Aprendizaje colaborativo a través de redes sociales en contextos universitarios

  1. Romero Andonegui, Ainara
  2. Garay Ruiz, Urtza
Zeitschrift:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 62

Seiten: 62-72

Art: Artikel

DOI: 10.21556/EDUTEC.2017.62.999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Zusammenfassung

The advance in mobile devices and ubiquitous Internet, have turning social networks into part of the daily lives of young people. Considering the potentialities of Facebook, this article describes the integration of this social network as a tool for collaborative learning. The experience has been carried out in the subject Technologies of Information and Communication, in the Early Childhood Education Degree of Basque Country University. The pre and post evaluation of the subject´s objectives shows that students improve the different areas of their digital competence. In addition, students value positively the incorporation of the social network, highlighting the benefits they get from knowledge sharing, interaction and collaborative learning.

Bibliographische Referenzen

  • Cabero, J. (2011). Mirando a las redes sociales desde una perspectiva educativa. Conferencia impartida en Eduweb. Recuperado de http://www.slideshare.net/ifirequena/conferencia-julio-cabero
  • Cabero, J. & Marín, V. (2014). Posibilidades educaƟvas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar: Revista Cienơfica de Educomunicación, 42(21), 165-172. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-16
  • Castaño, C., Maíz, I., Palacio, G., & Villarroel J. D. (2008). Prácticas educativas en entornos Web 2.0. Madrid: Ed. Síntesis.
  • Cochrane, T., & Antonczak, L. (2015). Developing Students' Professional Digital Identity. International Association for Development of the Information Society. Madeira, Portugal.
  • Esteve, F. (2014). La competencia digital docente: más allá de las habilidades TIC. Recuperado de: http://www.francescesteve.es/la-competencia-digital-docente-mas-alla-de-las-habilidades-tic/
  • Garrigós, I., Mazón, J., Saquete, E., Puchol, M., & Moreda, P. (2010). La influencia de las redes sociales en el aprendizaje colaborativo. Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, Santiago de Compostela, 531-534.
  • Gisbert, M., & Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59.
  • Goddard, T. (2013). Facebook Guide for Educators. Londres: The Education Foundation.
  • Gómez-Hurtado, I. & Coronel, J. M. (2014). Social Networks in University Classrooms: an experience of teaching and learning with pre-service teachers through Facebook. Internacional Journal of Online Pedagogy and Course Design, 4(3), 34-48
  • Gómez-Hurtado, I., García, F.J., & Delgado, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizajes en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones. Perspectiva Educacional, 57(1), 98-123.
  • Gómez, M., Roses, S., & Farias, P. (2012) El uso académico de las redes sociales. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 19(38), 131-138.
  • Iglesias-García, M., & González-Díaz, C. (2013). El uso de Facebook como herramienta para la interacción en el proceso de enseñanza-aprendizaje. XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Universidad de Alicante, pp. 1697-1706. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10045/44148
  • INTEF (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. España.
  • Junco, R. (2013) The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities and student engagement. Computers and Education, 29(6), 2328- 2336.
  • Kennedy, G., Dalgarno, B., Gray, K., Judd, T., Waycott, J., Bennett, S., & Chang, R. (2007). The Net generation are not big users of web 2.0 technologies: Preliminary findings. ICT: Providing choices for learners and learning. Singapore.
  • Pérez Escoda, A. y Rodríguez Conde, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Poza-Luján, J. L., Calduch-Losa, Á., Albors, A., Cabrera, M., Teruel, D., Rebollo, M., & Somavilla, R. D. (2014). Propuesta de parámetros y caracterización de los grupos de las redes sociales orientados a la docencia universitaria: experiencia y resultados. Revista de Educación a Distancia, 44.
  • Quintina, M., & Cerrillo, M. (2004). Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada, 55-70.
  • Romero, A. & Garay, U. (2017). Uso de Facebook como herramienta para el aprendizaje colaborativo de la competencia TIC. En F. Martínez (Presidencia). XX. Congreso Internacional EDUTEC 2017. Congreso llevado a cabo en la Universidad de Santiago de chile, Chile.
  • Túñez, M., & Sixto, J. (2011). Las redes sociales como entorno docente: Análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 77-92.
  • Valtonen, T., Pontinen, S., Kukkonen, J., Patrick, D., Väisänen, P., & Hacklin, S. (2011). Confronting the technological pedagogical knowledge of finnish net generation student teachers. Technology, Pedagogy and Education, 20(1).
  • Waycott, J., Bennett, S., Kennedy, G., Dalgarno, B., & Gray, K. (2010). Digital divides? Student and staff perceptions of information and communication technologies. Computers & Education, 54(4).