La reconstrucción de la memoria contra la irreversibilidad del tiempo. Reescrituras del melodrama en el cine de Juan José Campanella

  1. Zubiaur Gorozika, Nekane Erritte
Zeitschrift:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 28

Seiten: 1601-1631

Art: Artikel

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL28.2019.25132 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This article analyzes the way the films by Juan José Campanella Same Love, Same Rain (1999) and The Secret in Their Eyes (2009) reformulate some of the main characteristics of melodrama. Both films show the reconstruction of the main character’s memory, told by himself, in order to earn the opportunity of a second chance, the possibility to recover the lost love and come to a happy end. This reconstruction starts a reflexive and metalinguistic game up around the creation of fiction and links individual memory to the historical and collective memory of Argentina.

Bibliographische Referenzen

  • ACOSTA LARROCA, P. (2009). “El secreto de sus ojos: El mismo autor, la misma obra”. Revista Atticus 9, 57-68, http://www.revistaatticus. es/old/Revistas/Revista_Atticus_9.pdf [07/02/2018].
  • ALTMAN, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
  • BERGSON, H. (2006). Materia y memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Cactus.
  • BOURGET, J.L. (1985). Le mélodrame hollywoodien. París: Stock.
  • BROOKS, P. (1995). The Melodramatic Imagination. Balzac, Henry James, Melodrama and the Mode of Excess. New Haven y Londres: Yale University Press.
  • CAMPANELLA, J.J. (2009). “Juan José Campanella escribe sobre El secreto de sus ojos”, http://www.abcguionistas.com/ noticias/articulos/11111111111111111111111111111115d8/juanjose-campanella-escribe-sobre-el-secreto-de-sus-ojos.html [17/04/2018].
  • DELEUZE, G. (2004). La imagen tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.
  • GARCÍA-REYES, D. (2017). “De luz y de sombras: los fantasmas de la memoria en El secreto de sus ojos”. Archivos de la Filmoteca 73, 91-106 (también en http://www.archivosdelafilmoteca.com/index. php/archivos/article/view/553 [07/01/2018]).
  • GONZÁLEZ REQUENA, J. (1987). “Escenografía de la herida”. En Acerca del melodrama, V. Ponce (coord.), 38-41. Valencia: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana.
  • HORTIGUERA, H. (2010). “Políticas del recuerdo y memorias de la política en El secreto de sus ojos de Juan José Campanella”. Ciberletras. Journal of Literary Criticism and Culture 24, http://www.lehman. cuny.edu/ciberletras/v24/hortiguera.html [07/02/2018].
  • JELIN, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
  • LLINÁS, F. y MAQUA, J. (1976). El cadáver del tiempo. El collage como transmisión narrativa/ideológica. Valencia: Fernando Torres.
  • MARTÍN-BARBERO. J. (1993). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • MARZAL, J.J. (1996). Melodrama y géneros cinematográficos. Valencia: Episteme.
  • MONSIVÁIS, C. (1994). “Se sufre, pero se aprende (el melodrama y las reglas de la falta de límites)”. Archivos de la Filmoteca 16, 7-19 (también en http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/ archivos/article/view/340 [20/03/2018]).
  • MONSIVÁIS, C. (2000). Aires de familia. Cultura y sociedad en América Latina. Barcelona: Anagrama.
  • MORAÑA, A. (2011). “Memoria e impunidad a través del imaginario cinematográfico: La mujer sin cabeza (Lucrecia Martel, 2008) y El secreto de sus ojos (Juan José Campanella, 2009)”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 73, 377-400.
  • OROZ, S. (1997). “Porque te amo quiero salvarte: discurso amoroso, sociedad y melodrama cinematográfico en América Latina”. Secuencias. Revista de Historia del Cine 6, 15-21.
  • PÉREZ RUBIO, P. (2004). El cine melodramático. Barcelona: Paidós.
  • PÉREZ RUBIO, P. y HERNÁNDEZ RUIZ, J. (1998). “Mis melodramas son más desnudos, más esencialistas, que los norteamericanos”. En El cine de Arturo Ripstein. La solución del bárbaro, VV.AA., 5257. Valencia: Ediciones de la Mirada.
  • PRIETO, C. (2010). “Los asesinatos previos a la dictadura se asumían con toda tranquilidad”. Diario Público, http://www.publico.es/ culturas/asesinatos-previos-dictadura-asumian-tranquilidad.html [17/04/2018].
  • ROCHA, C. (2014). “El secreto de sus ojos: An Argentine Male Melodrama”. New Cinemas: Journal of Contemporary Film 12 (1&2), 3-15 (también en http://www.ingentaconnect.com/content/ intellect/nc/2014/00000012/F0020001/art00001?crawler=true [20/03/2018]).
  • ROSSI, P. (2003). El pasado, la memoria, el olvido. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • SARLO, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI.