos, M. (2011). Prueba de autoestima para adolescentes. Universitas Psychologica, 10(2), 535–543.
  • Córdoba, L. G., García, V., Luengo, L. M., Vizuete, M., & Feu, S. (2011). Determinantes socioculturales: Su relación con el rendimiento académico en alumnos de Enseñanza Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 83–96.
  • De Fraine, B., Van Damme, L. V., & Onghena, P. (2007). A longitudinal analysis of gender differences in academic self-concept and language achievement: A multivariate multilevel latent growth approach. Contemporary Educational Psychology, 32(1), 132–150. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2006.10.005
  • Droguett, L. (2011). Rasgos psicológicos asociados al ajuste social y personal del alumnado adolescente. Leioa: Universidad del País Vasco.
  • Esnaola, I., Elosua, P., & Freeman, J. (2018). Internal structure of academic self-concept through the Self-Description Questionnaire II-Short (SDQII- S). Learning and Individual Differences, 62, 174–179. http://dx.doi.org/ 10.1016/j.lindif.2018.02.006
  • Esnaola, I., Revuelta, L., Ros, I., & Sarasa, M. (2017). The development of emotional intelligence in adolescence. Anales de Psicología, 33(2), 327–333. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.251831
  • Fernández-Castillo, A., & Gutiérrez, M. E. (2009). Atención selectiva, ansiedad, sintomatología depresiva y rendimiento académico en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(17), 49–76.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications Ltd.
  • Fleming, J. S., & Courtney, B. E. (1984). The dimensionality of self-esteem: II. Hierarchical facet model for revised measurement scales. Journal of Personality and Social Psychology, 46(2), 404–421. http://dx.doi.org/ 10.1037/0022-3514.46.2.404
  • Fonseca, G. P., Rodríguez, L. C., & Parra, J. H. (2016). Relación entre funciones ejecutivas y rendimiento académico por asignaturas en esco- lares de 6 a 12 an˜ os. Hacia La Promoción de La Salud, 21(2), 41–58. http://dx.doi.org/10.17151/hpsal.2016.21.2.4
  • García, F., Martínez, I., Balluerka, N., Cruise, E., García, O. F., & Serra, E. (2018). Validation of the Five-Factor Self-Concept Questionnaire AF5 in Brazil: Testing factor structure and measurement invariance across language (Brazil- ian and Spanish), gender and age. Frontiers in Psychology, 9(2250), 1–14. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02250
  • García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco an˜ os de vida. Revista de Neurología, 48(8), 435–440. http://dx.doi.org/10.33588/rn.4808.2008265
  • Gentile, B., Grabe, S., Dolan-Pascoe, B., Twenge, J. M., Wells, B. E., & Maitino, A. (2009). Gender differences in domain-specific self-esteem: A meta-analysis. Review of General Psychology, 13(1), 34–45. http://dx.doi.org/10.1037/a0013689
  • Ghazvini, S. D., & Khajehpour, M. (2011). Gender differences in factors affecting academic performance of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1040–1045. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.236
  • González-Castro, P., Álvarez, L., Nún˜ ez, J. C., González-Pineda, J. A., & Álvarez, D. (2008). La aplicación de una estrategia computarizada para ensenñar y aprender matemáticas en Educación Primaria. European Journal of Education and Psychology, 1(1), 21–38. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.442
  • Goñi, E. (2009). El autoconcepto personal: Estructura interna, medida y variabilidad. Leioa: Universidad del País Vasco.
  • Goñi, E., Madariaga, J., Axpe, I., & Gon˜ i, A. (2011). Structure of the personal self-concept (PSC) questionnaire. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11(3), 509–522.
  • Goñi, E., Fernández-Zabala, A., & Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: Diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula Abierta, 40(1), 39–50.
  • Gutiérrez, M., & Gonçalves, T. O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339–355.
  • Harter, S. (1990). Causes, correlates, and the functional role of global self-worth: A life-span perspective. In R. J. Sternberg, & J. Kolligian (Eds.), Competence considered (pp. 67–97). New Haven, CT: Yale University Press.
  • Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York, NY: The Guilford Press . Instituto Nacional de Estadística. (2018). Abandono temprano de la educación-formación Recuperado de:. http://www.ine.es/ss/Satellite?L= es ES&c=INESeccion C&cid=1259925480602&p=1254735110672&pagename= ProductosYServicios%2FPYSLayout
  • LOMCE. (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Madrid: Boletín Oficial del Estado.
  • Marsh, H. W., & O’Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality & Social Psychology Bulletin, 34, 542–552. http://dx.doi.org/10.1177/0146167207312313
  • Martín, L. J., Carbonero, M. A., & Román, J. M. (2012). Efecto modulador de variables socioemocionales en el entrenamiento de estrategias de elaboración en Educación Secundaria Obligatoria (ESO): Paráfrasis y aplicaciones. Psicothema, 24(1), 35–41.
  • Martínez-Domínguez, B. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, 165–184.
  • Martínez González, R. A., & Álvarez, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en Educación Secundaria Obligatoria: Implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, 85, 127–146.
  • Matalinares, M. L., Arenas, C., Dioses, A., Muratta, R., Pareja, C., Díaz Acosta, G.,& y Chávez, J. (2005). Inteligencia emocional y autoconcepto en colegiales de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 8(2), 41–55. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v8i2.4047
  • Merritt, P., Hirshman, E., Wharton, W., Stangl, B., Devlin, J., & Lenz, A. (2007). Evidence for gender differences in visual selective attention. Personality and Individual Differences, 43, 597–609. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.016
  • Muelas, A. (2013). Influencia de la variable de personalidad en el rendimiento académico de los estudiantes cuando finalizan la Educación Secundaria Obli- gatoria (ESO) y comienzan Bachillerato. Historia y Comunicación Social, 18(1), 115–126.
  • Nieto, A. (2017). Los ciclos de Formación Profesional Básica (FPB) en los centros educativos de la ciudad de Salamanca (Trabajo Fin de Master). Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Parra, A., Oliva, A., & Sánchez-Queija, I. (2004). Evolución y determinantes de la autoestima durante los años adolescentes. Anuario de Psicología, 35(3), 331–346.
  • Pixten, M., De Fraine, B., Van Damme, J., & D’Haenens, E. (2013). Student achievement and academic self-concept among secondary students in Flanders: Gender and changes over time. Iris Educational Studies, 32(2), 157–178. http://dx.doi.org/10.1080/03323315.2012.749058
  • Portellano, J. A., & García Alba, J. (2014). Neuropsicología de la atención, las funciones ejecutivas y la memoria. Madrid: Síntesis.
  • Reyes, S., Barreyro, J. P., & Injoque-Ricle, I. (2015). El rol de la función ejecutiva en el rendimiento académico en niños de 9 años. Neuropsicologia Latinoamericana, 7(2), 42–47.
  • Rodríguez-Ayán, M. N., & Ruiz, M. A. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: Incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29(2), 205–227.
  • Salvà-Mut, F., Nadal-Cavaller, J., & Melià-Barceló, M. A. (2016). Itinerarios de éxito y rupturas en la educación de segunda oportunidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez Y Juventud, 14(2), 1405–1419.
  • Sarceda, M. C., Santos, M. C., & Sanjuán, M. M. (2017). La formación profesional básica: ¿alternativa al fracaso escolar? Revista Educación, 378(1), 78–102.
  • Shavelson, R., Hubner, J., & Stanton, J. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46(3), 407–441. http://dx.doi.org/10.3102/00346543046003407
  • Tejedor, F. J., González-González, S. G., & García-Sen˜ orán, M. D. M. (2008). Estrategias atencionales y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 123–132.
  • Thurstone, L. L., & Yela, M. (2012). CArAS-R. Test de percepción de diferencias-revisado. Madrid: Tea ediciones.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Nún˜ ez, J., Cabanach, R., González-Pineda, J., & Rosario, P. (2010). Motivación y aprendizaje autorregulado. Interamerican Journal of Psychology, 44(1), 86–97.
  • Vázquez, S., Noriega, M., & García, S. (2013). Relaciones entre rendimiento académico, competencia espacial, estilos de aprendizaje y deserción. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 29–44.
  • Young, J. F., & Mroczek, D. K. (2003). Predicting intraindividual self-concept trajectories during adolescence. Journal of Adolescence, 26(5), 598–603. http://dx.doi.org/10.1177/0272431613507498